اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور:

نخستین جشنواره بین‌المللی اختراعات در ایران برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: امسال پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی نوآوری و شکوفایی در دهه فجر برگزار خواهد شد.

نخستین جشنواره بین‌المللی اختراعات در ایران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نسرین سلطان‌خواه در آیین گشایش ششمین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی کوهرنگ که پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) قم برگزار شد با بیان اینکه اهداف توسعه علم و فناوری در دهه چهارم انقلاب دچار تحولاتی شده است، اظهار کرد: این کار امروز تنها به تربیت استاد و دانشجو محدود نمی‌شود بلکه استفاده از دستاوردهای تحقیق و پژوهش و تجاری‌سازی آن‌ها به منظور پاسخ به نیازهای کشور در دستور کار قرار داد.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره بر تأثیر پژوهش‌ها بر اقتدار نظام و رفاه اجتماع تاکید دارند بنابراین باید از سرمایه‌گذاری‌هایی که برای تربیت نیروی متخصص صورت گرفته برای پاسخگویی به نیازها و دستیابی به توفیقات اثرگذار استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری خواستار پیشرفت در همه عرصه‌ها و بازگشت به دوران شکوفایی تمدن اسلامی هستند، گفت: در قرون گذشته ایران اسلامی کانون انتشار علم و فناوری به تمام عالم بود و برای رسیدن به این نقطه باید نگاه و رویکرد خود را در جامعه علم و فناوری وسعت بخشیم.

وی ادامه داد: باید چتر علم و فناوری را از دانشگاه‌ها به سراسر جامعه گسترش داد و با نگاهی لایه‌ای به آن، نقش هر یک از اجزا را در سطوح مختلف کشور تعیین کنیم.

سلطان‌خواه مهم‌ترین و وسیع‌ترین لایه‌های علم و فناوری و نقش‌آفرینان آن را حوزه مخترعان و اختراعات دانست و افزود: این بخش تا امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته بود اما باید توجه داشت که مخترعان تنها افراد دانشگاهی منحصر در مراکز علمی نبوده و علاوه بر این چنین افرادی در اقصی نقاط کشور حضور دارند بنابراین برای تبدیل علم و فناوری به گفتمان غالب در جامعه، پرداختن به این موضوع نقش اساسی دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: رشد اختراعات طی چند سال گذشته در ایران چشمگیر بوده است به طوری که اختراعات ثبت شده از سال 84 تا پایان سال 88 از مرز 31 هزار مورد گذشته و این آمار در سال‌های 89 و 90 نیز به طور میانگین 5 هزار اختراع بوده است.

وی با بیان اینکه توجه جامعه خلاق و نوآور به پیشرفت طی این سال‌ها بیشتر شده است، گفت: در سال‌های اخیر که بنیادهای ملی نخبگان در استان‌ها فعال شده‌اند جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفتند و 17 نمایشگاه استانی و 14 نمایشگاه منطقه‌ای در دولت دهم برگزار شدند ضمن اینکه امسال پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی نوآوری و شکوفایی در دهه فجر برگزار خواهد شد.

سلطان‌خواه ادامه داد: هدف اصلی نمایشگاه‌های منطقه‌ای، پشتیبانی اولیه از اختراعاتی است که دارای ملاک‌های مورد نظر بنیاد ملی نخبگان هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حمایت‌های مالی از اختراعات برتر گفت: مبالغی که در این مرحله در اختیار مخترعان قرار می‌گیرد باید صرف افزایش کیفیت آثار شود تا افراد بتوانند به بخش تجاری‌سازی اختراعات راه یابند و فاصله میان عرضه و تقاضا کمتر شود.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان طی سال گذشته موفق شده است در بخش تجاری‌سازی به نهایی شدن انعقاد قراردادهای مربوط به فروش حق اختراع یا مشارکت سرمایه‌گذاران به ارزش 30 میلیارد تومان کمک کند.

سلطان‌خواه با بیان اینکه یک مخترع نمی‌تواند به تنهایی راه تبدیل یک ایده به یک محصول تجاری را طی کند، عنوان داشت: گاهی لازم است افراد اختراع خود را به فروش برسانند و به دنبال ایده‌های بهتر بروند زیرا یک مخترع لزوماً یک تولیدکننده و بازاریاب خوب هم نبوده و باید در ادامه مسیر دیگران را در کنار خود داشته باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تصویب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط مجلس و هیئت دولت خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری بوده و مراحل نهایی آن در حال انجام است.

انتهای پیام/78004/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول