اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کرسی آزاداندیشی «اشتغال زنان؛ آری یا خیر؟» در قزوین برگزار شد

نقص قوانین موجود در رابطه با خانواده/حضور در اجتماع متفاوت از اشتغال است

بنا نیست زن به هنگام حضور در منزل لزوماً به خانه‌داری و یا مراقبت از فرزندان بپردازد؛ بلکه بسیاری از امور همچون پژوهش و حتی امور مهندسی را نیز می‌توان با دورکاری به انجام رساند.

نقص قوانین موجود در رابطه با خانواده/حضور در اجتماع متفاوت از اشتغال است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در این برنامه که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، نمایندگان موافق و منتقد اشتغال بانوان در جامعه، در قالب دو گروه دو نفره از دانشجویان در سه نوبت هشت دقیقه‌ای پیرامون چگونگی منافات اشتغال زن با مسئولیت او در خانواده، ارتباط تحصیل زن با اشتغال، اشتغال زن به عنوان راهی برای حضور در اجتماع و نیز رابطه اشتغال با منزلت اجتماعی، به ارائه نظرات خود پرداختند.

ضرورت حضور زنان در همه عرصه‌های اجتماعی

با قرعه‌کشی میان دو گروه، بحث با اظهار نظر گروه موافق آغاز شد و در هشت دقیقه نخست، مریم همتی از این گروه تأکید کرد که حضور زن در همه عرصه‌های اجتماعی ضرورت صد در صدی دارد.

همتی با بیان اینکه جامعه در تمام عرصه‌های پزشکی، آموزشی، فرهنگی و حتی مهندسی به زنان نیاز دارد، توضیح داد: نیاز به حضور زنان در حوزه‌های مهندسی از آن منظور است که بخش زیادی از صنایع الکترونیک، سرامیک، برق و موارد مشابه، بیشتر در منازل مورد استفاده زنان قرار دارد و در بخش پزشکی نیز علی‌رغم نیاز بانوان به وجود بیمارستان‌هایی با کادر فقط زنانه، تنها یک بیمارستان با این مزیت در کشور موجود است.

این دانشجوی رشته سرامیک با بیان اینکه در ایران چرایی تحصیل بانوان در رشته معماری مطرح می‌شود، افزود: از آنجا که بیشتر منازل فعلی از سوی مهندسان مرد طراحی می‌شوند، غالباً نیازهای زنان در طراحی‌ها اعمال نمی‌شود که ترجیح برخی از بانوان به تعبیه دو درب جداگانه در منازل برای ورود و خروج آقایان و بانوان نمونه‌ای از این نیازهاست.

آسیب بلندمدت تحصیل زنان با انگیزه اشتغال

در هشت دقیقه دوم کرسی نوبت به گروه منتقد رسید و در آن لیلا بهرامی به نمایندگی از این گروه، دیدگاه‌های موجود در رابطه با زن را شامل دو نوع اومانیستی و تولیدی خواند و اظهار کرد: آنچه که در ایران مورد توجه قرار دارد، نگاه اسلامی و دیدگاه تولیدی است که بر اساس آن ضمن اختصاص نقش محافظت از نسل به آقایان، تربیت نسل به زنان سپرده شده است.

بهرامی با بیان اینکه نقش حفاظت از نسل در مردان، روحیه خشن‌تر و ابزارهای بدنی قوی‌تری را می‌طلبد، افزود: زنان نیز برای ایفای نقش خود و ارتباط عاطفی با خانواده، نیاز به لطافت روحی بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که زن پا به پای مرد فعالیت کند، از آنجا که در زمان حضور در منزل نیز مجبور به انجام وظایف خانه‌داری است، توان و طراوت وی کاهش می‌یابد.

این فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه بین‌المللی با اذعان به اینکه حضور زنان در برخی مشاغل واجب کفایی است، مامایی و برخی تخصص‌های پزشکی را جزو این قبیل مشاغل برشمرد و بیان کرد: سایر مشاغل نیز در صورت رعایت حریم زن و مرد در محل کار و نیز مراقبت بر انجام کامل وظایف همسرداری و خانه‌داری از سوی زن، مشکلی ندارند.

بهرامی تصریح کرد: چنانچه هدف نهایی زن از تحصیل، اشتغال باشد، با اختصاص زمان بیشتر به تحصیل و کار، زمان و دغدغه کمتری به ازدواج اختصاص می‌یابد که بالا رفتن سن ازدواج و فرزندآوری از ثمرات آن است.

وی عنوان کرد: در این صورت به بهای بالندگی زنان در کوتاه‌مدت، ضریب هوشی نسل بعدی در بلندمدت، کاهش می‌یابد.

تربیت فرزندان موفق نیازمند حضور مادران در اجتماع

با پایان یافتن مهلت گروه منتقد، در دور دوم رقیه نیرومند از گروه موافق با بیان اینکه ویژگی‌های زنانه بیش از خانواده در جامعه اهمیت دارند، بر ضرورت پرورش این ویژگی‌ها در جامعه تأکید کرد.

نیرومند افزود: با توجه به آغاز رشد اجتماعی کودک از نخستین سال زندگی، لزوم حضور کودک در جامعه و پرورش ویژگی همدلی در او احساس می‌شود و از آنجا که همدلی یک ویژگی زنانه محسوب می‌شود، تحقق این امر نیازمند حضور زنان در جامعه و بروز ویژگی‌های آنان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان جامعه امروزی ایران با تکنولوژی آشنایی ندارند، ادامه داد: برای تربیت بهتر فرزندان امروزی، حمایت از آنان در مواجهه با موضوعاتی همچون کنکور، انتخاب همسر و سایر موقعیت‌های زندگی، باید مادران در جامعه حضور داشته و با شرایط امروزی آن آشنا باشند.

خلاء مالی و تنزل شأن خانه‌داران، از دلایل عمده اشتغال زنان

نفر دوم گروه منتقد در دور دوم اظهار نظر این گروه به دلایل گرایش زنان به اشتغال اشاره و بیان کرد: معمولاً نخستین دلیل این گرایش‌ها منافع مالی است و این امر خلاء مالی زن را در خانواده نشان می‌دهد؛ در صورتی که جبران این خلاء از سوی همسر و تأمین نفقه وی به عنوان وظیفه شرعی و قانونی مرد، زن را از تمایل به اشتغال باز می‌دارد.

محدثه چیتگرها با اشاره به تنزل‌ شأن خانه‌داری به دلایل متعدد از جمله اختصاص نیافتن حقوق و مزایا به آن، اذعان کرد: تبیین و احیای شأن زن خانه‌دار موجب می‌شود تا آن دسته از بانوانی که برای بالا بردن شأن اجتماعی خود به اشتغال روی می‌آورند، خانه‌داری را به سایر مشاغل ترجیح دهند.

نقص قوانین موجود در رابطه با خانواده

مریم همتی از گروه موافق در دور سوم اظهار نظر این گروه، تلقی جامعه از کار کردن زن در منزل را اشتباه خواند و گفت: در دین اسلام زن وظیفه‌ای در قبال انجام کارهای منزل ندارد و حتی در ازای شیر دادن به فرزندان نیز می‌تواند بهای شیر خود را دریافت کند.

همتی افزود: اینکه تربیت فرزند فقط وظیفه زن محسوب شود، تفکر اشتباهی است؛ چرا که در تربیت فرزند به ویژه فرزندان پسر تفکرات مردانه و تجربیات پدر هم لازم است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه چنانچه فرزند پسر تا پیش از ورود به مدرسه تنها با مادر خود در خانه ارتباط داشته و زیر نظر او باشد، سازگاری با محیط پسرانه مدرسه برای او دشوار است.

این دانشجو تصریح کرد: وقتی که در یک عرصه دختری نسبت به پسران از استعدادهای بیشتری برخوردار است، دلیلی برای حضور نداشتن وی در جامعه وجود ندارد و چه بسا در این جایگاه بتواند خدماتی به مراتب بیشتر از پسران به کشور ارائه کند.

دیگر عضو این گروه در مدت باقیمانده خود در دور سوم به نقص قوانین کشور در رابطه با خانواده اشاره کرد و گفت: با وجود ارزش و اهمیت نظام خانواده، این جامعه تنها موردی است که قانونی در رابطه با آن به تصویب نرسیده است.

حضور در اجتماع متفاوت از اشتغال است

بهرامی عضو گروه منتقد در هشت دقیقه سوم گروه خود حضور اجتماعی و کسب اطلاعات را متفاوت از اشتغال دانست و گفت: بنا نیست زن به هنگام حضور در منزل لزوماً به خانه‌داری و یا مراقبت از فرزندان بپردازد؛ بلکه بسیاری از امور همچون پژوهش و حتی امور مهندسی را نیز می‌توان با دورکاری به انجام رساند که البته تحقق آن نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های اشتغال زنان از سوی مسئولان است.

این فارغ‌التحصیل رشته حقوق با اشاره به آمار 29 درصدی طلاق توافقی در کشور افزود: علت بخش زیادی از این طلاق‌ها تمایل زن به اشتغال در بیرون از منزل و مخالفت همسر اوست که در این بین بیشترین درخواست‌ها برای طلاق توافقی از سوی خانم‌ها ارائه شده؛ در حالی که معمولاً در میان زنان خانه‌دار تمایل به طلاق کمتر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً زنان خانه‌دار در جامعه قشری با اطلاعات پایین محسوب می شوند، ادامه داد: بانوان شاغل نیز در بسیاری موارد از اعتماد به نفس و توانمندی‌های بیشتری برخوردارند و مواجهه با طیف عظیمی از زنان بی‌روحیه و افسرده در قشر خانه‌دار، از ناآگاهی آنان نسبت به چگونگی استفاده از توان خود سرچشمه می‌گیرد.

وی در خصوص سخنان گروه مقابل مبنی بر لزوم حضور زنان در اجتماع به منظور آگاهی از وضعیت جامعه و تربیت فرزندان سالم در آن، اظهار کرد: اینکه تنها حضور در اجتماع است که به زن آگاهی می‌دهد، تفکر نادرستی است؛ چرا که پیشرفت تکنولوژی شرایط افزایش آگاهی در منزل را فراهم کرده است.

بهرامی به تهدید شأن زن در محل کار اشاره کرد و گفت: در موقعیتی که بانوان به واسطه شرایط فیزیکی، زیبایی ظاهری، خوش‌پوش بودن و روابط عمومی بالای خود به امید ارتقای شأن اجتماعی خود مشغول به کار شده‌اند، نمی‌توان گفت که شأن آنان حفظ شده است.

در ادامه این برنامه دانشجویان حاضر در سالن ضمن طرح سئوالات کتبی و شفاهی از ارائه‌کنندگان بحث، نظرات خود را در خصوص اشتغال زنان مطرح کردند.

اشتغال زنان، بیکاری مردان

آقایی که به عنوان مخالف اشتغال زنان در بدو حاضر شدن پشت تریبون هدف از آفرینش زن را چیزی به جز تربیت انسان دانست و برای زنان حق تکامل قائل شد، مورد تشویق بانوان حاضر در سالن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سر تا سر جهان زنانی با استعدادهای قابل توجه وجود داشته‌اند که به دلیل عدم حضور در جامعه از بروز استعداد آنان جلوگیری شده است، گفت: تا زمانی که اجتماع به زن به عنوان موجودی بی‌استعداد و صرفاً تربیت‌کننده فرزندان می‌نگرد، همان بهتر که از 50 درصد از استعدادهای اجتماعی محروم بماند.

وی اظهار کرد: چنانچه زنان برای شکوفا کردن استعدادهای خود به کار کردن روی بیاورند، اشتغال آنان امر شایسته‌ای است؛ اما واقعیت آن است که بخش عمده زنان شاغل فاقد چنین انگیزه‌ای هستند.

این دانشجو بیان کرد: همچنین اشتغال زنان در برخی جایگاه‌ها با حقوقی بسیار کمتر از حقوق یک مرد، علاوه بر سوء‌استفاده از توان آن‌ها منجر به محرومیت مردان از تصدی آن شغل با درآمد مورد نیاز یک مرد و در نتیجه بیکاری مردان می‌شود.

عدم اشتغال زن و تلاش برای یافتن همسری با منزلت بالاتر

دانشجوی دیگری نیز اشتغال را مایه استقلال زن عنوان کرد و گفت: استقلال نداشتن زنان، علاوه بر اینکه ضرورت حضور زن در منزل را به مردان القا می‌کند، سبب می‌شود جامعه این قشر را جنس درجه دومی قلمداد کنند که درصدد یافتن همسری با جایگاه اجتماعی بالاتر و در نتیجه وابستگی مادی و اجتماعی به اوست.

این دانشجوی پسر همچنین اشتغال نداشتن زنان تحصیلکرده را موجب هدر رفتن هزینه‌های کشور دانست.

تأمین معاش خانواده بدون اشتغال زن ممکن نیست

یک دانشجوی دختر هم با اشاره به اینکه پیشوایان دین اسلام مسیر درست را به انسان‌ها نشان داده‌اند، گفت: بنابر این آموزه‌ها، تکامل زن در توجه به همسر و حضور در خانواده معنا می‌یابد؛ اما واقعیت امروز جامعه نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی خانواده‌ها به شکلی نیست که با اشتغال یک نفر مرد، بتوان معاش خانواده را تأمین کرد.

دانشجوی دیگری نیز معتقد بود باید برای اشتغال زنان در جامعه فرهنگسازی شود به گونه‌ای که زنان مجبور نباشند برای حفظ شغل خود به کارهایی نظیر درخواست طلاق توافقی روی بیاورند.

حضور شش بانو در جایگاه اعم از مجری، داور و ارائه‌کنندگان بحث، اجازه ندادن به دیگران برای اظهار نظر در لا‌به‌لای صحبت‌های این جمع شش نفره، ارائه مباحث غیرمرتبط با موضوع اشتغال نظیر ازدواج و زندگی از مواردی بود که از سوی این دانشجویان مطرح شدند.

انتهای پیام/77011/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول