اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح غربالگری دیابت صورت گرفت

آگاهی 1613 شیرازی از ابتلای خود به دیابت

خبرگزاری فارس: با اجرای طرح غربالگری دیابت برای زنان و مردان بالای 30 سال شیرازی، یک‌هزار و 613 نفر از ابتلای خود به دیابت نوع دو آگاه شدند.

آگاهی 1613 شیرازی از ابتلای خود به دیابت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس دیابت این دانشگاه اظهار داشت: طرح غربالگری دیابت از اردیبهشت ماه سال 89 با گشایش مرکز فاطمة‌الزهرا(س) در شیراز آغاز شد و در این مدت 162 هزار و 140 نفر از مردان و زنان بالای 30 سال شیرازی در زمینه دیابت مورد بررسی قرار گرفتند.

پژمان شفی‌خانی افزود: از آغاز اجرای این طرح یک‌هزار و 613 نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت نوع دو شناسایی شدند، که با در نظر گرفتن 14 هزار و 553 نفر بیمار دیابتی که از قبل به مراکز غربالگری مراجعه کرده و بیماری آن‌ها تشخیص داده شده بود، در حال حاضر 16‌هزار و 166 نفر بیمار دیابتی در شیراز مراقبت و درمان می‌شوند.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه پیشگیری از بروز دیابت و کنترل عوامل خطرزا در افراد پرخطر، از جمله اهداف طرح غربالگری دیابت است، بر این اساس در این طرح 26 هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا و 70 هزار نفر نیز بیمار مبتلا به چربی خون بالا در مراقبت و درمان هستند.

شفی‌خانی بیان کرد: طرح فاز دو دیابت شهری در 14 دانشگاه کشور در حال اجرا است و از اردیبهشت ماه 1389 با افتتاح مرکز فاطمة‌الزهرا(س) واقع در خیابان همت جنوبی به عنوان نخستین کلینیک دیابت شیراز، برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد و سپس با افتتاح کلینیک دیابت درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری در بهمن ماه همان سال و ارجاع بیماران نیازمند به مراقبت‌های تخصصی به آن واحد، همچنان در حال ارائه خدمات است.

وی گفت: از زمان آغاز انجام طرح غربالگری دیابت در شهر شیراز با به‌کارگیری 44 نیروی کارشناس تغذیه، پرستار، ماما و کارشناس IT در 12 مرکز بهداشتی درمانی دولتی شیراز در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش فارس، بیماری دیابت ناشی از افزایش قندخون به دلیل عدم تولید انسولین در بدن فرد و یا ناکارآمد بودن انسولین تولید شده در بدن وی است که از عوارض ابتلا به دیابت می‌توان به نابینایی، نارسایی مزمن کلیه، زخم مزمن پا، بیماری قلبی و عروقی و... نام برد.

انتهای پیام/خ30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول