اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی ‌در نشست با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی ـ 2

اراده سیاسی برای برقراری رابطه با آمریکا وجود ندارد

خبرگزاری فارس: وزیر سابق امور خارجه گفت: اراده سیاسی از سوی آمریکایی‌ها برای برقراری رابطه با ایران وجود ندارد و آنها هرگونه پیش پا گذاشتن را نشانی از ضعف می‌دانند.

اراده سیاسی برای برقراری رابطه با آمریکا وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منوچهر متکی عصر امروز در دانشگاه محقق اردبیلی و در پاسخ به سئوالات دانشجویان و خوش‌بینی به آینده برای ارتباط ایران با آمریکا اظهار داشت: ما در مقطعی که رابطه ایران با آمریکا قطع شد در جامعه تصور این بود که این قطع رابطه بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران اتفاق افتاد در حالی که این مسئله به پیش از 13 آبان 58 بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: باور من این است که نباید تلقی کنیم رابطه ایران با آمریکا از 14 آبان 58 به بعد رو به افول گذاشت در حالی که این اتفاق بعد از فردای 22 بهمن 57 شروع شد و ما شاهد بودیم که در فاصله هفت هشت ماه چگونه آمریکا سعی می‌کرد در این کشور با هدف براندازی نظام حوادث مختلفی را شکل دهد.

متکی ترورهای مختلف و دمیدن در اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی را از تلاش‌های جدی آمریکاییان در ایران با یارگیری از درون نظام به شدت تداوم یافت به طوری که در تمامی این اقدامات می‌توانیم ردپایی از آمریکا در اسناد و مدارک ببینیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: انتظار بود آمریکا بعد از 22 بهمن دولت جدید ایران را به رسمیت بشناسد و با تغییر موضع نسبت به دوران شاه در این مملکت شرایط متفاوتی را رقم زده و بپذیرد اما در این برهه شاهد آن هستیم که آمریکا حتی قبل از عراق، ترکیه را به تحرک واداشت تا به ایران حمله کند.

وی از 13 آبان نه به عنوان یک حادثه بلکه یک روز در نشان دادن عکس‌العمل واقعی به تمام خیانت‌های آمریکا بود که در ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب آمریکا سعی کرد با هدف براندازی این نظام به آنها دست بزند.

وزیر سابق امور خارجه ایجاد رابطه آمریکا با ایران را منوط و مشروط به چند چیز دانست و بیان کرد: اولین شرط این است که در ایجاد رابطه با رویکرد جدید بین دو کشور اراده‌ها نشان دهد که هر دو طرف حسن نیت دارند که این باید از طرف آمریکایی‌ها بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

متکی اضافه کرد: آمریکا فکر می‌کند هنوز با فشار به ایران می‌تواند ایران را به تسلیم وا دارد و به همین خاطر به تحریم‌های متعدد و پی‌در‌پی روی آورده است.

این دیپلمات کهنه کار ادامه داد: بنده که 26 سال در حوزه دیپلماسی حضور دارم یقین دارم که تا این تفکر مسئولان آمریکا در رفتار و کردار و اقداماتشان مشهود باشد، نمی‌توان به ایجاد رابطه با آمریکا امیدوار بود.

وی یادآور شد: تا آنها فکر می‌کنند هر کس پا پیش بگذارد برای رابطه مذاکره‌ای انجام دهد نشان از ضعف او است، امکان ندارد اراده‌ای برای برقراری رابطه به وجود آید.

فشارهای تحریم بر مسئولان نیز ملموس است

عضو کابینه دولت نهم در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که از متکی پرسید آیا مسئولان نیز مانند مردم فشارهای اقتصادی را حس می‌کنند یا نه؟ گفت: فشار اقتصادی، تورم و گرانی که بر مردم وارد می‌شود دارای یک وجه ممتاز است اما دولت و مجلس و کل نظام حاکمیت هم فشارهای سیاسی و هم اجتماعی و امنیتی پشت سر آن را نیز تحمل می‌کنند و دانشجویان یقین داشته باشند که بزرگان این کشور در تلاش هستند از این تحریم‌ها به راحتی بگذریم.

وی افزود: تصور من این است که اگر ما آن فشار گرانی و شرایط اقتصادی را تعریف می‌کنیم در ترجمه وسیع‌تر مسئولان ما فشارهای متعددی را در این رابطه تحمل کرده و گاه از بازگو کردن آن نیز امتنا می‌کنند.

انتهای پیام/‌ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول