اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برداشت ذرت در قلعه‌گنج

بازی دلالان با کشاورزان به نیمه‌نهایی رسید / کاهش 20 درصدی کاشت ذرت

خبرگزاری فارس: هر ساله به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی ذرت دیر اعلام می‌شود، بسیاری از کشاروزان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و دلالان در کمین ایستاده‌اند.

بازی دلالان با کشاورزان به نیمه‌نهایی رسید / کاهش 20 درصدی کاشت ذرت

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان از برداشت ذرت بازدید کردند که در این جریان مشاهده کردیم کشاورزان زمانی که مدیر یا مسئولی را می‌بینند چه قدر خوشحال می‌شوند و در این نزدیکی تمام غم‌هایشان را صاف و ساده روی دایره می‌ریزند.

یکی از کشاروزان در این بازدید گفت: 50 هکتار ذرت کاشت کردم و به دلیل کمبود ادوات مکانیزاسیون و سوخت در سال گذشته مجبور شدم تا امسال محصول کمتری کشت کنم.

دیگری تا شنید سوخت و گازوئیل انگاری نمک روی زخمش بپاشند، صحبتش را آغاز کرد و بیان داشت: زحمت تولید، کشاورزی و خودکفایی را ما می‌کشیم و زمان دادن سوخت غریبه و بیگانه می‌شویم، دستگاه‌های جدید مکانیزاسیون و سود مال از دیگران و زحمت و تلاش و خسارت از آن ما است.

در سال جاری یک‌هزار و 850 هکتار ذرت کاشت شده است

محمدرضا یزدان‌خواه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: در سال جاری یک‌هزار و 850 هکتار ذرت کاشت شده است که این میزان نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به علت خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب بیشتر کشاورزان به کشت محصولات مقاوم و پر بازده مانند کلزا و کنجد روی آوردند که زحمت کمتری لازم دارد و در سال جاری متوسط برداشت در هر هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

یزدان‌خواه با بیان اینکه در هر هکتار بین شش تا هشت تن ذرت برداشت می‌شود، گفت: مشکلات کشاورزان منطقه باید به طور جدی بررسی شود و محصولات جایگزین که به آب کمتری نیاز دارند، پیشنهاد شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان منطقه نبود صنایع تبدیلی است که جا دارد از جوانان و سرمایه‌گذاران و دلسوزان منطقه دعوت کنیم تا در طرح توسعه کشاورزی ثبت‌نام کنند و با استفاده از تسهیلات کم‌بهره این طرح در زمینه ایجاد این کارخانه‌ها اقدام شود.

حدود یک‌هزار چاه فاقد پروانه در قلعه‌گنج وجود دارد

ایوب فلاحی فرماندار قلعه‌گنج نیز در این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: حدود یک‌هزار و 50 حلقه چاه فاقد پروانه در این منطقه وجود دارد که در لیست چاه‌های تعیین تکلیف قرار دارند و به علت عدم آگاهی تعدادی از کشاورزان تاکنون اقدامی برای ثبت‌نام در سامانه انجام نشده و بقیه که ثبت‌نام کردند به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با اشاره به عدم استقبال کشاروزان از تسهیلات گفت: دولت تسهیلات خوبی در این راستا اختصاص داده است و در طرح توسعه کشاورزی بیش از 110 میلیارد ریال و در صندوق مهر نیز مبلغ 12 میلیارد ریال برای طرح‌های کشاورزی اختصاص داده شده است.

اکثر کشاروزان قادر به دریافت تسهیلات کشاورزی نیستند

فلاحی تصریح کرد: به دلیل نداشتن ضامن کارمند، پروانه بهره‌برداری و اسناد مورد نیاز اکثر کشاروزان قادر به دریافت تسهیلات این طرح نیستند که این موضوع باید در کلان استان و کشور مدیریت شود.

به گزارش فارس، چند سالی است که کارخانه ذرت خشک‌کنی در منطقه سرخ‌قلعه شهرستان قلعه‌گنج توسط بخش خصوصی با استفاده از تسهیلات اداره تعاون روستایی ساخته شده است اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

در تماس با مسئولان جواب قانع‌کننده‌ای داده نشد و حاضر به مصاحبه نشدند.

هر ساله به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی ذرت دیر اعلام می‌شود، بسیاری از کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و دلالان در کمین ایستاده‌اند.

انتهای پیام/80004/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول