اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرعت یکی‌بود یکی‌نبود بر کیلو بایت

ماجرای کارهای نیمه‌تمام و ابتر مدیران پشت خط مقدم اینترانت

خبرگزاری فارس: وضعیت نامطلوب اینترانت در شهرستان آبیک سبب شده است مدیران مدارس با مشکلات متعددی مواجه شوند.

ماجرای کارهای نیمه‌تمام و ابتر مدیران پشت خط مقدم اینترانت

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، اینترانت یک اینترنت کشوری و منطقه‌ای و جایگزینی برای اینترنت جهانی است.

کاربران در این سرویس، در یک فضای کشوری و با استفاده از آدرس‌هایی که تعریف می‌شود امکان ارتباط با نقاط مختلف را خواهند داشت.

اینترانت یک اینترنت خصوصی و شبکه داخلی در سطح کشور با تمام قابلیت‌های مفید است که بر روی بستر سرویس اینترانت خدمات ارتباط تصویری (برقراری دوربین مدار بسته)، ارتباط دیتا و تلفن سانترال قابل انتقال است ولی متأسفانه استفاده مدیران مدارس شهرستان آبیک از اینترانت طی یک سال اخیر، آنان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است که برای پیگیری این موضوع با چند نفر از مدیران مقاطع مختلف شهر آبیک گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

اینترانت کارآیی لازم را ندارد

سیدابوالفضل عیسی‌پور مدیر دبستان پسرانه شهدای فتح‌المبین شهر آبیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک، ثبت‌نام و لغو ثبت‌نام دانش‌آموزان و استفاده از سیستم سناد را از کاربردهای استفاده از اینترانت ذکر می‌کند و می‌گوید: متأسفانه پشتیبان اینترانت به صورت متمرکز در استان قزوین مستقر است به همین دلیل دسترسی ساده و کاملی به پشتیبان اینترانت نداریم. 

گفتنی است؛ گرچه استفاده از اینترنت در مدارس ممنوع شده است ولی استفاده از اینترانت، مدیران مدارس شهرستان آبیک را با محدودیت مواجه کرده است.

این مدیر مدرسه می‌افزاید: متأسفانه هزینه استفاده از اینترانت بسیار بالاست و این در حالی است که علاوه بر سرعت پایین، کارآیی لازم را هم ندارد چراکه معلمان نمی‌توانند به سایت‌هایی که جنبه آموزشی دارد دسترسی داشته و تحقیق و برنامه‌ای را دانلود کرده و به دانش‌آموزان ارایه دهند به ویژه برای دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی که دروسشان متنوع است.

عیسی‌پور خاطرنشان می‌کند: در یک سال اخیر مبلغ سه میلیون ریال هزینه اینترانت پرداخت شده است و این در حالی است که برای اینترنت تنها 500 هزار ریال هزینه می‌کردیم که هم مقرون به صرفه‌تر، استفاده از آن گسترده‌تر و سرعت آن هم بالاتر بود.

وی ادامه می‌دهد: گرچه قطع و وصل بودن اینترانت جزو دیگر ضعف‌های اینترانت است ولی در حاشیه است و زیاد درگیر این مسئله نمی‌شویم چراکه در شیفت صبح با ترافیک خطوط مواجه‌ایم ولی در بعد از ظهرها استفاده از اینترانت راحت‌تر و سهل‌تر است.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه در دبستان پسرانه شهدای فتح‌المبین 300 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و سه کلاس هوشمند وجود دارد، تصریح کرد: از مسئولان ذیربط درخواست می‌کنیم نسبت به رفع مشکلات موجود در زمینه اینترانت مدارس گام‌های مؤثری بردارند تا مدیران مدارس با آرامش و خیال راحت به امور مدرسه رسیدگی کنند.

خدیجه صدیق انوری مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی دخترانه ثامن‌الائمه (ع) شهر آبیک با بیان اینکه از 10 تیر ماه امسال اینترانت به مجتمع تحویل داده شده است، می‌گوید: به تازگی و نزدیک به دو هفته است که به سیستم اینترانت وصل شده‌ایم چراکه شش ماه گذشته هر زمان با پشتیبان تماس می‌گرفتیم اذعان می‌کردند که نیرو می‌فرستیم ولی متأسفانه از نیرو خبری نشد و متوجه شدیم که مودم را تعریف نکرده بودند و از طریق تماس تلفنی توانستیم اینترانت را راه‌اندازی کنیم.

هزینه آبونمان اینترانت ماهانه 250 هزار ریال است

این مدیر مدرسه می‌افزاید: هزینه آبونمان اینترانت چه استفاده کنیم و چه استفاده نکنیم ماهانه 250 هزار ریال است با توجه به اینکه امسال ریالی سرانه به حساب مدارس واریز نشده است و پرداخت هزینه اینترانت خود معضلی شده است.

صدیق انوری خاطرنشان می‌کند: متأسفانه سرعت اینترانت آن قدر پایین است که برای دریافت بخش نامه‌ها و نامه‌های اداری باید مدت طولانی را پشت سیستم رایانه بنشینیم تا بتوانیم آن‌ها را دریافت کنیم.

صدیق انوری اضافه می‌کند: مجتمع آموزشی و پرورشی دخترانه ثامن‌الائمه (ع) از دبیرستان سمائیان و مدرسه راهنمایی یک سمائیان تشکیل شده که 370 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و متأسفانه این تعداد از دانش‌آموزان مجتمع به دلیل پشتیبانی ضعیف، سرعت پایین و محدودیت استفاده از سایت‌های مختلف، نمی‌توانند از اینترانت استفاده کنند.

وی می‌افزاید: مسئولان آموزش و پرورش شهرستان آبیک باید بدانند که اگر بخش نامه و یا نامه‌ای با تاخیر پاسخ داده می‌شود به دلیل مشکلاتی است که اینترانت ایجاد می‌کند.

این مدیر مدرسه اذعان می‌کند: یک خط تلفن به اداره کل آموزش و پرورش برای نصب اینترانت معرفی کردیم ولی متأسفانه به دلایل نامعلوم برای دو خط تلفن اینترانت نصب شده است و این در حالی است که باید برای دو خط که از یک خط آن اصلا استفاده نشده 235 هزار تومان پرداخت کنیم در حالی که تنها یک خط وصل بوده است.

یوسف پرواسی رئیس اداره مخابرات شهرستان آبیک در خصوص مشکل مذکور به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: این مشکل مربوط به مخابرات نیست چراکه خطوط تلفن شهرستان‌ها برای نصب اینترانت به درخواست اداره کل آموزش و پرورش به مخابرات استان قزوین اعلام و صورت گرفته بود.

احمد نوروزی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک در خصوص واگذاری خط اینترانت به مدارس نظر دیگری دارد و می‌گوید: زمانی که اداره کل آموزش و پرورش مناطقی از شهرستان را برای واگذاری خط اینترانت مشخص کرد شماره تلفن‌های مدارس مناطق تعیین شده به اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام شد که این ماجرا ادامه داشت و در تعدادی از مدارس تا مهر و آبان ماه امسال وصل نشد.

وی می‌افزاید: به تقاضای مدیران مدارس مبنی بر نصب اینترانت، شماره تلفن‌های دیگری که مد نظر مدیران بود به اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اعلام شد و مخابرات استان قزوین موافقت کرد که نصب کند.

این مسئول ادامه می‌دهد: متأسفانه برای شماره تلفن جدیدی که مدیران اعلام کرده بودند صورت جلسه‌‌‌‌‌ای مبنی بر تحویل مودم و خط اینترانت تنظیم و دریافت نشده بنابراین چگونه ممکن است برای شماره‌ای که خط اینترانت تحویل داده نشده روی قبض تلفن هزینه حساب شود.

لازم به ذکر است که در سه مجتمع آموزشی و پرورشی روستاهای کوندج، ناصرآباد (میرپنجی) و خاکشان بنا به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک به نقل از رئیس اداره مخابرات شهرستان آبیک امکان نصب اینترانت در این روستاها وجود ندارد و مدیران این سه مجتمع را با مشکل مواجه کرده است.

نوروزی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: در خصوص مشکل مجتمع روستای خاکشان مسئولان مخابرات آبیک اذعان می‌کنند که چون تلفن بی‌سیم است امکان استفاده از اینترانت وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: جالب است بدانیم مسئولان اداره مخابرات شهرستان آبیک مسائل مربوط به مخابرات روستای خطایان و شهر خاکعلی را هم به شهرستان البرز ارجاع داده‌اند و این در حالی است که مشکل مجتمع روستای کوندج را به مخابرات شهر محمدیه و دادن امکانات مخابراتی به شهرک صنعتی کاسپین ذکر می‌کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک خاطرنشان می‌کند: ما پاسخ مناسب و قانع کننده‌ای از سوی مسئولان اداره مخابرات شهرستان آبیک دریافت نکرده‌ایم و مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است.

لازم به ذکر است مشابه چنین اتفاقی در مدرسه پسرانه راهنمایی دکتر شریعتی و چند مدرسه شهر آبیک رخ داده است.

محمدعلی خدابنده مدیر مدرسه پسرانه راهنمایی دکتر شریعتی شهر آبیک با ذکر اینکه این مدرسه دارای 228 دانش‌آموز است به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل دو شیفت بودن هم از مدرسه ما و هم از مدرسه شیفت مخالف خط تلفن دریافت کرده‌اند بدون اینکه اطلاع داشته باشیم که هر دو خط به اینترانت وصل هستند برای دو خط تلفن 265 هزار تومان باید هزینه اینترانت پرداخت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اینترانت پاسخگوی کارهای مدرسه نیست چراکه بارها شده باز کردن اینترانت 50 دقیقه طول کشیده است.

اینترانت ویروس وارد سیستم رایانه می‌کند

این مدیر مدرسه خاطرنشان می‌کند: اینترانت ویروس‌ها را وارد سیستم می‌کند و این در حالی است که از اینترانت نمی‌توانیم آنتی ویروس دانلود کنیم بلکه باید از بیرون خریداری کنیم که آموزش و پرورش شهرستان آبیک قول مساعد داده است که تهیه کند ولی تاکنون اقدامی نشده است و عنوان کرده‌اند که تعداد به حد نصاب نرسیده است لذا اگر بخواهیم از بیرون تهیه کنیم باید 300 هزار ریال پرداخت کنیم.

کمال صالحی مدیر دبیرستان هیئت امنایی امام خمینی (ره) شهر آبیک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: موتور جستجوگر اینترانت ضعیف، سرعت پایین و کارآیی لازم را ندارد.

نکته قابل توجه این است که امسال برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مهر ماه سال جاری به دلیل سرعت پایین و قطع و وصل شدن اینترانت، برخی از مدیران شهرستان آبیک بالاجبار برای ثبت‌نام دانش‌‌آموزان یا با خرید کارت اینترنت در مدارس و یا از طریق اینترنت در منازل خود استفاده کرده‌اند تا بتوانند کارهای خود را سریع‌تر به پیش ببرند و کارهای ثبت‌نام بر زمین نماند که جای گله‌ای برای عدم استفاده از اینترانت وجود ندارد.

این مدیر مدرسه خاطرنشان می‌کند: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری صرفه‌جویی باید در دستور کار قرار گیرد که البته استفاده از اینترانت که کاربرد متنوعی هم ندارد استفاده از آن نوعی هزینه‌ای گزاف و بیهوده است.

صالحی بیان می‌دارد: استفاده از اینترنت به مراتب راحت‌تر و کم هزینه‌تر از اینترانت است لذا از مسئولان می‌خواهیم که تکلیف مدیران را مشخص کنند تا نسبت به رسیدگی به امور مدرسه بتوانند گام‌های بهتر و مؤثرتری بردارند.

وی یادآور می‌شود: چرا باید فیبر نوری از آبیک بگذرد ولی سرعت اینترنت و اینترانت در شهرستان آبیک پایین باشد.

مشکل سرعت پایین اینترانت شهرستانی نیست

یوسف پرواسی رئیس اداره مخابرات شهرستان آبیک با بیان اینکه مشکل سرعت پایین اینترانت تنها مربوط به مشکلات شهرستانی نیست، اظهار می‌کند: مشکلات مربوط به سرعت ممکن است کشوری، استانی و شهرستانی باشد ولی نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم رایانه بیشترین تأثیر را در سرعت دارد و این در حالی است که نوع سیستم رایانه، برنامه‌هایی که روی سیستم نصب می‌‌شود و مشکلات داخلی تلفن می‌تواند بر کاهش سرعت تأثیرگذار باشد.

وی می‌افزاید: گرچه نوع مودم می‌تواند بر سرعت مؤثر باشد ولی زیاد هم تأثیرگذار نیست.

این مسئول در خصوص قطع و وصل شدن اینترانت در مدارس بیان می‌کند: به دلیل پایین بودن سرعت چون کاربران نمی‌توانند صفحه را باز کنند فکر می‌کنند که قطع است و چون ممکن است تنظیمات مودم و سیستم را به هم بزنند سرعت بسیار کاهش می‌‌یابد در حالی که قطع کامل نیست.

آیا مودم وایرلس برای اینترانت وجود دارد؟

یوسف پرواسی رئیس اداره مخابرات شهرستان آبیک در پاسخ به این سوال گفت: مودم وایرلس برای اینترانت وجود دارد ولی با نصب آن و استفاده برای چند سیستم رایانه و وجود شرایط خاص در اینترانت، سرعت بسیار کاهش خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد: مدیران می‌توانند با خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، اینترانت را به سیستم‌های رایانه متعدد موجود در مدارس نصب کنند ولی با کاهش سرعت مواجه خواهند شد.

پشتیبان اینترانت، شهرستانی نشده است

این مسئول اذعان می‌کند: پشتیبان اینترانت مخصوص استان قزوین است و فعلا پشتیبان اینترانت شهرستانی نشده است بلکه به طور متمرکز تمام مراکز و مدارسی که از اینترانت استفاده می‌کنند، زیر مجموعه پشتیبان استانی قرار دارند.

وی ابزار می‌کند: رفع مشکلات مربوط به اینترانت مدارس را باید مسئولان آموزش و پرورش پیگیری کنند و این در حالی است که در صورت نیاز به نیرو در زمینه پشتیبانی اگر با تأخیر هم شده به مدارس اعزام می‌کنیم تا نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

احمد نوروزی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک اظهار می‌کند: تاکنون 70 درصد از مدارس شهرستان آبیک به اینترانت وصل هستند گرچه تمام مشکلات اینترانت را نمی‌توان به حساب اداره مخابرات گذاشت بلکه در برخی مواقع مدیران نیز به دلیل سرعت پایین در تنظیمات سیستم با مشکل مواجه می‌شوند.

با توجه به اینکه اینترانت عاملی برای امنیت بیشتر، سامانه رشد و تعطیلی کاغذ در مدارس محسوب می‌شود باید زیرساخت‌های استفاده از آن به ویژه زیرساخت‌های مخابراتی آماده باشد تا مدیران مدارس با خیالی آسوده، کم‌ترین دغدغه و با سرعت بالا به امور مدارس رسیدگی کنند نه اینکه با توجه به وضعیت نامطلوب اعتبارات و عدم پرداخت سرانه‌ای به حساب مدارس، مدیران مدارس در منگنه قرار بگیرند و برای دریافت مطالب خود از قبیل درخواست‌ها، نامه‌ها و بخش نامه‌ها و ثبت‌نام‌ها بیشتر زمان خود را پشت میزهای سیستم رایانه‌ها صرف کنند که البته ممکن است کارشان ابتر هم باقی بماند و یا چند روز متوالی طول بکشد.

امیدواریم مسئولان ذیربط با هماهنگی و تعامل بیشتر و بهتر برای رفع مشکلات موجود در استفاده از اینترانت تدابیر لازم را بیاندیشند و تکلیف مدیران مدارس شهرستان آبیک را مشخص کنند تا راحت‌تر و بهتر بتوانند به اینترانت دسترسی داشته باشند و امور مربوط به مدارس و فعالیت‌های مدارس را به منصه ظهور برسانند.

===============

گزارش از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/77006/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول