اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل مطرح کرد

هدف‌گذاری برای عضویت 10 درصدی مردم اردبیل در کتابخانه‌های عمومی

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل گفت: هدف‌گذاری‌های ما در جذب اعضای کتابخانه‌های عمومی استان به سمتی است تا حداقل 10 درصد جمعیت اردبیل از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند.

هدف‌گذاری برای عضویت 10 درصدی مردم اردبیل در کتابخانه‌های عمومی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق فرهمند امین عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان که جمعی از خیرین کتابخانه‌ساز نیز حضور داشتند، اظهار داشت: ما باید با شیوه‌های معقول فرهنگ مطالعه و خواندن کتاب‌های مفید را به گونه‌ای ارتقا دهیم تا علاقمندان خود راغب به حضور در کتابخانه و نیز مطالعه کتاب‌های مورد علاقه باشند تا بتوانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه پوشش 10 درصدی را در عضویت کتابخانه‌های استان شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: ‌در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا این تراز حدود 30 تا 40 درصد است به طوریکه در این کشورها با برپایی ایستگاه‌های مطالعه سعی شده است تا مردم وقت خود را به بطالت سپری نکنند بلکه از کوچک‌ترین فرصت پیش آمده برای تقویت مبانی مطالعه و علم‌آموزی بیشتر استفاده کنند.

فرهمند امین خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر این تراز عضویت در استان اردبیل شش درصد است که به هیچ وجه مورد رضایت و پذیرش ما نیست و معتقدیم در یک برنامه‌ریزی میان مدت باید این رقم به 10 درصد افزایش پیدا کند.

این مسئول اضافه کرد: براساس استانداردهای جهانی برای هر 10 هزار نفر مطلوب و شایسته است یک کتابخانه دایر شود که در استان اردبیل وجود 66 کتابخانه سبب شده تا میانگین برای 22 هزار نفر یک کتابخانه برقرار باشد.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف کتابخانه‌های عمومی را تقویت فرهنگ مطالعه و همچنین افزایش سطح سواد در سایه خواندن کتاب‌های مفید اعلام کرد و ادامه داد: در حالی که دو سال پیش اعضای کتابخانه‌های عمومی این استان به کمتر از 31 هزار نفر می‌رسید ما در دو سال اخیر این رقم را دو برابر افزایش دادیم و در سال‌ جاری نیز سعی می‌کنیم تا سقف 80 هزار نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با یادآوری اینکه فضای کتابخانه‌ای در این استان یک سوم استاندارد جهانی است، بیان کرد: در حالی که براساس استاندارد جهانی باید فضای کتابخانه‌ای به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع باشد در این استان این فضا حدود 2.3 متر مربع است که سعی داریم ظرف پنج سال آینده به استاندارد جهانی نزدیک شویم.

فرهمند امین گفت:‌ البته در برخی از شهرستان‌ها توانستیم به این میانگین دست پیدا کنیم که امیدواریم بتوانیم با تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های در حال احداث یک سوم فعلی را به 50 درصد استاندارد جهانی ارتقا بخشیم.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در پایان افزود: ‌در حال حاضر 15 پروژه عمرانی اعم از کتابخانه‌های شهری و روستایی در حال اجرا است که 80 درصد این فضاها در روستاها دایر می‌شود.

انتهای پیام/62006/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول