اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نشست نمایندگان مجلس و کشاورزان کرمان گزارش می‌دهد

ممنوع‌الخروج شدن کشاورزان کرمانی / ورود قاچاقی توت‌‌فرنگی

خبرگزاری فارس: ممنوع‌الخروج شدن بعضی از کشاورزان کرمانی به علت بحث‌های مالیاتی و ورود قاچاقی کانتینرهای توت‌فرنگی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با فعالان بخش کشاورزی بود.

ممنوع‌الخروج شدن کشاورزان کرمانی / ورود قاچاقی توت‌‌فرنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان ممنوع‌الخروج شدن بعضی از کشاورزان کرمانی به علت بحث‌های مالیاتی و ورود قاچاقی کانتینرهای توت‌فرنگی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با فعالان بخش کشاورزی بود.

خسارت سنگین سرما به محصولات کشاورزان کرمانی

یکی از فعالان بخش کشاورزی در این نشست با اشاره به خسارت سنگین سرمای اخیر به محصولات کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: عدم نظام قانونمند کشت از علل مهم در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی طی دو سال متوالی کشت یک محصول است.

محمد سالاری تصریح کرد: نظام بیمه‌ای برای محصولات کشاورزی کامل نبود و کشاورزان نتوانستند از چتر بیمه‌ای استفاده کنند.

وی تامین آب را مسئله اصلی کشاورزان خواند و ابراز داشت: تشکلی باید برای مدیریت آب راه‌اندازی شود، زیرا سیستم‌های تحت‌فشار آب کشاورزی به علت کمبود بودجه به صورت ناقص اجرا می‌شود.

رستمی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی متولی غذای کشور است، عنوان کرد: اما آب مورد نیاز بخش کشاورزی زیر نظر وزارت نیرو، فروش محصولات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش تولید هم زیر نظر جهادکشاورزی است که این موارد با هم همخوانی ندارد.

واردات میوه کمر کشاورزان را می‌شکند

فاطمه رستمی از دیگر فعالان بخش کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه قیمت تمام شده یک کیلو خیار سبز گلخانه‌ای و تونلی به ترتیب 700 و 500 تومان است، افزود: این در حالی است که کشاورزان خیارهای تولیدی را به قیمت هر کیلو فقط 70 تومان فروختند و من آرزو کردم که سرما تمام خیارها را نابود کند تا کشاورزانی که دلشان نمی‌آید محصولات خود را بیرون بریزند، این سرمازدگی خیال آنها را راحت کند.

وی تصریح کرد: من تولیدکننده توت‌فرنگی هستم و ورود کانتینرهای حامل 22 تن توت‌فرنگی طی دو هفته گذشته از ترکیه به بازار تهران موجب کاهش قیمت این محصول از 22 هزار تومان به 13 هزار تومان شده است.

رستمی با اشاره به اینکه ما کشاورزان گدا نیستیم، اما فقیر هستیم، اذعان داشت: با واردات محصولات کشاورزی به ایران دیگر کمر کشاورزان راست نمی‌شود.

 

گلایه کشاورزان از تصمیمات یک‌طرفه دولتی‌ها

یکی دیگر از نمایندگان تشکل‌های کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت: در سال 89 مصوبه‌ای از سوی دولت برای حضور اعضای تشکل‌های بخش کشاورزی در کار گروه‌های استانداری و فرمانداری تصویب شد، اما این امر اجرایی نشده است و دولتی‌ها تمام تصمیمات را می‌گیرند.

علی زینلی تصریح کرد: دولتی‌ها در حالی برای بخش کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کنند که در روستاها حضور ندارند و در جریان جزئیات کارها نیستند و نهادهایی مانند اداره آبیاری و منابع طبیعی بلای جان کشاورزان شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات پیش ‌روی شرکت تعاونی‌های تولید ابراز داشت: بیمه به ما می‌گوید شما تولیدی نیستید و به جای 17 هزار تومان 117 هزار تومان از ما می‌گیرد و اداره مالیات می‌گوید شما تولیدی هستید و باید مالیات پرداخت کنید و ما سرگردانیم.

زینلی همچنین از ممنوع‌الخروج شدن تعدادی از کشاورزان کرمانی از جمله خودش به علت مسائل مالیاتی خبر داد و افزود: حتی بعضی از اموال ما نیز توقیف شده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب استان کرمان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: مسئولان از حضور نمایندگان تشکل‌های کشاورزی در کارگروه‌های تخصصی بخش کشاورزی استفاده کنند.

خرما در سبد مصرفی دانش‌آموزان و سربازان قرار گیرد

همچنین قرار گرفتن محصول خرمای ایران در سبد غذایی دانش‌آموزان، فرهنگیان و نیروهای نظامی و انتظامی، قدردانی از پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی، لزوم انجام بیابان‌زدایی، مدیریت آب موجود در بخش کشاورزی و نابسامانی بازار پسته و خسارت طوفان به محصولات کشاورزی از دیگر موارد مطرح شده از سوی کشاورزان کرمانی در نشست با مجمع نمایندگان استان بود.

 

تعاونی‌ها در ایران رونق ندارند 

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: ما درد کشاورزان را درک می‌کنیم و در مجلس و دولت برای رفع مشکلات بخش کشاورزی بحث‌های زیادی مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا امیری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: ایشان تاکید دارند که با توجه به تامین غذای مردم توسط بخش کشاورزی باید به این حوزه توجه شود.

وی با بیان اینکه در بخش حاکمیتی و بخش خصوصی باید تلاش جدی برای حوزه کشاورزی صورت گیرد، افزود: فعالیت‌های خوبی در کمیسیون کشاورزی مجلس صورت گرفته است.

امیری تصریح کرد: قیمت محصولات کشاورزی کاهش و افزایش می‌یابد که باید در این زمینه چهار، پنج کار اساسی صورت گیرد که یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی و جایگزینی کشت صنعتی به جای سنتی در این زمینه موثر است.

ممنوعیت واردات میوه به غیر از موز  

وی از ممنوعیت ورود هر نوع میوه به غیر از موز توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: مجموعه مشخصی برای ساماندهی بازار میوه و واردات وجود ندارد و ناهماهنگی‌هایی در این زمینه مشاهده می‌شود که به ضرر کشاورزان است.

امیری اذعان داشت: تعاونی‌ها در ایران مانند دیگر کشورها رونق مناسبی ندارند و با توجه به سطح پایین دانش بعضی از کشاورزان این قشر گوش به فرمان خدمات کشاورزی نیستند.    

وی از تدوین طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در حال ویرایش است و به زودی در صحن مجلس ارائه می‌شود.

در این نشست همچنین نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشاورزان استان کرمان بدهی‌هایی به بانک‌ها دارند که این بدهی‌ها به ضرر بخش کشاورزی در این خطه است.

شهباز حسن‌پور اذعان داشت: نمی‌دانم که چگونه شرکتی مانند شرکت پسته بیش از 100 میلیارد تومان بدهی دارد، اما در این زمینه کاری انجام نمی‌شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برای نخستین بار نشستی با حضور زاهدی رئیس مجمع نمایندگان و جمعی از مسئولان استان کرمان برای برطرف کردن مشکلات کشاورزان با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی در تهران برگزار شد که این مسئول خواستار بودجه 150 میلیارد تومانی برای رفع مشکلات کشاورزی کرمان شد که ما بودجه را به 850 میلیارد تومان رساندیم.

پرتغال و خیار کرمان خوراک حجاج می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این نشست از برگزاری نشست با رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: در این جلسه برای تامین میوه زائران حج تمتع و عمره با استفاده از میوه‌های استان کرمان به ویژه پرتقال و خیار سبز رایزنی‌هایی صورت گرفت.

محمدمهدی زاهدی خاطرنشان کرد: نشستی طی هفته‌های آینده با حضور وزیر کشاورزی و پنج نفر از نمایندگان تشکل‌های کشاورزی و نمایندگان مردم استان کرمان در تهران برگزار می‌شود که کشاورزان می‌توانند خواسته‌های خود را در این جلسه مطرح کنند.

دفاع جانانه مجمع نمایندگان از کشاورزان کرمانی

رییس امور شعب بانک کشاورزی استان کرمان هم در این نشست گفت: طی سال جاری مصارف ما 90 هزار میلیارد ریال بوده در حالی که منابع بانک 70 هزار میلیارد ریال بوده است و 20 هزار میلیارد ریال مازاد تسهیلاتی است که به مردم داده‌ایم.

حسن ربیع‌پور افزود: بیشتر این منابع هم به بخش کشاورزی داده شده است و در سال جاری با دفاع جانانه مجمع نمایندگان استان کرمان یک هزار و 500 میلیارد ریال مصوب شده که هنوز اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه با توجه به ریسک بالا در حوزه کشاورزی هیچ بیمه‌ای حاضر نیست به این بخش وارد شود، عنوان کرد: صندوق بیمه کشاورزی بانک کشاورزی عملیات بیمه‌گری خود را آغاز کرده است، اما بسیاری از کشاورزان زمانی که مطمئن می‌شوند، محصولاتشان خسارت می‌بیند، برای بیمه محصولات خود اقدام می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه امور شعب بانک کشاورزی کرمان جزو پنج استان برتر در زمینه پرداخت تسهیلات است، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ اعتباری از استان کرمان برگشت داده نشده است اما مشارکت مردم در وصول وام‌ها بسیار کم بوده است.

.................................

گزارش از: مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/80019 /ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول