اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان:

تجویز داروهای علفی پاسخگوی درمان بیماران دیابتی نیست

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان گفت: داروهای علفی، یعنی داروهایی که توسط افراد غیرکارشناس تجویز می‌شود و بیماران به عنوان داروی گیاهی از عطاری‎ها تهیه می‎کنند برای درمان بیماری دیابت مناسب نیستند.

تجویز داروهای علفی پاسخگوی درمان بیماران دیابتی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در زمینه وضعیت درمانی بیماران دیابتی با منصور سیاوشی عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است. 

فارس: در حال حاضر وضعیت درمان بیماران دیابتی در ایران و جهان چگونه است؟

در حال حاضر وضعیت جهانی درمان این بیماران با توجه به اهداف پذیرفته شده درمانی، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که این مسئله دلایل فراوانی، از جمله فقدان روش‌های غربالگری و بی‌اطلاع بودن بیماران از ابتلا به دیابت، باورهای غلط، تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی، اتخاذ روش‌های درمانی نامناسب توسط بیمار و یا تیم درمانی، و تأخیر آغاز تزریق انسولین را دارد.

الگوهای درمانی متعددی برای این بیماران وجود دارد که سه الگوی درمانی توسط معتبرترین مراکز علمی جهان پیشنهاد شده و در سطح دنیا مقبولیت بیشتری دارد، در ایران همکاران پزشک با توجه به تجربه خود و شرایط بیمار از یک و یا تلفیقی از این روش‎ها استفاده می‌کنند که با هزینه قابل قبولی به بیماران مبتلا ارائه می‌شود.

فارس: کمبود دارو تا چه حد در ایجاد این وضعیت نامطلوب تأثیر دارد؟

کمبود به آن شدتی که گفته می‎شود نیست و به نظر نمی‌رسد در عدم کنترل مناسب قند خون بیماران مبتلا نقش اساسی داشته باشد معمولاً همکاران پزشک می‌توانند با جایگزین کردن داروها کمبودهای احتمالی را جبران کنند.

فارس: همان‌طور که می‎دانید برخی از بیماران به جای مصرف داروهای شیمیایی به سمت داروهای گیاهی روی آورده‌اند، فکر می‎کنید تا چه اندازه بیماری دیابت را می‎توان با این داروها درمان کرد؟

پزشکی امروز، پزشکی مبتنی بر شواهد است، بنابراین در ازای تقسیم‌بندی بین داروهای شیمیایی و گیاهی، باید روش درمان فعلی را به دو دسته روش علمی و روش غیر علمی تقسیم کرد.

ممکن است یکی از همکاران پزشک برای درمان بیمار خود بر اساس مطالعات علمی از داروهای گیاهی نیز استفاده کند اما آنچه نامطلوب است استفاده از روش‌های جانبی و بدون مطالعه علمی کافی است که به نام طب مکّمل به بیماران ارائه می‌شود.

بدیهی است داروهایی که منشأ گیاهی دارند نیز باید بر اساس بی‌ضرر بودن و سودمندی بالینی مورد بررسی علمی قرار گیرند و پس از تائید علمی، توسط همکاران پزشک تجویز شوند.

داروهای علفی، یعنی داروهایی که توسط افراد غیرکارشناس تجویز می‌شود و بیماران به عنوان داروی گیاهی از عطاری‎هایی تهیه می‎کنند که با دانش ناکافی و معمولاً بی‌ارتباط، به درمان اقدام می‌کنند که برای درمان بیماری دیابت مناسب نیستند.

فارس: فکر نمی‌کنید که بی‌اعتمادی مردم به پزشکان عامل روی آوری آنها به داروهای علفی و عطاری‌ها شده است؟

خیر، چراکه در تمام تاریخ مردم به سه گروه از افراد جامعه، یعنی قاضی، معلم و پزشک اعتماد بیشتری داشته‌اند.

فارس: پس شما دلیل گرایش مردم به مصرف داروهای علفی را چه می‌دانید؟

عدم آگاهی کافی بیماران و فقدان برنامه‌های آموزشی مناسب سبب این  گرایش شده است البته تبلیغات غیر علمی توسط افراد سودجو، به طور نمونه در مورد تریاک نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست.

فارس: شما به طب سنتی و گیاه درمانی اعتقادی ندارید؟

من طب سنتی را قبول دارم اما پزشکی که با تحقیق و تفحص به روش علمی در حوزه طب سنتی، مجوز درمان بیماران را دریافت و مسئولیت تأثیرات گیاهان دارویی تجویز شده به بیمار را قبول کند، می‌تواند به درمان بیماران دیابتی بپردازد.

یکی از مثال‌های تلخ در مورد شیوه‌های غیرعلمی، که من گاهی با همکاران جوان‌تر مطرح می‌کنم، دختر جوانی با دیابت نوع 1 بود که با تجویز غلط هومیوپاتی و قطع انسولین دچار ایکتر و کتواسیدوز شده و فوت کرد اما انسولین تنها روش درمانی پذیرفته شده در بیماری دیابت نوع 1 است و کسی حق ندارد به نام طب سنتی یا مکمل و..... این بیماران را از انسولین محروم کنند که مثال فوق به شکل‌های دیگر نیز تکرار می‌شود.

فارس: همیوپاتی جزو روش‌های درمانی مکمل است که چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحقیقات وسیعی در این راستا انجام دادند پس چطور آن را قبول ندارید؟

اگر هومیوپاتی بخواهد در درمان بیماری مشخصی تأثیر داشته باشد، این تأثیر باید الزاماً به روش علمی به اثبات برسد.

فارس: فکر نمی‌کنید عوارض سخت داروهای شیمیایی سبب گرایش مردم به داروهای گیاهی شده است؟

هر دارویی، شیمیائی یا گیاهی یا طبیعی و..... با عوارضی همراه است، این عوارض در مورد داروهای شیمیایی شناخته شده است، در صورتی که برای بسیاری از عوامل گیاهی و یا روش‌های نامتعارف هنوز مورد بررسی علمی کافی قرار نگرفته است.

اگر بخواهیم به بحث دیابت بازگردیم باید بگویم فقدان آموزش کافی بیماران و بستگان آنها، عدم استقبال کافی از برنامه جامع غربالگری و کنترل دیابت و سیستم ارجاع در شبکه‌های بهداشتی، و اتخاذ روش‌های نامتعارف، از جمله چالش‌های کنترل دیابت در ایران هستند.

------------------------------

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

-------------------------------

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول