اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن دیابت استان زنجان:

آگاهی، مهم‌ترین اصل در کنترل دیابت است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان با اشاره به اینکه آگاهی مهم‌ترین رکن در کنترل بیماری دیابت است، گفت: عدم کنترل بیماری دیابت عوارض جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

آگاهی، مهم‌ترین اصل در کنترل دیابت است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مجید ولی‌زاده شامگاه جمعه در جشنی که به مناسبت در پیش بودن روز جهانی دیابت در سالن هلال زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه دیابت تنها بیماری غیرواگیر است که سازمان بهداشت جهانی برای آن روز خاصی را انتخاب کرده، اظهار داشت: روز 23 آبان ماه به عنوان روز جهانی دیابت در تقویم ثبت شده است.

وی به ابتلای حدود 200 میلیون نفر به دیابت در جهان فعلی اشاره و تصریح کرد: 5 تا 6 میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان آغاز و کنترل بیماری دیابت را در بیماران مهم دانست و اضافه کرد: اگر دیابت خوب کنترل نشود، عوارض جبران‌ناپذیر و غیرقابل برگشتی برای بیماران در پی خواهد داشت.

وی به ابتلای افراد زیادی در جامعه امروز به دیابت اشاره کرد و گفت: در کشورهای در حال توسعه افراد مولد به این بیماری مبتلا و در نتیجه امور خود و خانواده آنها دچار اختلال می‌شود.

ولی‌زاده مهم‌ترین رکن کنترل بیماری دیابت را آگاهی عنوان کرد و افزود: چه بسا بیمارانی که با داشتن وضعیت مالی مناسب به نوع پیشرفته دیابت مبتلا می‌شوند که ناشی از عدم آگاهی کافی در مورد چگونگی کنترل این بیماری است.

وی به اسم عامیانه دیابت یعنی مرض قند اشاره و تصریح کرد: تصور عموم مردم این است که با نخوردن قند می‌توانند این بیماری را کنترل کنند در حالی که ابتلا به این بیماری ناشی از عدم تولید انسولین در بدن بیمار است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان با اشاره به تاثیرگذار بودن مصرف دارو در بیماران مبتلا به نوع دو دیابت خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل در کنترل بیماری دیابت آگاهی بیمار و خانواده از دیابت و نحوه کنترل آن است.

وی با طرح چندین باره این پرسش که چقدر در مورد بیماری دیابت آگاهی در سطح جامعه وجود دارد، ادامه داد: همه افراد به ویژه بیماران مبتلا به این بیماری نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی هستند.

ولی‌زاده به باورهای عامیانه موجود در بین مردم هم اشاره کرد و افزود: معرفی قند به عنوان عامل بیماری دیابت، و کنترل دیابت با استفاده از تریاک و وجود برچسب عسل دیابتی بر روی شیشه‌های مغازه‌ها از جمله باورهای نادرست موجود در جامعه است که در مورد نادرست بودن آنها باید به مردم آگاهی داده شود.

وی نداشتن متولی ارائه آموزش‌های لازم در مورد بیماری دیابت را از دیگر مشکلات اعلام کرد و گفت: هر چند آموزش‌هایی در این باره ارائه می‌شود، ولی برای پر کردن خلاءهای موجود در این مورد باید برای این کار متولی مشخصی تعیین شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان مردم را بهترین منبع برای پر کردن خلاء‌های آموزشی لازم در مورد بیماری دیابت عنوان و اضافه کرد: انجمن‌های مردم نهاد هم می‌توانند به این امر کمک کنند.

وی در ادامه سخنان خود از آغاز به کار انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان از سال 78 خبر داد و گفت: این انجمن با حمایت افراد خیر پا گرفت و در ادامه توسط افراد دیگری تقویت شد.

ولی‌زاده به تغییرات به وجود آمده در روند فعالیت انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت از سال 89 اشاره کرد و یادآور شد: این انجمن در صدد ارتقای آگاهی بیماران با برگزاری دوره‌های آموزشی است.

وی ارتقای آگاهی افراد در معرض خطر بیماری دیابت را از دیگر برنامه‌های انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: در این رابطه اقداماتی هم انجام شده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان چاپ و توزیع بروشور و کتاب در مورد بیماری دیابت، حضور اعضای انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت در مساجد و حسینیه‌ها برای ارائه آگاهی‌ و توزیع نرم‌افزارهای آموزشی در سطح جامعه را از جمله اقدامات انجام شده توسط این انجمن اعلام کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پیامک کوتاه انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان ادامه داد: سایت این انجمن هم در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

ولی‌زاده تصریح کرد: انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان زنجان با همکاری گابریک یک دوره آموزشی در زنجان برگزار کرده است.

وی با اشاره به اینکه ساختمانی توسط یک خیر در اختیار انجمن قرار گرفته، اضافه کرد: در این ساختمان کلاس‌های آموزشی با ظرفیت 40 نفره برگزار می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیابت استان زنجان از عضویت بیش از یک هزار بیمار در انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان زنجان خبر داد و متذکر شد: این انجمن ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی در حد توان خود در رفع نیازهای زندگی بیماران عضو کمک می‌کند.

وی با ابراز امیدواری برای به وجود آمدن اطمینان بین مردم و انجمن برای ارتقای فعالیت‌های این انجمن، از حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به ویژه رئیس دانشگاه از فعالیت‌های انجمن حمایت از بیماران دیابتی تقدیر کرد.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول