اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشاورزان قلعه‌گنج در آتش بیمه سوختند / تیر بیمه بر مشک سوراخ کشاورزان

خبرگزاری فارس: غول خشکسالی از یک‌طرف و تیر کشنده بیمه از طرف دیگر کشاورزان بخش چاه‌دادخدای قلعه‌گنج را فلج و اعتراض جمع زیادی از آنها را به دنبال داشت.

کشاورزان قلعه‌گنج در آتش بیمه سوختند / تیر بیمه بر مشک سوراخ کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، به دنبال اعتراض جمع زیادی از کشاورزان در بخش چاه‌دادخدای این شهرستان به این بخش رفتیم تا از نزدیک با مشکلات کشاورزان که همیشه بار زحمت تولید را بر دوش دارند آشنا شده و منعکس کنیم.

کشاورزانی که جمع شدند،با همان زبان محلی قبل از آغاز مصاحبه‌ می‌گفتند، اگر به جایی می‌رسد، حرفی بزنیم و اگر نه بگذار به درد خود بنالیم و زجر بکشیم.

چه سخت می‌شود، قول داد و من که باشم که بتوانم مشکلی را حل کنم و فقط گفتم، وظیفه من رساندن فریاد شماست و اگر بالایی‌ها قصد کمک داشته باشند، حتما رسیدگی می‌شود.

* کشاورزان نگران از دلال بازی‌ها

فصل کاشت گندم آغاز شده و کشاورزان با هزار امید به دنبال بیمه هستند اما انگار در سال جاری این امید رنگی ندارد،

سال گذشته تنها دفتر بیمه شهرستان اقدام به بیمه بیش از 4 هزار و 500 هکتار اراضی زیر کشت گندم کردند و برای هر هکتار 93 هزار و 600 ریال از کشاورز حق بیمه گرفتند و حال که کشاروز برای دریافت خسارت مراجعه کرده است با «نه سنگین » بیمه امید را خشکانیدند.

غمگین و مغموم راه خروج را در پیش می‌گیرند و می‌روند که بکارند به امید خدا و خدا چه مهربانانه می‌بیند و باران این نعمت و رحمت الهی را می‌فرستد و در این چند ماه بر دل‌های ترک خورده کشاورزان مرهم می‌گذارد و فهمیدم، کار خدا بی‌حکمت نیست.

با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم که شرکت بیمه‌گذار در حالی که اگر یک‌هزار هکتار از این مقدار بیمه شده، چاه کشاورزی آن‌ها پروانه نداشته باشد در سال گذشته بیمه پولی به مبلغ 940 میلیون ریال به جیب زده است و یک لیوان آب خنک هم رویش نوش جان کرده است.

کشاورز بیچاره که در زمان کاشت از کمبود کود و سوخت می‌نالد و زمان برداشت از دلال بازی‌ها نگران است و دلخوش به آخرین چراغ امید است که آن‌هم اینگونه برخورد می‌کند و چه آهی سردی این کشاورزان می‌کشند.

* زمان ثبت‌نام بیمه هم این چاه موتورها پروانه نداشت

مصطفی ظهیری یکی از این کشاورزان اظهار داشت: در سال گذشته 30 هکتار گندم کاشتم و با ذوق و شوق آن‌ها را بیمه کردم و برای هر هکتار 9 هزار و360 تومان پول به بیمه دادم و از شانس ما خشکسالی ادامه یافت و چیزی درو نکردیم، رفتم که بیمه حداقل مرهمی برایم باشد، مدیران بیمه گفتند چون موتور کشاروزی شما پروانه ندارد، بیمه به شما تعلق نمی‌گیرد، ماندم که چه بگویم.

ادهم صادقی این کشاورز مسن نیز در این گفت‌وگو اظهار داشت: اگر آن زمان پولی که به بیمه داده بودم، کود، سم و سوخت می‌خریدم، الان حداقل نه دلم داغ داشت و نه آنقدر خسارت می‌دیدم.

محمد دادخدا آباد نیز ‌گفت: غول خشکسالی از یک‌طرف و تیر کشنده بیمه از طرف دیگر مار ا فلج کرد و اگر قصد نداشتند، خسارت ما را بدهند چرا پول ما را گرفتند در زمان ثبت‌نام بیمه هم این چاه موتورها پروانه نداشتند.

به سراغ فرماندار شهرستان قلعه گنج می‌روم و از وی علت این بدرفتاری و اذیت کشاروزان را جویا می‌شوم.

* عدم پرداخت حق بیمه‌گر سبب کاهش کاشت گندم

ایوب فلاحی در این گفت‌وگو اظهار داشت: در سال گذشته زراعی کشاورزان ما بیش از 14 هزار هکتار گندم کاشته‌اند و از این مقدار 4 هزار و 500 هکتار به بیمه مراجعه کرده‌اند و محصول خود را بیمه کردند اما در سال جاری 13 هزار هکتار گندم کاشته شده که این افت کاشت نشان از عدم علاقه کشاورزان به کاشت این محصول استراتژیک است.

وی افزود: تاکنون که مهلت ثبت‌نام برای بیمه هم تمام شده است، هیچ کشاورزی حاضر به بیمه محصول گندم خود نبوده است و علت ان هم عدم پرداخت حق بیمه‌گر بوده که سبب کاهش کاشت نیز شده است.

فلاحی تصریح کرد: در سطح شهرستان قلعه‌گنج بیش از 4 هزار و 900 حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که از این تعداد بیش از یک‌هزار و 970 حلقه فاقد پروانه بهره‌برداری و در حال انجام امور ثبت و تکمیل پرونده هستند که در زمان کاشت، داشت و برداشت با مشکل سوخت و بیمه مواجه می‌شوند.

وی افزود: از وقتی این موضوع را شنیدیم در حال پیگیری از طریق نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و وزارت کشاورزی و مدیران کل سازمان جهاد کشاروزی جنوب و استان هستیم تا بتوانیم جوابگوی این قشر زحمتکش و کم‌توقع بوده و حق آن‌ها را ادا کنیم.

انتهای پیام/80004/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول