اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترع جوان کاشانی:

تحریم‌ها نمی‌تواند خلاقیت ایرانی را فلج کند

خبرگزاری فارس: یک مخترع جوان کاشانی گفت: تحریم‌ها عاجزتر از آن هستند که بتوانند خلاقیت ایرانی را فلج کنند.

تحریم‌ها نمی‌تواند خلاقیت ایرانی را فلج کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، احسان بلور کاشانی مخترع جوان کاشانی است که توانسته با اختراع دستگاهی هوشمند میزان مصرف انرژی را تا بیش از 40 درصد کاهش دهد.

او که کسب عناوین ممتاز مسابقات مختلف مانند مقام‌ نخست رقابت‌های بین‌المللی امیرکبیر در لیگ ربات‌های کاوشگر پیشرفته، رتبه برتر جشنواره جوان خوارزمی سال 89 و نفر اول مسابقات رباتیک خوارزمی سال 1389 به همراه مقام‌های نخست شهرستان کاشان و استان اصفهان و دومی مسابقات ملی فنی و حرفه‌ای را در سوابق علمی خود داشته و همچنین ساخت خودرو هیبرید تک نفره با قابلیت شارژ و حمل و سابقه حضور در لیست سازمان نخبگان کشور را در کارنامه می‌بیند، روبه‌روی خبرنگار فارس در کاشان نشست و به سؤالاتی پیرامون اختراع و اهداف خود پاسخ گفت که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

فارس: عنوان اختراع‌تان چیست؟

بلور کاشانی: سیستم هوشمند کنترل مصرف انرژی.

فارس: مختصری در مورد اختراع خود توضیح دهید.

بلور کاشانی: سیستم کنترل هوشمند مصرف انرژی به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس تغییرات دمایی و جوی از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند به این صورت که به هر میزان که هوا سردتر و یا گرم‌تر شود به همان میزان افزایش و یا کاهش انرژی را به همراه دارد.

این سیستم دو پنلی است که بر خلاف سیستم‌های تک پنلی مشابه خارجی که درون موتورخانه نصب می‌شود، این سیستم بدون هیچ تغییری در نمای داخل ساختمان و به صورت بی‌سیم اتصال و فعال می‌شود.

فارس: انگیزه‌تان برای ایجاد این اختراع چه چیزی بود؟

بلور کاشانی: با توجه به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و نیز کاهش منابع ذخیره انرژی در طی زمان با وجود در اختیار داشتن دانش کامل در خصوص ساخت دستگاه‌های الکترونیک در زمینه بهینه‌سازی انرژی، اقدام به ساخت و ثبت دستگاه کنترل هوشمند موتورخانه‌ها کردم.

فارس: آیا این دستگاه از روی مشابه خارجی آن ساخته‌ شده یا ایده خودتان بوده است؟

بلور کاشانی: در واقع الگوی این سامانه به طور کامل بومی است و ثبت اختراع این سامانه به صورت دو تکه‌ای برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد.

فارس: تحریم‌ها شما را در تهیه ابزار لازم برای ساخت دستگاه‌تان دچار دغدغه نکرد؟

بلور کاشانی: چیزی که باید به آن توجه داشت این است که تحریم‌ها عاجزتر از آن هستند که بتوانند خلاقیت ایرانی را فلج کنند.

فارس: با چه اهدافی اقدام به ساخت این دستگاه کردید؟

بلور کاشانی: از مهمترین اهداف من در ساخت دستگاه هوشمند کنترل مصرف انرژی، صرفه‌جویی در مصرف گاز با توجه به تنظیم دمای داخل ساختمان نسبت به محیط خارج، بهینه‌سازی مصرف و کنترل بحران در شرایط آب و هوایی سخت و همچنین کاهش نیرو و خطاهای انسانی در امر کنترل دقیق تجهیزات موتورخانه است.

فارس: قیمت دستگاه هوشمند کنترل مصرف انرژی چه میزان تعیین شده است؟

بلور کاشانی: سیستم هوشمند کنترل مصرف انرژی سیستمی دو پنلی است که قیمت FULL OPTION این سیستم یک سوم قیمت سیستم معمولی مشابه خارجی آن است.

قیمت هر دستگاه  سیستم کنترل هوشمند FULL OPTION مصرف انرژی حدود 7 میلیون ریال و قیمت دستگاه معمولی خارجی آن حدود 20 میلیون ریال است.

فارس: آیا اختراع شما به ثبت رسیده است؟

بلور کاشانی: دستگاه کنترل سیستم هوشمند مصرف انرژی به شماره (76653) در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است.

فارس: مختصری در مورد کاربرد اختراع خود توضیح دهید.

بلور کاشانی: از جمله کاربردهای این دستگاه، کنترل دما و مدیریت بحران از طریق اتصال به اینترنت است و سیستم‌های دولتی از طریق اینترنت توسط یک کاربر کنترل و داده‌ها وارد مونیتور شده و در صورت افت فشار می‌تواند تغییر دما را انجام دهد.

این دستگاه به سنسورهای حسگر گازهای خطرناک از جمله مونو اکسید کربن مجهز بوده و چنانچه در موتورخانه و یا داخل ساختمان نشت گاز وجود داشته باشد سنسورهای دستگاه اعلام خطر کرده و از طریق پیامک به کاربر اطلاع داده می‌شود.

فارس: اختراع شما دارای چه ویژگی‌های شاخص نسبت به سایر مشابه‌های خارجی است؟

بلور کاشانی: تجهیز این دستگاه به ال سی دی با فهرست فارسی، امکان نمایش دمای داخل ساختمان و موتورخانه و استفاده از جعبه سیاه اطلاعات شبیه جعبه سیاه هواپیما برای ضبط و ثبت وقوع هر گونه حادثه احتمالی از جمله ویژگی‌های مهم سیستم هوشمند کنترل مصرف انرژی به شمار می‌رود.

فارس: آیا اختراع شما به مرحله آزمایش نهایی رسیده است؟

بلور کاشانی: سیستم هوشمند کنترل مصرف انرژی به مدت سه ماه در دانشکده فنی شهید رجایی کاشان مورد استفاده قرار گرفته و کاهش 29 درصدی مصرف انرژی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به همراه داشته است.

با نصب این دستگاه در این دانشکده مصرف 80 هزار متر مکعبی انرژی در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال گذشته به 57 هزار متر مکعب در سال جاری کاهش یافته است که این کاهش 32 درصدی انرژی توانسته هزینه بیش از 83 میلیون و 360 هزار ریالی این دانشکده را به مبلغ 57 میلیون و 350 هزار ریال تقلیل دهد.

این کاهش انرژی در حالی است که ساختمان‌های دانشکده شهید رجایی کاشان به صورت سوله  بوده و نیاز به مصرف انرژی بسیاری دارد .

فارس: شما به عنوان یک مخترع جوان مهمترین موانع بر سر راه مخترعان کشور را چه می دانید.

بلور کاشانی: متأسفانه در کشور اختراعات و طرح‌های نو جایگاه مناسبی ندارد و مسئولان در حد تشویق و ظاهرسازی این موضوع را همراهی می‌کنند.

به دلیل بی‌اعتمادی صنعت به دانشگاه، روند رشد تکنولوژی بسیار کند به جلو حرکت می‌کند و البته باید مریض بودن مدیریت اجرایی در بخش‌های توسعه‌ای کشور را بر موانع پیش روی مخترعان افزود.

از آنجایی که بهره اقتصادی شخصی بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد تا بهره‌مندی از رضایت مردم، این امر موجب می‌شود تا مخترع طرح خود را از طریق شیوه‌های مختلف به خارج از کشور انتقال دهد.

انتهای پیام/2406/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول