اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احیا/1

حجت‌الاسلام محمودی: امر به معروف عامل ایجاد آزادی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت ورامین با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف عامل ایجاد آزادی است.

حجت‌الاسلام محمودی: امر به معروف عامل ایجاد آزادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با توجه به آغاز دهه امر به معروف و اهمیت این فریضه مقدس بر آن شدیم گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام سید محسن محمودی، مسئول شورای تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران و امام جمعه موقت ورامین داشته باشیم که مطالب زیر ماحصل این گفت‌وگو است که در این ارتباط صورت گرفته است.

فارس: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

فلسفه امر به معروف و نهی از منکر برای تشویق جامعه به سوی انجام امور صالح و دوری گزیدن از گناهان و منکرات است، در واقع خداوند بهترین بندگان خود را مامور این دو فریضه نموده است، انبیاء الهی، ائمه معصومین علیهم‌السلام، همه و همه مامور به اجرای این دو فریضه بودند.

اگر این دو فریضه به خوبی اجرا نشوند جامعه دچار زوال و تباهی می‌شود، ترک امر به معروف و نهی از منکر و یا کوچک شمردن آن عاقبت خوبی ندارد، اهمیت این دو فریضه تا حدی است که سیدالشهدا(ع) برای اجرای آنها قیام کردند.

فارس: برخی افراد می‌گویند «امر به معروف و نهی از منکر با آزادی انسان منافات دارد» نظر شما چیست؟

خیر، به هیچ وجه منافاتی بین این دو فریضه و آزادی انسان وجود ندارد بلکه امر به معروف و نهی از منکر عامل ایجاد آزادی است، تعریف اسلام از آزادی با برداشت غربی متفاوت است، برخی آزادی‌های غربی تجاوز به حقوق دیگران است، اما امر به معروف و نهی از منکر محیط آرام برای زندگی آزادانه انسان فراهم می‌سازد.

به عنوان مثال در برخی از عروسی‌ها، پس از پایان مراسم راه مردم را سد می‌کنند، مزاحمت ایجاد می‌نمایند، آزادی دیگران را مختل می‌کنند، اینجا امر به معروف نیاز است.

از طرفی بشر موجودی بی‌تکلف نیست، در برابر خدا، پیامبر (ص) و ... مسئول است، انسان موجودی اجتماعی است، اگر برخی آزادی‌های بی‌تکلف او آزادی دیگران را مختل کند پسندیده نیست.

فارس: نحوه عملکرد تذکر دهندگان لسانی مورد تایید شما است؟

البته کار پسندیده‌ای است، در جامعه اسلامی فرد عضوی از یک مجموعه پیوسته بزرگ به نام جامعه است، هر عضو نسبت به سعادت و یا شقاوت اعضای دیگر مجموعه نگران است و احساس تکلیف می‌کند، چرا که اگر تباهی و فساد در یک جامعه فراگیر شود قطعا دامان دیگر افراد را هم خواهد گرفت، گناه در جامعه برکت را از بین می‌برد، رزق و روزی را کاهش می‌دهد پس تذکر لسانی وظیفه‌ای الهی است برای همه افراد جامعه، لذا اصل کار مورد تایید است، حرکت‌های خوبی هم صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما ممکن است یک جایی یک برخورد نامناسبی هم صورت گیرد که باید اصلاح شود اما مجموعه کار قابل تقدیر است.

فارس: آیا امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما پشتوانه قانونی هم دارد؟

بله، اصل هشتم قانون اساسی نظام اسلامی که برگرفته از آیه شریفه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ. » می‌باشد تاکید می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل است که مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت برعهده دارند، امروز باید به معضلات اخلاقی و مفاسد اجتماعی بیش از پیش پرداخته شود.

مبارزه با این مفاسد تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست، اگرچه نیروی انتظامی براساس وظیفه ذاتی خود باید با این معضلات برخورد کند و در هرصورت باید بیشتر تلاش نمود تا اصل هشتم قانون اساسی از مظلومیت درآید و همه با هم در چارچوب آرمان‌های امام (ره) و شهیدان حرکت کنیم.

مقام معظم رهبری هم هشدارهای فرهنگی دادند، دغدغه فرهنگی دارند، افرادی که ادعای ولایتمداری و دینداری می‌کنند بدانند اگر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و زدودن غبار از چهره اصل هشتم قانون اساسی کوتاهی کنند قطعا نمی‌توانند در قیامت پاسخگو باشند.

فارس: راهبرد حضرتعالی در مورد زدودن غبار از چهره اصل هشتم قانون اساسی چیست؟

کارنامه مسئولین چه در زمینه اجرا و چه در زمینه قانون‌گذاری در مورد امر به معروف و نهی از منکر غیرقابل قبول است.

طبق قرآن زمانی که به قدرت رسیدیم باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنیم اما تا به‌حال کسی به وظیفه خود در قبال این دو فریضه در حدی که شان این دو اقتضا می‌کند عمل نکرده است، کوتاهی در زمینه اجرای اصل هشتم قانون اساسی مشروعیت مسئولان را زیر سئوال می‌برد.

امر به معروف و نهی از منکر اولین وظیفه یک مدیر در نظام اسلامی است. همه تماشاچی شده‌اند، بسیج مقتدر باید به میدان بیاید، کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست. برخی مسئولان دانشگاه‌ها وضع اسفبار موجود و اختلاط در دانشگاه‌ها را اصلاح نمی‌کنند، پلیس با مراسم علنی غیر اخلاقی برخورد نمی‌کند، اگر می‌گوییم حسینی هستیم به شعار نیست، به عمل است، همه ما بد عمل کردیم.

راهبردی که اکنون باید در سطح کلان مورد پیگیری قرار گیرد تاسیس سازمان امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر مستقیم ولایت فقیه است. زمانی که می‌خواهیم امر به معروف کنیم می‌ترسیم که مبادا غربی‌ها جنجال کنند یا برخی افراد معترض هستند، به این برمی‌خورد، به آن برمی‌خورد، بگذارید بر بخورد، پیش از آنکه دیر شود به فرمان خدا عمل کنید. 

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول