به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به سمنان و بازدید از طرحهای ریلی این استان، خبرهای نویدبخشی برای مسافران شبکه ریلی کشور داشت که نشان میدهد جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه ریلی قرار گرفته است.
عبدالعلی صاحبمحمدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در گفتوگو با خبرنگار فارس در سمنان، از تحول در ناوگان ریلی کشور بر اساس برنامهریزیهای انجام شده در راهآهن خبر داد.
این در حالی است که شماری از طرحهای مهم ریلی در سالیان اخیر در نقاط مختلف کشور آغاز شده و همواره دستخوش فراز و نشیبهای فراوانی بوده است.
برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد، استقرار سیستمهای ATC و CTC، تراکبندی خطوط ریلی، تجهیز ناوگان ریلی ایران و . . . از جمله طرحهایی است که راهآهن در سالهای اخیر روی آنها سرمایهگذاریهای خوبی کرده اما گویا مدت اجرای آن کمی طولانی شده است.
اینک پرسش اینجاست که این طرحها بالاخره چه زمانی به نتیجه میرسد و انتظار مسافران برای سفری با امکانات بهتر و ایمنی بیشتر چه وقت به پایان خواهد رسید؟
* ایجاد ایستگاههای مجازی؛ بهرهبرداری دهه فجر امسال
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: در حال حاضر در مسیر تهران- مشهد، هم کار تراکبندی در دست انجام بوده و هم سیستم ATC در حال استقرار است.
عبدالعلی صاحبمحمدی اضافه کرد: این نخستین بار در کشور است که از این دو سیستم در شبکه ریلی کشور استفاده میشود و قابلیت خوبی را به راهآهن جمهوری اسلامی ایران میدهد تا با احداث و ایجاد ایستگاههای مجازی، ظرفیتهای اعزام قطار در این مسیر با تراکبندی به 2.5 برابر افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: ATC سامانه کنترل هوشمند است تا خطای انسانی را در شبکه ریلی به حداقل ممکن برساند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: عملیات اجرایی سیستم ATC از سال گذشته به صورت پرحجم در کشور آغاز شده است و امیدواریم بخش نخست آن در دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد.
صاحبمحمدی گفت: راهآهن امیدوار است تا بخش دوم سیستم ای.تی.سی را نیز برای نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برساند.
* تأمین ایمنی شبکه ریلی کشور
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به نصب سیستمهای ATC و CTC در شبکه ریلی کشور اظهار داشت: این اقدام در راستای کاهش فاصله اعزام قطارها در خطوط ریلی انجام میشود.
صاحبمحمدی بیان کرد: با بهرهبرداری از این طرح، شاهد دو برابر شدن ظرفیت اعزام قطارها از طریق تراکبندی مسیر تهران- مشهد خواهیم بود و جدای از آن، دوخطه کردن خطوط راهآهن نیز به عنوان یکی از برنامههای اصلی امسال پیگیری میشود.
وی اضافه کرد: راهآهن میکوشد تا فاصله اعزام قطارها از طریق تراکبندی خطوط ریلی کاهش یابد و از این رو، انجام عملیات تراکبندی به عنوان یکی از برنامههای راهآهن در سالجاری مدّنظر قرار گرفته است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: هماکنون فاصله موجود بین دو بلاک خطوط راهآهن به طور میانگین کمتر از 20 کیلومتر است؛ در این شرایط، زمانی که قطاری در بلاک مشخصی اعزام میشود، پس از آن دیگر نمیتوان قطاری را اعزام کرد و باید منتظر بود تا قطار نخست از بلاک معین شده خارج شود.
صاحبمحمدی ادامه داد: این در حالی است که پس از استقرار سیستمهای ATC و CTC میتوان بلاکهای مجازی ایجاد و همزمان در این 20 کیلومتر، چهار یا پنج قطار را به فاصله چهار تا پنج کیلومتر اعزام کرد و بدیهی است که اجرای این طرحها میتواند ظرفیت خطوط ریلی را افزایش دهد.
به گزارش فارس؛ نوعی از تقسیمبندی فواصل بین دو ایستگاه، موسوم به «بلاکبندی» است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین اضافه کرد: سیستمهای ATC ایمنی شبکه ریلی را بیش از گذشته تأمین میکند و اثر عامل انسانی را در رویدادها کاهش میدهد.
* نخستین گام؛ تست مثبت سیستم ATC در ایستگاه یاتری
مدیرکل راهآهن شمالشرق کشور نیز که در شاهرود از توابع استان سمنان مستقر است، گفت: سیستم ATC نصب شده در ایستگاه یاتری با ترنست تست و نتیجه آن، مثبت اعلام شد.
محمدصادق برزنونی افزود: با اجرای نهایی این پروژه ایمنی سیر و حرکت 100 درصد میشود و در مسیرهای ریلی، عبور از چراغ قرمز غیرممکن خواهد بود.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن، پس از نصب تجهیزات بلاک میانی، ظرفیت ترافیک هر بلاک تا سه برابر افزایش مییابد و این در حالی است که هماکنون در هر بلاک، یک قطار میتواند سیر کند.
مدیرکل راهآهن شمالشرق کشور افزود: مراحل نصب و راهاندازی پروژه ملی ATC (کنترل اتوماتیک قطار) طبق برنامه تا ایستگاه شاهرود ظرف چهار ماه تکمیل میشود.
برزنونی اظهار داشت: اجرای این پروژه منوط به عملیاتی شدن آن در کل مسیر تهران- مشهد است که مرحله نخست آن در محور شمالشرق آغاز شده و اولین ایستگاه که تجهیزات سختافزار و نرمافزار آن نصب شده، ایستگاه یاتری است.
* اجرای طرح راهاندازی سیستم ATC از سال 1385
به گزارش فارس؛ دانش فنی طراحی و اجرای سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) با سرمایهگذاری راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت بخش خصوصی بومی شده است.
افزایش ایمنی و سرعت قطارها، افزایش نظارت و کنترل سیر و حرکت وسایل نقلیه، کاهش خطای نیروی انسانی و امکان افزایش ظرفیت ریلی تا چهار برابر با استفاده از شبکه موجود، از مزایای بهکارگیری سیستم کنترل خودکار قطارهاست.
سیستم ATC از جمله بهروزترین فناوریهای صنعت حمل و نقل است که کشورهایی نظیر آلمان از این سیستم برای بالا بردن میزان جابهجایی مسافران و افزایش حمل بار داخلی و ترانزیت استفاده میکنند.
طرح راهاندازی سیستم ATC و تجهیز ناوگان ریلی ایران به این فناوری، با سرمایهگذاری 31 میلیون یورویی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت شرکت مهاران از سال 1385 کلید خورد که پس از بازگشایی اعتبار اسنادی پروژه در سال 88، عملیات اجرایی آن در فاز نخست و در محور تهران- مشهد آغاز شد.
انتهای پیام/غ10/ف4004