اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از روند اجرای طرح‏های مهم ریلی گزارش می‏دهد

افزایش ظرفیت اعزام قطارها تا 2.5 برابر / کنترل خودکار قطارهای ایرانی

خبرگزاری فارس: با اجرای طرح‏های مهم ریلی در کشور، علاوه بر افزایش ظرفیت اعزام قطارها تا 2.5 برابر، کنترل خودکار قطارهای ایرانی نیز ممکن می‏شود.

افزایش ظرفیت اعزام قطارها تا 2.5 برابر / کنترل خودکار قطارهای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به سمنان و بازدید از طرح‏های ریلی این استان، خبرهای نویدبخشی برای مسافران شبکه ریلی کشور داشت که نشان می‏دهد جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه ریلی قرار گرفته است.

عبدالعلی صاحب‏محمدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان، از تحول در ناوگان ریلی کشور بر اساس برنامه‏ریزی‏های انجام شده در راه‏آهن خبر داد.

این در حالی است که شماری از طرح‏های مهم ریلی در سالیان اخیر در نقاط مختلف کشور آغاز شده و همواره دست‏خوش فراز و نشیب‏های فراوانی بوده است.

برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد، استقرار سیستم‌های ATC و CTC، تراک‌بندی خطوط ریلی، تجهیز ناوگان ریلی ایران و . . . از جمله طرح‏هایی است که راه‏آهن در سال‏های اخیر روی آنها سرمایه‏گذاری‏های خوبی کرده اما گویا مدت اجرای آن کمی طولانی شده است.

اینک پرسش اینجاست که این طرح‏ها بالاخره چه زمانی به نتیجه می‏رسد و انتظار مسافران برای سفری با امکانات بهتر و ایمنی بیشتر چه وقت به پایان خواهد رسید؟

* ایجاد ایستگاه‏های مجازی؛ بهره‏برداری دهه فجر امسال

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: در حال حاضر در مسیر تهران- مشهد، هم کار تراک‏بندی در دست انجام بوده و هم سیستم ATC در حال استقرار است.

عبدالعلی صاحب‏محمدی اضافه کرد: این نخستین بار در کشور است که از این دو سیستم در شبکه ریلی کشور استفاده می‏شود و قابلیت خوبی را به راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران می‏دهد تا با احداث و ایجاد ایستگاه‏های مجازی، ظرفیت‏های اعزام قطار در این مسیر با تراک‏بندی به 2.5 برابر افزایش پیدا ‏کند.

وی تصریح کرد: ATC سامانه کنترل هوشمند است تا خطای انسانی را در شبکه ریلی به حداقل ممکن برساند.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: عملیات اجرایی سیستم ATC از سال گذشته به صورت پرحجم در کشور آغاز شده است و امیدواریم بخش نخست آن در دهه فجر امسال به بهره‏برداری برسد.

صاحب‏محمدی گفت: راه‏آهن امیدوار است تا بخش دوم سیستم ای.تی.سی را نیز برای نیمه نخست سال آینده به بهره‏برداری برساند.

* تأمین ایمنی شبکه ریلی کشور

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به نصب سیستم‏های‌‌ ATC و CTC در شبکه ریلی کشور اظهار داشت: این اقدام در راستای کاهش فاصله اعزام قطار‌ها‌ در خطوط ریلی انجام می‏شود.

صاحب‏محمدی بیان کرد: با بهره‏برداری از این طرح، شاهد ‌دو برابر شدن ظرفیت اعزام قطار‌ها از طریق تراک‏بندی مسیر تهران- مشهد خواهیم بود و جدای از آن، ‌دوخطه کردن ‌خطوط راه‌آهن نیز به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی امسال پیگیری می‏شود.

وی اضافه کرد: راه‏آهن می‏کوشد تا فاصله اعزام قطار‌ها از طریق تراک‌بندی خطوط ریلی کاهش یابد و از این رو، انجام عملیات تراک‌بندی به عنوان یکی ‌از برنامه‌های راه‌آهن در سال‏جاری مدّنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: هم‌اکنون فاصله موجود بین دو بلاک خطوط راه‏آهن به طور میانگین کمتر از 20 کیلومتر ‌است؛ در این شرایط، ‌زمانی که قطاری در بلاک مشخصی اعزام می‌شود، پس از آن دیگر نمی‏توان قطاری را اعزام کرد و باید منتظر بود تا قطار نخست از بلاک معین شده خارج شود.

صاحب‏محمدی ادامه داد: این در حالی است که پس از استقرار سیستم‌های ATC و CTC می‌توان بلاک‌های مجازی ایجاد و هم‏زمان در این 20 کیلومتر، چهار یا پنج قطار را به فاصله چهار تا پنج کیلومتر اعزام کرد و بدیهی است که اجرای این طرح‏ها می‌تواند ظرفیت خطوط ریلی را افزایش دهد.

به گزارش فارس؛ نوعی از تقسیم‏بندی فواصل بین دو ایستگاه، موسوم به «بلاک‏بندی» است.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین اضافه کرد: سیستم‌های ATC ایمنی شبکه ریلی را بیش از گذشته تأمین می‌کند و اثر عامل انسانی را در رویدادها کاهش می‌‌دهد.

* نخستین گام؛ تست مثبت سیستم ATC در ایستگاه یاتری

مدیرکل راه‏آهن شمال‏شرق کشور نیز که در شاهرود از توابع استان سمنان مستقر است، گفت: سیستم ATC نصب شده در ایستگاه یاتری با ترنست تست و نتیجه آن، مثبت اعلام شد.

محمدصادق برزنونی افزود: با اجرای نهایی این پروژه ایمنی سیر و حرکت 100 درصد می‏شود و در مسیرهای ریلی، عبور از چراغ قرمز غیرممکن خواهد بود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، پس از نصب تجهیزات بلاک میانی، ظرفیت ترافیک هر بلاک تا سه برابر افزایش می‏یابد و این در حالی است که هم‏اکنون در هر بلاک، یک قطار می‏تواند سیر کند.

مدیرکل راه‏آهن شمال‏شرق کشور افزود: مراحل نصب و راه‏اندازی پروژه ملی ATC (کنترل اتوماتیک قطار) طبق برنامه تا ایستگاه شاهرود ظرف چهار ماه تکمیل می‏شود.

برزنونی اظهار داشت: اجرای این پروژه منوط به عملیاتی شدن آن در کل مسیر تهران- مشهد است که مرحله نخست آن در محور شمال‏شرق آغاز شده و اولین ایستگاه که تجهیزات سخت‏افزار و نرم‏افزار آن نصب شده، ایستگاه یاتری است.

* اجرای طرح راه‏اندازی سیستم ATC از سال 1385

به گزارش فارس؛ دانش فنی طراحی و اجرای سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) با سرمایه‏گذاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت بخش خصوصی بومی شده است.

افزایش ایمنی و سرعت قطارها، افزایش نظارت و کنترل سیر و حرکت وسایل نقلیه، کاهش خطای نیروی انسانی و امکان افزایش ظرفیت ریلی تا چهار برابر با استفاده از شبکه موجود، از مزایای به‏کارگیری سیستم کنترل خودکار قطارهاست.

سیستم ATC از جمله به‏روزترین فناوری‏های صنعت حمل و نقل است که کشورهایی نظیر آلمان از این سیستم برای بالا بردن میزان جابه‏جایی مسافران و افزایش حمل بار داخلی و ترانزیت استفاده می‏کنند.

طرح راه‏اندازی سیستم ATC و تجهیز ناوگان ریلی ایران به این فناوری، با سرمایه‏گذاری 31 میلیون یورویی راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت شرکت مهاران از سال 1385 کلید خورد که پس از بازگشایی اعتبار اسنادی پروژه در سال 88، عملیات اجرایی آن در فاز نخست و در محور تهران- مشهد آغاز شد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول