اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادسرای عمومی و انقلاب مشهد:

تبلیغات خلاف واقع تبعات سوء اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: تبلیغات خلاف واقع سبب نگرانی و تشویش افکار عمومی می شود و تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی می‌شود.

تبلیغات خلاف واقع تبعات سوء اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شریعتی مقدم ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گزارشات و مراجعات مردمی و بررسی‌های موجود نشان‌دهنده این است که تبلیغات خلاف واقع برخی از جراید سبب نگرانی و تشویش افکار عمومی در جامعه می‌شود.

شریعتی‌مقدم افزود: با توجه به اینکه برخی از جراید مبادرت به تبلیغاتی خلاف واقع می‌کنند و سبب به وجود آمدن نگرانی برای برخی از شهروندان می‌شود و همچنین تبعات سوء اجتماعی و اقتصادی نیز در برخی نقاط داشته لذا لازم است هم شهروندان دقت کافی به این مسئله را داشته و هم مراجع نظارتی اقدامات قانونی و پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: در این راستا با وجود آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که مراجع نظارتی را ادارات و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مطابق آئین‌‌نامه اجرایی ماده هفت قانون حمایت مجامع امور صنفی، اتحادیه‌ها دانسته و مراجع رسیدگی‌کننده به این تخلفات را سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت مذکور می‌دانند که البته ضمانت اجرایی کافی در خصوص موضوع نیز در آیین‌نامه بیان شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بیان کرد: در این حوزه، دادسرا موارد قانونی لازم به مراجع مربوطه را منعکس کرده اما آنچه که قابل ذکر است این است که اگر برخی موارد این تبلیغ جنبه مجرمانه‌ای و یا عناوین مجرمانه دیگر داشته باشد شهروندان می‌توانند مستقیماً به مراجع قضایی مراجعه‌ کنند و ضمن اینکه این امر نافی گزارش تعزیرات حکومتی به دادسرا نیست.

شریعتی‌مقدم خاطرنشان کرد: چنانچه خسارت به افراد وارد شود از طریق مراجع حقوقی و شوراهای حل اختلاف موضوع قابل پیگیری است ضمناً متذکر می‌شود براساس ماده سه آئین‌نامه اجرایی ماده هفت قانون حمایت مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش‌دهنده و سازمان سازنده آگهی است.

وی در ارتباط با برخی از موارد به عنوان تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست عنوان کرد: استفاده از مطالب گمراه‌کننده و ادعاهای غیر قابل اثبات و کذب، ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبه شدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت یا کیفیت شود، تبلیغ فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر، استفاده از صفات مطلق و اغراق آمیز نظیر کاملاً بهداشتی و صد در صد تضمینی، عدم ارائه اطلاعات دقیق صحیح و روشن کالاها و خدمات، بی‌ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران و استناد به تأیید هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند از این موارد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهت‌های تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرف‌کننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود، استفاده از اسامی، عناوین، و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد،‌ استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تأیید مراجع ذیصلاح فراتر از متن آنها از دیگر موارد این آئین‌نامه به شمار می‌رود.

شریعتی‌مقدم اضافه کرد: هرگونه اعلان یا ارائه اطلاعات نادرست در برگه‌های تعهد تضمین کالا و خدمات،‌ تبلیغ کالاها یا خدمات فاقد مجوزی که براساس قوانین و مقررات تولید و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط باشد، استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تأیید مراجع ذیصلاح‌، استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر بودن کالا و خدمات بدون تأیید مراجع ذیصلاح و عدم تصریح هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع او است به استثنای آن بخش از تبلیغ که منتهی به تبلیغ اصلی می‌شود و صرفاً برای جلب توجه مخاطبان منتشر می‌شود و همچنین استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد اظهار کرد: مسئولیت لازم برای سازنده آگهی نیز اعلام شده و سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارش‌دهنده هویت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی را اخذ کند.

شریعتی‌مقدم خاطرنشان کرد:  همچنین موظف است نام، نشانی شماره پروانه فعالیت و شماره تلفن خود و نام و نشانی سفارش‌دهنده و مشخصات کالا و خدمات ارائه شده را به طور واضح در برگه‌های تبلیغاتی درج کند.

انتهای پیام/70018/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول