اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

قروه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موقوفه کردستان

خبرگزاری فارس: شهرستان قروه با وجود داشتن قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفه استان کردستان، از نظر تعداد رقبات نیز رتبه نخست استان را دارا است.

قروه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موقوفه کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، 137 سال پیش یعنی در سال 1297 هجری قمری، حاج میرمحمود از اهالی یکی از استان‌های مرکزی کشورمان که ساکن شهر قروه بود، از سفر خانه خدا بازگشت و در اولین فرصت وصیتنامه جدید خود را تنظیم کرد.

مضمون اصلی وصیت حاج میرمحمود این بود که خانه مسکونی خود را وقف روضه حضرت سیدالشهدا (ع) و خیرات و مبرات می‌کنم و این‌گونه بود که حاج میرمحمود حسینی نخستین بنیانگذار سنت حسنه وقف در شهرستان قروه شد و حالا بر سردر هر خانه خیریه وقفی در قروه نام این واقف گرانقدر می‌درخشد و با گذشت بیش از یک قرن از درگذشت این خیر، هنوز عده بسیاری از خوان گسترده انفاق وی بهره‌مند هستند.

یوسفی از مستأجران یکی از خانه‌های مسکونی وقف شده حاج میرمحمود حسینی می‌گوید: هنگامی که به شهر قروه آمدیم برای تهیه واحد مسکونی در تنگنا بودیم که به پیشنهاد یکی از دوستان به اداره اوقاف و امور خیریه قروه مراجعه کرده و مستأجر این اداره در یکی از خانه‌های اوقافی شدیم.

وی با بیان این‌که با سکنی گزیدن در این خانه بخش زیادی از مشکلات زندگی ما در این شهر غریب حل و فصل شد، افزود: سکونت در این خانه و تفکر درباره اهمیتی که وقف در حل معضلات اجتماعی دارد، موجب شد تا با مشورت با خانواده، کتابخانه کوچکی را که شامل کتب دوران دانشگاهی خودم بود به اداره اوقاف و امور خیریه وقف کنم.

بیش از یک چهارم شهر قروه و چندین روستای این شهرستان وقف شده است، یعنی گستره بزرگی از احسان در این شهر جاری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه با اشاره به وجود چهار هزار رقبه و 22 موقوفه در این شهرستان می‌گوید: شهرستان قروه رتبه نخست کردستان را از نظر میزان رقبات دارا است.

حجت‌الاسلام عباس ایزدی از هزینه کرد شش میلیارد ریال برای امور خیریه در سال‌جاری خبر داد و افزود: أخذ سند مالکیت اوقافی در سطح 80 میلیون متر مربع از جمله عملکردهای این اداره در راستای احیای موقوفات بوده است.

وی از ثبت چهار موقوفه جدید به ارزش بیش از دو میلیارد ریال در سال‌جاری خبر داد و گفت: 107 نفر امسال برای اولین بار اقدام به تنظیم سند اجاره اوقافی با این اداره کرده‌اند. البته ارزش وقف به کوچکی و بزرگی آن نیست بلکه این نیت نیک واقف آن است که نام نیکش را تا ابد جاودانه می‌سازد، تلاش در راستای احیای موقوفات و ثبت موقوفات جدید از سوی مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه قروه موجب شد تا صاحب یکی از مجتمع‌های بزرگ تجاری شهر قروه که خود ساکن خارج از کشور است امسال برای اولین بار  به تنظیم سند اجاره اوقافی اقدام کند.

رضایی مدیر مجتمع اقبال قروه در این باره می‌گوید: این مجتمع دارای 90 واحد تجاری است که پس از کسب اطلاع لازم در زمینه هزینه کرد درآمدهای حاصل از موقوفات، مالک مجتمع تصمیم گرفت برای اولین بار با این اداره، سند اوقافی تنظیم کند.

مشارکت در انجام امور عام‌المنفعه از محل درآمد اوقاف، کمک شایانی به بخش‌های مختلف اجتماعی داشته که هوشمندسازی دبستان شاهد قروه از نمونه‌های بارز آن است.

میکاییل مردای مدیر دبستان شاهد از هوشمندسازی بخشی از کلاس‌های درس این دبستان در راستای اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بخشی از هزینه هوشمندسازی را اداره اوقاف و امور خیریه پرداخت کرده است.

انتهای‌پیام/79009/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول