اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران:

20 درصد شهرهای کشور دچار بلیه بافت فرسوده هستند

خبرگزاری فارس: قائم مقام شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: 20 درصد شهرهای کشور دچار بلیه بافت فرسوده هستند که 30 درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق سکونت دارند.

20 درصد شهرهای کشور دچار بلیه بافت فرسوده هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، محمد آیینی صبح امروز در همایش منطقه‌ای اقتصادی کردن پروژه‌های بافت فرسوده شهری در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان در شهرستان چابهار اظهار داشت: بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی، دو نتیجه عمده در بردارد که یکی ایجاد سقف امن برای خانوارها و دوم نشاندن لبخند بر لبان کودکان ساکن در این مناطق است و هر دوی اینها جزو کارهای خیر است.

وی افزود: امیدواریم که با برگزاری این همایش، حاشیه امنی برای محله‌ها به وجود آورده که ضمن آبادکردن آنها، کیفیت زندگی مردم را نیز ارتقاء بخشد.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و راهبر سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: 471 شهر براساس شاخص‌های شرکت مادر تخصصی، در کشور وجود دارد که تاکنون 73 هزار هکتار بافت فرسوده در آنها شناسایی شده و از این مقدار 450 هکتار آن مربوط به شهرستان چابهار است و همچنین 2 هزار و 700 هکتار دیگر هم در استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد.

آیینی تصریح کرد: 8.5 میلیون نفر در این محدوده‌ها ساکن هستند.

وی بیان کرد: 20 درصد شهرهای کشور دچار این بلیه (بافت فرسوده) هستند که 30 درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند و استان‌های خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان در حقیقت چیزی نزدیک به نصف مساحت کل کشور را دارا هستند.

قائم مقام شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: از 2 میلیون و 200 هزار مسکنی که باید در کشور بهسازی شود، 65 هزار واحد نوسازی شده، 640 هزار واحد ساخته شده و در ازای هر خانه‌ای که تخریب می‌شود (خانه فرسوده) در حقیقت چهار خانه احداث می‌شود یعنی نوسازی امکان اسکان برای سه خانواده دیگر را ایجاد می‌کند.

آیینی گفت: در شهرهایی مانند چابهار و کنارک که محدودیت زمین دارند باید از ظرفیت درون بافت بهره‌‌وری و استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: از 640 هزار واحد ساخته شده، از سال 85 تا سال 87، 50 هزار واحد با حمایت دولت ساخته شده است و در دولت نهم، سالانه 10 هزار واحد نوسازی شده و این در حالی است که در سال 88، 30 هزار واحد، در سال 89، 60 هزار واحد، در سال 90، 76 هزار و 500 واحد و در سال‌جاری 200 هزار واحد احداث خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و راهبر سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: از این تعداد آمار گفته شده، 100 هزار واحد از منابع داخلی بانک‌ها و 100 هزار دیگر هم از محل منابع مسکن مهر احداث می‌شود که در ساخته شدن این تعداد واحد مسکونی، 20 درصد آن با مشارکت مدنی فروش اقساطی و نرخ 15 درصد تسهیلات صورت می‌پذیرد.

آیینی افزود: همچنین 100 هزار واحد مسکن دیگر که از محل منابع مسکن مهر احداث می‌شود با نرخ تسهیلات چهار درصد بوده که این رقم در مراکز استان‌ها، هفت درصد است.

وی بیان داشت: از مسئولان مربوطه درخواست می‌شود که مردم ساکن در بافت‌های فرسوده را هدایت و راهنمایی کنند تا از مزایای تسهیلات این واحدها بهره‌مند شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و راهبر سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: باید به مردم اطلاع‌رسانی کرد تا از این حد استفاده کنند و شرکت هیچ مشکلی در این زمینه ندارد و تنها مشکل عمده آن، کمبود تقاضا است.

آیینی گفت: مشکل عمده‌ای که در بسیاری از شهرها مانند چابهار وجود دارد، «سند» است که مردم به لحاظ نداشتن سند و قولنامه‌ای بودن املاک خود نمی‌توانند پروانه دریافت کرده و از مزایای آن استفاده کنند.

وی بیان داشت: در همین راستا، قانون برای حمایت از این مشکل در ماده 9 هیئت اختلاف، نمایندگانی را از اداره راه و شهرسازی، ثبت اسناد و املاک و یک قاضی قرار داده است که مردم با مراجعه به این هیئت‌ها می‌توانند مشکل خود را مرتفع کنند.

قائم مقام شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در این هیئت‌ها، قاضی قادر خواهد بود رأی را انشاء و حکم صادره لازم‌الاجراست، حتی حکم منتهی به صدور سند نیز خواهد شد.

گفتنی است؛ همایش منطقه‌ای اقتصادی کردن پروژه‌های بافت فرسوده از نهم تا 11 آبان‌ماه جاری با همکاری شهرداری بندر چابهار و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان واقع در چابهار با حضور مسئولان استانی و کشوری و شرکت استان‌های خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان برگزار شد.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول