اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین:

میزان موقوفه خواری استان به حداقل رسیده است

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: با همکاری دستگاه قضایی میزان موقوفه خواری در استان به حداقل رسیده اما با این تعداد کم نیز باید با سرعت و قاطعیت مبارزه کرد تا کسی جرأت تعدی در این حوزه را نداشته باشد.

میزان موقوفه خواری استان به حداقل رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌ الاسلام مصطفی نوروزی در همایش تجلیل از یاوران وقف در عرصه حقوقی، قضایی و ثبتی اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و 52 موقوفه در استان قزوین وجود دارد که تعداد رقبات نیز 19 هزار و 749 رقبه است.

به گفته وی میزان نذورات بقاع متبرکه و امامزاده‌های این استان در سال جاری به دو میلیارد تومان رسیده است که تمام این درآمدها در بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان قزوین هزینه شده است.

این مسئول اضافه کرد: 40 درصد از درآمدها در فعالیت‌های عمرانی شامل احداث زائرسراها، مرمت و ساخت شبستان، گلدسته‌ها، صحن و بهسازی امامزاده‌ها هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: همچنین 20 درصد از درآمدهای حاصل از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه برای فعالیت‌های فرهنگی مانند وفات، ولادت، مناسبت‌های مذهبی و ملی ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه می‌شود.

نوروزی ادامه داد: 30 درصد از درآمدهای حاصل از بقاع متبرکه برای مدیریت بقعه‌ها و بقیه نیز صرف هزینه‌های آب، برق، گاز و حقوق خادمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه از نظر شرعی و قانونی مجاز نیست تا نذورات بقاع متبرکه را در امامزاده‌های دیگر هزینه کند، گفت: لذا تمامی درآمدهای حاصل از هر امامزاده فقط در همان بقعه متبرکه هزینه شده و فقط نیم درصد از مجموع 10 درصد نذورات بخش فرهنگی برای چاپ قرآن جدید و جایگزینی در بقاع مصرف می‌شود.

به گفته این مسئول یکی از اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در راستای توسعه و استیفای حقوق موقوفات و تحقق منویات مقام معظم رهبری برای تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: لذا اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری طی دو سال گذشته سعی کرده است زیرساخت‌های عمرانی لازم را در اماکن متبرکه استان فراهم سازد.

نوروزی با اشاره به اینکه بیشتر بقاع متبرکه استان قزوین از بقاع شاخص به شمار می‌روند، عنوان کرد: با توجه به این امر اکثر بقاع متبرکه این استان قابلیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی را دارند که تعداد این بقاع متبرکه به 40 مرکز می‌رسد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند طرح نشاط معنوی، یاس نبوی، آرامش بهاری و بصیرت نوروزی از جمله کارهایی است که تاکنون انجام شده است.

به گفته این مسئول هشت هزار و 500 بقعه متبرکه در سطح کشور وجود دارد که  از این تعداد، 263 بقعه در استان قزوین واقع شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به رویکردهای اصلی اداره کل اوقاف استان عنوان کرد: توسعه موقوفات، حفظ و صیانت از موقوفات موجود و ایجاد موقوفات جدید از اولویت ها و رویکردهای اداره اوقاف استان است که در این زمینه تاکنون 150 سند برای موقوفه‌ها صادر شده است.

نوروزی به موقوفات جدید در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 86 فقره وقف جدید در استان ثبت شده است.

این مسئول از دستگاه قضایی استان قزوین خواست مجازات کسانی که با تعدی به حریم موقوفات و یا سرقت از اماکن مذهبی به باورهای دینی مردم خدشه وارد می‌کنند با قاطعیت و جدیت برخورد کند و در این زمینه نباید کوتاهی و اغماضی صورت گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به پرونده‌های تعرض به موقوفه‌ها اظهار داشت: 198 پرونده در سال جاری رسیدگی شده که 85 پرونده له موقوفات و 40 فقره نیز به مرحله دادنامه رسیده است.

نوروزی تأکید کرد: تشکیل شعب ویژه وقف در شهرستان‌ها، راه‌اندازی شعب ویژه حل اختلاف در محل ادارات اوقاف، تسریع در روند رسیدگی به دعاوی موقوفات و اعمال معافیت در هزینه دادرسی از درخواست‌های اداره اوقاف و امور خیریه از دستگاه قضایی استان برای حل مشکلات فعلی است.

انتهای پیام/77001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول