اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان عدالت اداری:

مدیران از نظارت‌ بر زیر‌مجموعه خود گریزان هستند

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در بحث مدیریت گاه شاهد آن هستیم که مدیران از نظارت بر زیر‌مجموعه خود گریزان هستند در حالی که باید این نظارت‌ها قوی و منسجم صورت گیرد.

مدیران از نظارت‌ بر زیر‌مجموعه خود گریزان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری ظهر امروز در جلسه شورای قضایی استان اردبیل یکی از آسیب‌های سازمان‌ها و ادارات دولتی را که سبب گله‌مندی مردم شده همین امروز و فردا کردن‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: این امر ناشی از اهتمام نداشتن مدیران به زیر‌مجموعه‌هایشان است چرا که ممکن است یک مدیر سالم و کاردان را داشته باشیم اما زیر‌مجموعه‌اش گاه خطا و اشتباهی را دچار شوند که ماهیت آن مجموعه نیز زیر سئوال برود.

وی تصریح کرد: مدیر موفق مدیری نیست که تنها به اتاق خود فکر کند و به آن نظر داشته باشد بلکه مدیر موفق مدیری است که بر زیر‌مجموعه خود بهتر نظارت کند.

منتظری گفت: با درایت مقام معظم رهبری و مسئولان دلسوز با ترکیب شش دستگاه نظارتی، سه قوه شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی در کشور شکل گرفته که این دستگاه‌ها آمادگی دارند گزارشات مردم را مورد رسیدگی قرار داده و در برخورد با جرایم اتفاق افتاده اعلام نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: این شورا با ترکیب دو نماینده از طرف مجلس شامل رئیس دیوان محاسبات و معاون نظارتی رئیس مجلس، دو نماینده از سوی قوه قضاییه شامل رئیس دیوان عدالت و بازرسی، و دو نماینده از سوی دولت شامل معاونت راهبردی رئیس جمهور و وزیر اطلاعات عضو آن هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری یادآور شد: اساسنامه این دستگاه نظارتی مشخص شده و در استان‌ها نیز شورای متناظر شکل گرفته و به موجب قانون دو وظیفه اساسی را عهده‌دار هستند.

منتظری گفت: یکی از وظایف این شورا هماهنگی برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در حوزه نظارت است که در استان‌ها جلسات آن به صورت ماهانه و با حضور استانداران برگزار می‌شود تا از حرکت‌های موازی جلوگیری شود تا کارها با انگیزه مضاعف صورت گیرد.

این مسئول دومین وظیفه این شورا را تقویت مدیران اعلام کرد و بیان داشت: 50 درصد تقویت مدیریتی با نظارت درست و شناخت از آسیب‌ها و شناساندن آن به مدیران زیر‌مجموعه انجام می‌شود.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی قوا با اعلام اینکه از یک ناظر نباید انتظار تعریف و تمجید داشت، افزود: یک ناظر وظیفه گوشزد کردن آسیب‌ها را دارد وگرنه تعریف و تمجید از سوی ناظر خیانت است به مانند پزشکی که درد بیمارش را نگوید که قطعاً در حق وی جفا کرده است.

منتظری مدیر موفق را مدیر ناظر بر اقدامات زیر‌مجموعه خود و استقبال کننده از دستگاه‌های نظارتی توصیف کرد و ادامه داد: از استاندار اردبیل و سایر مدیران کل انتظار داریم حتماً بر مدیران زیر‌مجموعه نظارت داشته باشند تا رفع آسیب به موقع انجام شود.

نادیده گرفتن زحمات و خدمات انجام شده بی‌انصافی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این نهایت بی‌انصافی است که بخواهیم خدمات انجام شده را نادیده بگیریم و یا بخواهیم با نگاه جریانات سیاسی کارهای مطلوب صورت گرفته را معکوس جلوه دهیم.

رئیس دیوان عدالت اداری روند توسعه و پیشرفت کشور را ملموس و قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب توصیف کرد و ابراز داشت: کشور ما امروز در مسیر توسعه و پیشرفت خود در تمام حوزه‌ها به موفقیت‌هایی ارزشمند دست یافته که شایسته است همه آنها را قدر بدانیم.

منتظری این پیشرفت‌ها را حتی قابل قیاس با کشورهای همسایه ندانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی با وجود جنگ و درگیری هشت ساله با نظام‌های استکباری و تحریم‌های شکننده سه دهه اخیر و تلاش دشمنان در ضربه زدن به انقلاب اسلامی به یک نظام با ثبات و با امنیت کامل تبدیل شده که این با تلاش همه دست‌اندرکاران و دلسوزان به وجود آمده است.

این مسئول یادآور شد‌: در کنار همه این پیشرفت‌ها و آراسته شدن این ملت به فرهنگ و معارف ارزشی و ولایت‌پذیری بی‌چون و چرا اما گاه مسئولان ما در تصمیم‌گیری کوتاهی و قصور کرده‌اند و این خطا و اشتباه برخی ضربه‌ها را به نظام وارد کرده است.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی کشور با بیان حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) در مورد سئوال کردن خداوند در روز قیامت از مقام و منزلت و موقعیت پیش آمده گفت: در دین اسلام یکی از بالاترین عبادت‌ها و ارزنده‌ترین آن خدمت به مرد توصیف شده چرا که شایسته نیست کار امروز مردم را به بهانه‌های مختلف به فردا واگذار کنیم.

ناظر نباید مچ‌گیر بوده و در مدیریت دخالت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منتظری در بخش دیگری از سخنان خود ویژگی یک ناظر خوب را مچ‌گیری نکردن و دخالت نداشتن در عرصه مدیریتی اعلام کرد و ادامه داد: ما به هیچ‌وجه در کار دستگا‌ه‌های اجرایی دخالتی نمی‌کنیم و در صدد مچ‌گیری نیز نیستیم اما باید بین مچ‌گیری و بیان تخلفات و گزارش فرقی قائل شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ مسئولیت دیوان عدالت اداری در دو بخش خلاصه می‌شود که نخستین مسئولیت رسیدگی به شکایات مردم از تصمیمات ماموران دولتی و تضییع حقوق شهروندی است که به تمام تظلم‌خواهی و شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری وظیفه دوم دیوان عدالت اداری را رسیدگی به مصوبات دولت، وزارتخانه‌ها، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: ما اگر از مصوبه‌ای غیر‌قانونی مطلع شویم به سرعت آن را در حیطه وظایف خود مورد بررسی قرار داده و با نظر نهایی هیئت عمومی که شامل 100 قاضی برجسته است ابطال می‌کنیم.

منتظری ادعای برخی‌ها را که اعلام می‌کنند رئیس دیوان خود شاکی و تصمیم‌گیر است، یادآور شد: بنده وظیفه دارم به قانون عمل کنم و اجازه ندارم بدون نظر هیئت عمومی آیین‌نامه، دستور‌العمل یا مصوبه‌ای را لغو کنم چرا که 99 درصد رای در این هیئت عمومی غیر از رای بنده است.

منتظری افزود: تخلفات اداری ممکن است جنبه جرم و جنبه تذکر و رسیدگی داشته باشد که جنبه جرم به ما ربطی ندارد و رسیدگی به آن ‌در صلاحیت دادستان عمومی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود گفت: ما به هیچ‌وجه مجاز به رسیدگی به جرم نیستیم و تنها به تخلفات انجام شده آن هم در حوزه اداری رسیدگی کرده و سوء جریاناتی مانند رشوه، ارتشاع، درگیری و ... ربطی به ما ندارد و چنین پرونده‌ای به دادسرا ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام/62001/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول