اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی بیمه کشاورزان / بیمه کشاورزان در گرو پروانه بهره‌برداری

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه بیمه کشاورزان بخش زراعت و باغبانی در گرو اخذ پروانه بهره‌برداری است، در نتیجه فعلاً بیمه کشاورزان در این بخش بلاتکلیف است.

بلاتکلیفی بیمه کشاورزان / بیمه کشاورزان در گرو پروانه بهره‌برداری

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز زیر پوشش بیمه قرار گرفتن به عنوان تضمینی برای آینده و نعمت بزرگی به شمار می‌رود و شاهد بیمه اقشار مختلف در جامعه با عنوان بیمه روستاییان، کارگران ساختمانی، رانندگان، قالیبافان و... هستیم.

با تشکیل نظام صنفی کشاورزی و در راستای نهادینه کردن بیمه و توسعه آن در بخش کشاورزی بیمه کشاورزان نیز جایگاه ویژه‌ای یافت تا این مقوله به عنوان تضمینی برای آینده در سبد خانوار کشاورزان قرار گیرد.

تشکیل نظام صنفی کشاورزی به بهره‌برداران این بخش هویت بخشید و کشاورزی به عنوان یک شغل تعریف شد و کشاورزان توانستند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار شوند.

اما موضوع قابل توجه این است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه امسال هیچ کشاورزی بیمه نشده است و طی بخشنامه جدید سازمان تأمین اجتماعی، بیمه کشاورزان مشروط به داشتن پروانه بهره‌برداری است و در حال حاضر تنها کشاورزانی که دارای پروانه بهره‌برداری از طرف جهاد کشاورزی باشند می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به داشتن چند متولی برای بیمه کشاورزان، این قشر در این ارتباط با سردرگمی مواجه شده و این امر باعث کند شدن طی مسیر بیمه آنها می‌شود.

مشخص نیست آیا چاره و راهکار ثابتی برای نجات کشاورزان از بلاتکلیفی اندیشیده شده است، و چرا با داشتن چند متولی امسال هیچ کشاورزی بیمه نشده است.

در این زمین و در خصوص پاسخگویی به سئوالات خود و بررسی مشکلات بیمه کشاورزان فعال در زمینه زراعت و باغبانی جویای نظرات مسئولان مربوطه شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به بیمه کشاورزان اظهار کرد: بحث بیمه کشاورزان در دو بخش صندوق بیمه روستاییان و عشایر و سازمان تأمین اجتماعی در حال پیگیری است.

علیرضا رنجبرضرابی افزود: صندوق بیمه روستاییان و عشایر، بیمه‌ای با عنوان کشاورزان ندارند بلکه در قالب روستاییان که شامل کشاورزانی که در روستا سکونت دارند کشاورزان را زیر پوشش بیمه قرار می‌دهد که در این بیمه شهرهای زیر 12 هزار نفر نیز می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: تمام روستاییان که شامل کشاورزان نیز می‌شوند در صندوق بیمه روستاییان و عشایر با حداقل هزینه می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند که در شهرستان‌ها روستاییان از 15 درصد تا بالای 40 درصد از این بیمه استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان داشت: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی توسط تعاونی‌های تولید و تعاونی‌هایی که در روستاها قرار دارد با صندوق بیمه روستاییان و عشایر همکاری می‌کند تا کشاورزان بتوانند از این مقوله استفاده کنند.

وی تصریح کرد: متولی بیمه کشاورزانی که در شهر ساکن هستند نیز سازمان تأمین اجتماعی است که تاکنون فعالان بخش دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی و زنبور عسل را زیر پوشش بیمه قرار داده است.

رنجبرضرابی با اشاره به مشکل بیمه در زمینه زراعت و باغبانی افزود: در این بخش در قانون و مقررات برای نوع فعالیت تعریف نشده که برای این امر از طرف جهاد کشاورزی پروانه صادر شود و در مقررات تأمین اجتماعی نیز آمده است که فعالان در این بخش باید دارای پروانه فعالیت باشند تا زیر پوشش بیمه قرار گیرند که این قضیه را دچار مشکل کرده است.

وی ابراز داشت: در بخشنامه‌ای که به تأمین اجتماعی ابلاغ شده دو شرط برای بیمه کردن کشاورزان در بخش زراعت و باغبانی در نظر گرفته شده که شامل صدور مجوز فعالیت توسط صنف کشاورزان و پروانه بهره‌برداری توسط جهاد کشاورزی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: بخشی از فعالیت‌های ما از قبیل دام و طیور، شیلات، تولید عسل و صنایع تبدیلی در قالب پروانه انجام می‌شود که با صدور مجوز و فعالیت فعالان این بخش‌ها مشکلی برای بیمه کردن خود ندارند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم برای بیمه فعالان بخش زراعت و باغبانی با تأمین اجتماعی به توافق برسیم، خاطرنشان کرد: این مشکل تنها مختص استان نبوده بلکه در سطح کشور وجود دارد که در راستای پیگیری با وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازمان تأمین اجتماعی مکاتباتی صورت گرفته است.

رنجبرضرابی یادآور شد: فقط در بخش زراعت و باغبانی پروانه بهره‌برداری صادر نمی‌شود و مابقی بخش‌ها به شکلی تعریف شده و دارای پروانه هستند که پیشنهاد ما برای حل این مشکل دادن گواهی فعالیت به کشاورزان است که در این راستا ما آمادگی داریم برای کشاورزانی که در زمینه زراعت و باغبانی فعالیت می‌کنند گواهی فعالیت (معرفی‌نامه) بدهیم.

به گفته وی گواهی فعالیت صادر شده از طرف جهاد کشاورزی استان در حکم مجوز و تأیید فرد است که تأمین اجتماعی باید در راستای رعایت مقررات ابلاغیه خود نهایت همکاری را با این سازمان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه بحث زراعت و باغبانی بحث کلان کشوری است که باید مقررات و قانون آن تعریف شده و مصوبه هیئت دولت بگیرد که تا حدودی زمان‌بر است، اضافه کرد: در این صورت است که بحث زراعت و باغبانی ما در همه زوایا حل خواهد شد.

وی تأکید کرد: کسانی که در حیطه کشاورزی فعالیت می‌کنند هیچ تفاوتی با کسانی که در صنعت کار می‌کنند، ندارند و کشاورزان نیز باید مانند کارگران و کارمندان از مزایای بیمه برخوردار شوند زیرا بیمه تضمینی برای آینده است.

* صدور پروانه تأسیس یا بهره‌برداری معتبر از جهاد کشاورزی سدی در برابر بیمه

در ادامه دبیر اجرایی صنف کشاورزی شهرستان همدان نیز به فارس گفت: نظام‌های صنفی کشاورزی هم اکنون در بیش از 376 شهرستان و 32 استان و منطقه کشور تشکیل شده که امید است نقش مهمی در پیشرفت کشاورزی داشته باشد.

ثریا شعبانی افزود: شناسایی و صدور پروانه‌های فعالیت شغلی برای کشاورزان در راستای هویت‌بخشی به این قشر پرتلاش از اقدامات مهم این نظام به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقدامات مهم نظام صنفی کشاورزی بیان داشت: در اجرای اصل 138 قانون اساسی به استناد آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی پروانه فعالیت نظام صنفی کارهای کشاورزی صادر شده و طبق اساسنامه حدود وظایف و اختیارات آن مشخص شده است.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی شهرستان همدان اظهار داشت: طبق قانون این نظام صنفی در استان نسبت به معرفی کشاورزان واجد شرایط برای استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی اقدام کرده است.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی یکی از شرایط استفاده این افراد را داشتن پروانه فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرده است.

شعبانی با بیان اینکه صدور پروانه تأسیس یا بهره‌برداری معتبر از وزارت جهاد کشاورزی سدی در برابر بیمه کشاورزان است، یادآور شد: صدور پروانه‌ها و تأکید بر اعتبار آنها فقط توسط صنف کشاورزی انجام می‌شود.

وی ابراز داشت:‌ در مورد صدور پروانه دوم از جهاد کشاورزی نیز هماهنگی لازم با سازمان جهاد کشاورزی به عمل آمده که این سازمان در حال حاضر صرفاً نسبت به صدور گواهی (معرفی‌نامه) اقدام می‌کند.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی شهرستان همدان عنوان کرد: عدم صدور پروانه‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی مشکلاتی را نیز در پی داشته که هماهنگی‌های مجدد به منظور رفع این موضوع از سوی نظام کشاورزی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل و قوانین صنف کشاورزی برای تمام کشاورزان و باغداران عضو صنف کشاورزی پروانه فعالیت و کارت کشاورزی صادر می‌شود، افزود: پروانه‌های صادره در بانک‌ها، مؤسسات اعتباری، دادگستری و دارایی دارای اعتبار است.

شعبانی با اشاره به اقدامات صنف کشاورزی تصریح کرد: از جمله کارهای انجام شده صنف بیمه عمر، تکمیلی، ادوات کشاورزی و معافیت وانت‌بارهای کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی با اداره ثبت در مورد سند ثبتی، پیگیری مسائل و مشکلات کشاورزان در ادارات مربوطه و حضور فعال در جلسات کارگروه کشاورزی و حمایت کامل از کشاورزان نیز از مهم‌ترین برنامه‌های نظام صنفی کشاورزی محسوب می‌شود.

*امسال هیچ کشاورزی بیمه نشده / شرط داشتن پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی منتفی شد

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به بیمه کشاورزان طی امسال اظهار کرد: بیمه کشاورزان از جمله برنامه‌هایی بود که امسال به صورت گسترده و جدی در دستور کار قرار گرفت.

محمد عسگری افزود: از مزایای بیمه کشاورزان این است که کشاورزان می‌توانند تا پنج نفر کارگر نیز بیمه کنند و از پرداخت حق بیمه سرمایه کارفرما معاف هستند و به جای 30 درصد 10 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

وی بیان داشت:‌ قرار بود بیمه کشاورزان امسال به صورت جدی‌تر دنبال شود که در این زمینه مشکلاتی به وجود آمد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به مشکلات بیمه کشاورزان عنوان کرد: از جمله مدارک مورد نیاز برای بیمه کشاورزان، داشتن سند بود و اینکه محدوده زمین کشاورزان مشخص باشد.

وی در ادامه سخنانش یادآور شد: از دیگر مشکلات در زمینه بیمه کشاورزان می‌توان به داشتن پروانه فعالیت از نظام صنفی و جهاد کشاورزی اشاره کرد.

عسگری ادامه داد: پروانه فعالیت جهاد کشاورزی به دامداران و زنبورداران محدود می‌شود و جهاد کشاورزی در بحث کشاورزی و باغبانی پروانه فعالیت صادر نمی‌کند.

وی گفت:‌ با رایزنی‌ها و مکاتباتی که در این رابطه با سازمان تأمین اجتماعی و نماینده استان دکتر کارخانه‌ای صورت گرفته در پی این بودیم که بدون پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی، کشاورزان را بیمه کنیم که با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل حل شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی همدان افزود: با توجه به مشکلات موجود در این زمینه امسال ما هیچ کشاورزی را بیمه نکرده‌ایم و کشاورزانی که بیمه شده‌اند مربوط به سال 90 بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به بخشنامه سازمان مرکزی در رابطه با بیمه کشاورزان و مدارک مورد نیاز برای این امر، این مشکل در سطح کشور وجود دارد و مختص استان همدان نیست.

عسگری اظهار داشت: پیش از این سازمان تأمین اجتماعی کشاورزانی را که دارای مزرعه مکانیزه بودند را زیر پوشش بیمه قرار می‌داد اما در حال حاضر کشاورزانی که دارای سند بوده و حد و حدود زمین آنان مشخص باشد و از نظام صنفی کشاورزی نیز پروانه فعالیت داشته باشند می‌توانند زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته شرط داشتن پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی منتفی شد و مشکلی که در این زمینه وجود داشت حل شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان بیان داشت: در حال حاضر کشاورزان می‌توانند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی و ارائه مدارک مورد نیاز از قبیل سند برای مشخص شدن حد و حدود زمین‌شان و پروانه نظام صنفی با تکمیل مدارک زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امید است با حل این مسئله بتوانیم به صورت گسترده کشاورزان را زیر پوشش بیمه قرار دهیم.

/مریم صابری یگانه/

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول