اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در اردبیل آغاز شد

پایگاه عشق‌بازی است اردبیل/ در هم آمیختگی شور و شعور حسینی در اردبیل

خبرگزاری فارس: دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با حضور پیرغلامان، مداحان و ذاکران حسینی داخل و خارج از کشور در اردبیل آغاز شد.

پایگاه عشق‌بازی است اردبیل/ در هم آمیختگی شور و شعور حسینی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از‌ اردبیل، این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، برنامه‌های متنوعی به مدت دو ساعت برگزار شده و به صورت رسمی دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی  کار خود را آغاز می‌کند.

در این مراسم که در مجتمع فرهنگی و هنری اردبیل آغاز شده صوفی معاون صدای سازمان صدا و سیما، آهی رئیس کانون مداحان کشور و استاندار اردبیل برای خیر مقدم‌گویی سخنرانی کرده و دبیر دهمین اجلاس نیز از روند برگزاری این اجلاس گزارش می‌دهد.

در مراسم افتتاحیه شرکت‌کنندگان از مداحی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت در اردبیل استفاده کرده و از مستند‌سازان، پژوهشگران و محققان عاشورایی نیز تجلیل خواهد شد.

مجتمع فدک اردبیل امروز حال و هوای متفاوت دارد به طوری که ورودی این مجتمع با پرچم‌های سیاه و سبز آذین بسته شده و دانش‌آموزانی که با لباس‌های یک دست سیاه‌ رنگ در دو طرف ورودی مجتمع صف بستند به حاضران و شرکت‌کنندگان خیر مقدم می‌گویند.

در محوطه داخلی مجتمع و سالن هنری آن نمایشگاه عکسی نیز برپا شده که در آن عکس‌هایی از میرزا صالح مجتهد اردبیلی، حاج تقی وهاب‌‌زاده، حاج یونس مجتهد اردبیلی، و عکس جمعی از مداح و وعاظان دوره قاجار اردبیل، حاج یعقوب حسینی، میرنظام سید صدری، حاج ملایوسف صاحب‌الزمانی، حاج شیخ حسن حضرتی، نعیم موذن‌زاده، سلیم موذن‌زاده، رحیم منزوی، سیفی، هژبری اردبیلی، اسماعیل صفوی خطایی، ملاشاه علی فخرالذاکری، تاج‌الشعرا، داوود موذن‌زاده، ستار ذاکر اردبیلی، عبدالله حمزه‌زاده، رحیم موذن‌زاده، طاهری، مهدی ارشادی، خلیل اربابی، عباس‌قلی یحیوی، عبدالرحیم جعفری، باقر تمدن و... برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسم افتتاحیه همچنین بسته‌های فرهنگی تحویل شرکت‌کنندگان شده که در داخل آن مجلد محرم‌نامه به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

این مجلد که به عنوان پنجمین ویژه‌نامه محرم در اردبیل تهیه شده به همت همکاران نشریه آوای اردبیل به سردبیری محمد باقر نباتی مقدم و تلاش توحید دلاورقوام، مهران رجب‌علی زاده، مهدی جهان‌دیده و میترا شاهی به چاپ رسیده است.

در این مجلد موضوعاتی با محوریت ماه محرم، عزاداری، بایدها و نبایدهای عزاداری، شبیه‌خوانی، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌های مختلف با بزرگان مداحی و شاعری اردبیل شعر و مرثیه، تاریخ عزاداری هنر عاشورایی آیین‌ها و سوگ‌ها و عکس‌های قدیمی چاپ شده است.

 

ثمره زیستن در سایه فرهنگ عاشورایی عزت استبه گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل نیز در آیین افتتاحیه دهمین اجلاس پیر‌غلامان حسینی در اردبیل اظهار داشت: ملتی که با فرهنگ عاشورایی رشد یابد هرگز در زندگی خود ذلت و خواری را نمی‌پذیرند و در نهایت عظمت و اقتدار به زندگی خود ادامه می‌دهند.

اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه نتیجه فرهنگ عاشورایی گسترش عدالت، ولایت‌مداری، عشق به انسان‌ها و ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن است، خاطرنشان کرد: ملتی که عاشورا دارد هرگز زیر بار ظلم نمی‌رود و شهادت را بهتر از زندگی ننگین و خوار می‌داند.

وی با اشاره به اینکه آشنایی و مانوس شدن با فرهنگ عاشورایی مسیر تعالی و ترقی ملت‌ها را باز می‌کند، یادآور شد: عاشورایی ماندن و عاشورایی زیستن روحیه‌ای می‌خواهد که امروز ملت ایران مزین به آن است.

نیکزاد گفت: الین ملت بیش از سه دهه است که در برابر تمام قلدر‌ مابان زمان با تکیه بر فرهنگ ولایی و عاشورایی ایستاده و ذره‌ای نیز از آرمان تعیین شده خود عدول نمی‌کند.

این مسئول تاکید کرد: اگر تمام ملت‌ها به این فرهنگ بارور تکیه زنند هرگز اهریمنان روزگار نخواهند توانست بر ثروت غنی معنوی، ارزشی و مادی آنها چنگ بیندازند.

قائم مقام اجلاس دهم پیر‌غلامان به ویژگی‌ها و برجستگی‌های دیار اردبیل به عنوان شهر عاشقان حسینی و دلباختگان مکتب ابوالفضل‌العباس (ع) اشاره کرد و بیان داشت: ‌اردبیل سرزمین شیخ صفی‌ها، مقدس‌ اردبیلی‌ها، آیت‌الله‌ مشگینی‌هاست سرزمینی که نوجوان 11 ساله این دیار مرحمت بالازاده در جنگ غوغایی به پا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نیکزاد با تشریح نحوه حضور این نوجوان دوران جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل افزود: این نوجوان به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و عرضه داشتند که مولایمان دستور بدهید دیگر روضه حضرت قاسم را نخوانند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب علت این درخواست را از مرحمت پرسیدند که جواب داد آقا و سرورمان امام حسین (ع) به حضرت قاسم اجازه حضور در میدان جنگ دادند، اما به من اجازه حضور در جبهه‌های جنگ نمی‌دهند.

استاندار اردبیل ادامه داد: بالازاده با دست نوشته‌ای از مقام معظم رهبری در جبهه‌های جنگ حاضر شد و در نهایت نیز شربت گوارای شهادت را نوشید.

نیکزاد از اردبیل با عنوان سرزمین سرداران و 3 هزار و 400 شهید یاد کرد و ابراز داشت: این دیار در جنگ هشت ساله 37 هزار رزمنده داشته و 11 هزار و 200 جانباز را نیز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

این مسئول با بیان اینکه مردم این دیار از دیرباز به قهرمانی و عشق و ارادت ورزیدن به ساحت سید‌الشهدا و حضرت ابوالفضل‌العباس افتخار می‌کنند، گفت: پرچمی که ملت ایران در هویت‌بخشی به انسانیت و بروز و ظهور ارزش‌های انسانی برافراشته است در قلب جهان اسلام متبلور است و این ملت با تقدیم 250 هزار شهید والامقام و مفتخر بودن به سرداران ارزشمند هرگز از اهداف خود کوتاه نمی‌آید.

استاندار اردبیل عنوان کرد: همه این شهدا شاگردان ممتاز مدرسه عاشورا هستند و برگزیدگان معلم عشق حضرت عباس (ع) به شمار می‌آیند.

نیکزاد از حضور پیر‌غلامان دربار امام حسین (ع) و دلباختگان عشق حسینی در دهمین اجلاس قدردانی کرد و افزود: امیدواریم در دو روز برگزاری این اجلاس خادمانی خوب برای همه شما باشیم.

وی از اهالی رسانه و خبرگزاری‌ها در انعکاس مطلوب این اخبار رویداد معنوی تشکر و قدردانی کرد و از پرسنل زحمتکش شهرداری، نیروی انتظامی،‌ بسیج و سایر اقشار و مداحان و ذاکران به خاطر برگزاری با عظمت آیین افتتاحیه قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: در صف محشر به یقین بخشودگی اهل خلوص و عبودیت وابسته به یک گردش چشم اباعبدالله الحسین (ع) است.

ذاکران حسینی حافظان اصول و فروع دین هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس هیئت مدیره کانون مداحان کشور نیز در این مراسم بیان داشت: هر کدام از ذاکران که در صحنه شعر و شاعری و مداحی و ذاکری فعالیت می‌کنند نخبگان کشور بوده و خود حافظان اصول و فروع دین هستند.

علی آهی با اشاره به اینکه ذاکران با توسل به امام حسین (ع) روحی جلا یافته دارند، خاطرنشان کرد: اگر این افراد در فقه و اصول عمر خود را سپری می‌کردند هم اکنون هر کدام مجتهد و صاحب‌نظر بودند، اما در ذکر و ذاکری و مداحی عمر گذرانده و نتیجه این گذران عمر این شد که این افراد حافظ اصول و فروع دین و پاسدار مکتب تشیع هستند.

رئیس هیئت مدیره کانون مداحان کشور یادآور شد: ذاکران چون از خدا می‌خوانند حافظان توحید هستند،‌ وقتی از پیامبر می‌خوانند حافظان نبوت‌ هستند و وقتی از ائمه می‌خوانند حافظان امامت هستند در حالی که با ذکر حسین (ع) حامی و پاسدار اصول و فروع دین هستند.

آهی توجه مداحان به ذاکری و مداحی در مکتب شیعه را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: ما متوجه باشیم در اشعار، گفتار و رفتار خود حافظ اصول و فروع مکتب تصوف نباشیم چرا که عرفان‌های نوآور و مسالک دیگر که در کشور ما شایع شده هشدار دهنده این است که در شعر و گفتار و بیان خود مکتب بیگانه را حفظ نکنیم بلکه در اصول و فروع حافظ مکتب تشیع باشیم.

وی از مسئولان استان اردبیل در برگزاری شایسته مراسم استقبال تقدیر کرد و شعری را نیز در مدح و ثنای اردبیل که خود سروده بود خواند.

محمد (ص) سلطان دل‌های عاشقان است

همچنین بعد از سخنرانی آهی علی ‌العطار مداح لبنانی در مدح رسول‌الله و همچنین ظهور حضرت امام مهدی (عج) اشعاری به زبان عربی قرائت کرد که در آن به عظمت و جایگاه نبی مکرم اسلام و اهمیت پی بردن به جایگاه شفیع بودن نبی مکرم اسلام (ص) از سوی مسلمانان تاکید شده است.

در اشعار قرائت شده نبی مکرم اسلام (ص) نور بصر، شفیع جزا، حسن مطلع قیامت و دنیا و عقبی یاد شده است.

در اشعار قرائت شده توسط مداح و شاعر لبنانی همچنین نبی مکرم اسلام (ص) محبوب و سلطان قلوب یاد شده است.

در اشعار قرائت شده همچنین به موضوع ظهور امام عصر (عج) و همچنین عسق و ظهور به ساحت امام حسین (ع) تا عصر ظهور تاکید شده است.

این مداح و شاعر لبنانی با شور و حال خاص به فضا و محفل حال و هوایی متفاوت‌تر بخشید که اغلب شرکت‌کنندگان نیز اشعار او را به زبان عربی تکرار می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم همچین تعزیه «غارت» کاری از گروه شبیه‌خوانان محله معمار اردبیل به اجرا در‌آمد که در آن صحنه غارت خیمه‌گاه سالار شهیدان و اسارت دختر بزرگوار ایشان سکینه معصوم به اجرای زنده در‌آمد.

غلبه ایرانیان عاشورایی با رمز ولایت بر یزیدیان روزگار

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون صدای سازمان صدا و سیما  نیز در این مراسم اظهار داشت: ملت ایران امروز با تبعیت از ولایت فقیه به عنوان درس آموخته مکتب حسینی استکبار جهانی را در آمالشان ناکام گذاشتند و جبهه کفر را با تمام تجهیزات و عده و عدوه در رسیدن به اهداف شیطانی‌شان ناکام گذاشته و شرافت و استقلال را برای این کشور به ارمغان آورده است.

محمدحسین صوفی با اشاره به جایگاه اردبیل در عزاداری حسینی و بزرگان این دیار در توسل به مکتب امام حسین (ع) و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله مشگینی و مروج خاطرنشان کرد: ایرانیان و حتی مسلمانان جهان اردبیل را با آوازه حسینی و ابوالفضلی می‌شناسند.

 

لوح ثبتی اذان موذن‌زاده به رادیو اهدا می‌شودبه گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون صدای سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و نام رحیم موذن‌زاده و سلسله موذن‌زاده‌ها در نوحه‌سرایی و پخش اذان بی‌نظیر و مقبول دل شیعیان یادآور شد: ملت ما سال‌هاست که با صوت دل‌انگیز رحیم موذن‌زاده روزه خود را آغاز کرده و افطار می‌کنند و با این صدای آشنا مانوس هستند.

صوفی با یادآوری اینکه اذان موذن‌زاده به دلیل شاخصه‌های ممتاز در سال‌های اخیر به ثبت ملی رسیده، گفت: قرار است هفته آینده لوح ثبتی این اثر به عنوان یک اثر ماندگار و تاریخی به رادیو جمهوری اسلامی ایران اهدا شود.

این مسئول تاکید کرد‌:‌ صدا و سیما افتخار می‌کند که اذان موذن‌زاده را به نام خود ثبت کرده که البته در این افتخار خانواده مرحوم موذن‌زاده و مردم اردبیل سهم بسزایی دارند.

وی افزود: صدا و سیما در 10 سال گذسته به بهانه تجلیل از پیر‌غلامان حسینی آیینی عزتمند برگزار کرده که شش دوره آن در تهران و چهار دوره آن نیز در زنجان، بوشهر و همدان برگزار شده و دهمین دوره این اجلاس هم اکنون نیز در حال برگزاری است.

معاون صدای سازمان صدا و سیما اضافه کرد: ما از دوره ششم تصمیم گرفتیم این آیین تجلیل را در استان‌های مختلف و در قدرشناسی از خدمات خادمان حسینی برگزار کنیم که امسال این توفیق نصیب استان اردبیل شده تا شایستگی‌های خود را در این عرصه به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صوفی با قدردانی از استقبال بی‌نظیر مردم حسینی اردبیل از پیر‌غلامان حسینی داخل و خارج از کشور در دو روز گذشته گفت: امروز با حضور پیر‌غلامان بین‌المللی آیین افتتاحیه به شایستگی برگزار شد و شاهد به ثمر نشست اهدافمان در این همایش‌ها بودیم.

رمز جاودانگی عاشورا اتصال به عالم وحی است

معاون صدای سازمان صدا و سیما گفت: حادثه عاشورا حادثه‌ای به وسعت تاریخ و حماسه‌ای به بزرگی قرون مختلف است که عاشورا را با عالم غیب و راز ارتباط و تعاملی است.

محمدحسین صوفی ابراز داشت: حضرت سید‌الشهدا با قیام تاریخی خود روحیه استکبار‌ستیزی بشریت را جاودانه ساخت و با فداکاری بی‌نظیر خود به همراه 72 تن از یارانش حیاتی عزتمند و جاودانه را در ماندگاری هر چه بیشتر به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: همین ارتباط با عالم غیب سبب شده که ارتباط بر رموز عاشورایی ماندگار و جاودانه بماند و در عالم غیب نیز آسمانیان در سوگ امام حسین (ع) داغدار باشند.

معاون صدای سازمان صدا و سیما یادآور شد: همین ارتباط با عالم غیب است که عاشورا را فراموش نشدنی و جاودانه ساخته و چراغ عاشورا هیچ وقت خاموش شدنی نیست بلکه هر سال فروزنده‌تر و منور‌تر می‌شود.

صوفی این میدان را میدان صافی شدن و نقطه اتصال بشریت با عالم ملکوت توصیف کرد و ادامه داد: آنهایی که با امام حسین (ع) همراه شدند صافی شده و به عالم ملکوت متصل شدند و آنهایی که از امام خود بریدند در حقیقیت اتصال به شیطان داشتند.

وی فرمایش مقام معظم رهبری را یادآور شد و بیان داشت: اول و آخر صحنه عاشورا کمتر از نصف روز و حداکثر دو روز است، اما این حادثه نصفه روزه در تاریخ بشریت به درازای عمر جاودانه انسان‌هاست.

معاون صدای سازمان صدا و سیما افزود: این حادثه تاریخی مبنایی شد تا در تاریخ تشیع و اسلام انقلاب‌های ضد ظلم و استکباری ولو غیر‌شیعیان روح و نوای جاودانه پیدا کنند و برای همیشه این نهضت عظیم الگو و مبنای انقلاب‌های جهانی شد.

صوفی خاطرنشان کرد:‌ شاخصه‌های این قیام فداکاری غیر‌قابل قیاس با سایر نهضت‌ها و همچنین حریت، آزادی و راه و رسم ادب در این نبرد نابرابر بود که دشمن با تمام تجهیزات خود نتوانست بر روح آزادگی حسین و یارانش غلبه کند.

این مسئول عنوان کرد: در برابر هر دلیر جبهه ایمان هزاران لشکر کفر بود، اما آنچه در این نهضت جاودانه ماند شور ایمان، اقتدار و عظمت بود که جاودانگی آن بی‌نظیر و بی‌همتا به نظر می‌رسید.

معاون صدای سازمان صدا و سیما یکی دیگر از رموز توفیق و جاودانگی عاشورا را توسل به معبود و اطاعت از ولایت توصیف کرد و ابراز داشت: کل حادثه عاشورا از تبعیت و همراهی ولایت نشأت گرفته و ما به یقین می‌توانیم با توسل به این فرهنگ بارور بر تمام استکبار غلبه کنیم.

صوفی زنده ماندن این نهضت را در تداوم حیات بشری منوط به آگاهی و شعور والا دانست و یادآور شد: وظیفه رسانه‌ها این است که ضمن زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین (ع) و یارانش و حادثه عاشورا این فرهنگ را جاودانه کنند.

رونمایی از 110 اثر مستند رادیویی پیرغلامان حسینی

همزمان با آغاز دهمین دوره اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی از 110 اثر مستند رادیویی پیرغلامان در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این رونمایی که به دست نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت، از بین هزار اثر ارسالی به مرکز آواها و نواهای موسیقی صدا و سیما 110 اثر انتخاب و در آیین تجلیل از پیرغلامان حسینی رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از 10 مستند ساز مرد و زن کشور که در راستای ترویج مکتب حسینی و پیرغلامان آثار رادیویی ساخته بودند تجلیل شد.

در این آیین از صدا و سیمای مرکز مازندران از داوود محمدی با اهدای لوح تقدیر و جایزه تجلیل و از صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز امین رسولی به عنوان مستند ساز برتر معرفی شدند.

در این مراسم همچنین از بهرام نوری از صدا و سیمای مرکز ایلام و یاسر جمالی از صدا و سیمای مرکز فارس به عنوان نفرات برتر مستند ساز تجلیل شد.

همچنین از رادیو سراسری معارف روح‌الله معنوی، رادیو سراسری فرهنگ، فاطمه غلامی، رادیو البرز الهه بیات و رادیو نوا سیامک احمدیان تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، از صدا و سیمای مرکز اصفهان روح‌الله رفیعی و از صدا و سیمای مرکز بوشهر نیز پرویز زارعی برتر شناخته شده و با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شدند.

گزارش از: علیرضا حسین‌نژاد - رویا سیف‌بابلانی

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول