اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه‌آهن جنوب‌شرق‌ خبر داد

نصب نخستین دال خط‌های کوهان‌دار در ایستگاه نمکزار راه‌آهن

خبرگزاری فارس: مدیرکل راه‌آهن جنوب‌شرق‌ گفت: برای نخستین‌بار در راه‌آهن ‌ایران، دال خط‌های کوهان‌دار در ایستگاه نمکزار‌ راه‌آهن جنوب شرق نصب شد.

نصب نخستین دال خط‌های کوهان‌دار در ایستگاه نمکزار راه‌آهن

مصطفی داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: هجوم شن‌های روان و انباشت ماسه ‌روی ریل، یکی از معضلات شبکه ریلی در مناطق کویری و بیابانی است که همه ساله علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت، سبب وارد‌ آمدن خسارات سنگین به صنعت حمل‌ و نقل‌ ریلی کشور و هر از چند گاهی نیز باعث توقف حرکت قطارها و ایجاد سوانح ریلی می‌شود.

وی مهم‌ترین معضل راه‌آهن‌ زاهدان - کرمان را نیز مقابله با هجوم شن‌های روان و ماسه‌های بادی دانست و افزود: راه‌آهن جنوب شرق با بیش از 415 کیلومتر خط اصلی و عبور از مناطق کوهستانی، جلگه‌ای و بیابانی دارای شرایط جغرافیایی و اقلیمی بسیار متنوعی است، به‌طوری ‌که با عبور از منطقه کوهستانی و صعب‌العبور رود ماهی پل‌ها، تونل‌ها و ترانشه‌های بسیاری احداث شد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق تصریح  کرد: در منطقه شوره‌گز این خط در معرض هجوم شن‌های روان قرار گرفته که از ابتدای ریل‌گذاری تاکنون همواره تحت تاثیر این شرایط خاص، مشکلات زیادی به وجود آمده است.

وی افزود: برای رفع این معضل باید از زمان آغاز عملیات احداث این خط توسط شرکت ساخت و توسعه، بحث مقابله با هجوم شن‌های روان با انجام روش‌هایی نظیر کشت گیاهان مقاوم نظیر تاغ و گز، مالچ‌پاشی و نصب گالری سبک انجام می‌گرفت.

داودی با اشاره به اینکه طول مسیر زاهدان- تهران هزار و 600 کیلومتر است، اضافه کرد: از این مسیر طولانی تنها مسافت 60 کیلومتر از ایستگاه نمکزار تا ایستگاه فهرج با مشکل هجوم شن‌های روان مواجه شده و موجب کاهش سرعت قطارها از متوسط 120 کیلومتر به حدود 50 الی 60 کیلومتر در ساعت شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان و متخصصان صنعت ریلی کشور با همکاری دانشگاه‌ها برای چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل، اقدام به طراحی و تولید آزمایشی دال خط‌های «تراورس» کوهان‌دار کردند که روز گذشته برای نخستین‌بار در تحقیقات و آموزش راه‌آهن و کارشناسان این اداره‌کل به طول 36 متر در خط دو ایستگاه‌ راه‌آهن نمکزار و در فاصله 160 متری از سوزن‌‌ورودی با موفقیت نصب شد و مورد آزمایش قرار گرفت.

وی با اشاره به مشخصات فنی این دال خط‌‌ها گفت: این دال خط‌‌ها که از آن‌ها به عنوان «اسلپ تراکت‌های کوهان‌دار» نیز یاد می‌شود‌ یک متر و 20 سانتی‌ متر طول، 2 متر و 80 سانتی‌متر عرض و 30 سانتی‌متر ضخامت دارند و روی زیرسازی از بتن مسلح قرار می‌گیرند که طراحی خاص و نحوه قرار گرفتن این تراورس‌ها در کنار هم باعث عبور شن و ماسه از فواصل ایجاد شده و جلوگیری از انباشت ماسه بر روی ریل می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق اجرای این طرح را یکی از راهکارهای مقابله با طوفان‌های شن دانست و گفت‌: امیدواریم نتایج به دست‌ آمده از این طرح مثبت بوده به‌ طوری‌ که با تولید انبوه کل مناطق ماسه‌گیر سطح شبکه ریلی کشور را زیر پوشش طرح فوق قرار دهیم.

انتهالی پیام/ل10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول