اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مشهد 100 هزار بیمار دیابتی شناخته شده دارد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار بیمار دیابتی شناخته شده در مشهد داریم.

مشهد 100 هزار بیمار دیابتی شناخته شده دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود شبستری ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت خراسان رضوی اظهار کرد: بیماری دیابت شایع‌ترین بیماری شناخته شده در سراسر دنیا به شمار می‌آید و به سرعت در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود بین 5 تا 7 درصد افراد بالای سن 30 سال در شهرهای کوچک و 10 درصد از افراد بالای 30سال در شهرهای بزرگ مبتلا به این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در حال حاضر حدود 100 هزار بیمار دیابتی شناخته شده در مشهد داریم.

وی گفت: بیماری دیابت در صورت کنترل نشدن عوارض چشمگیری را به همراه دارد، نارسایی کلیه، نابینایی در بزرگسالان و قطع اندام تحتانی از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری به شمار می‌آید.

شبستری با اشاره به اینکه اقدامات بهداشتی مربوط بیماری دیابت از سال 83 در مشهد در حال انجام است، گفت: در سال 83 به صورت گسترده کار آموزش و کنترل دیابت در روستاها انجام شد و حدود 440 نفر از افراد بالای 30 سال در کل استان غربالگری شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر افراد مبتلا به این بیماری شناسایی شدند و در تمام روستاها زیرنظر پزشک خانواده هستند و به صورت دوره‌ای و یا فصلی ویزیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در سطح شهر مشهد از سال 88 برنامه دیابت را به صورت 20 واحد دیابت دولتی فعال کرده‌ایم که با توجه به آمار رسیده از سوی این واحدها در حال حاضر در مشهد، 34 هزار بیمار دیابتی، 27 هزار بیمار پری دیابتی و 40 هزار بیمار فشار خون شناسایی شده است.

شبستری با اشاره به اینکه بیماری پری دیابت افرادی را شامل می‌شود که هنوز عوارض دیابت در آنها ظهور نکرده است، گفت: با طرح پزشک خانواده غربالگری برای تمام افراد در تمام نقاط شهر به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

وی با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اضافه کرد: صرف داشتن بیماری دیابت منعی برای روزه‌داری نیست و بیماران دیابتی با مراجعه به پزشک خود می‌توانند فریضه الهی را به جا آورند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تمام بیماران دیابتی باید به صورت مرتب زیر نظر پزشک باشند و حداکثر در هر ماه ویزیت شوند، به‌ویژه بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند.

شبستری با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از بیماران دیابتی چاق هستند، اظهار کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به بیماری دیابت، چاقی افراد است.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول