اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن خبر داد

بهره‌برداری از نخستین پروژه راه‌آهن برقی ایران و روسیه

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن خبر از بهره‌برداری از نخستین پروژه راه‌آهن برقی ایران و روسیه شنبه بیست و دوم مهر خبر داد.

بهره‌برداری از نخستین پروژه راه‌آهن برقی ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، عباس نظری در آستانه ورود ولادیمیر یاکونین رییس راه‌آهن روسیه به ایران در هفته آینده، به تجربه موفق مشارکت روسیه در توسعه و تجهیز پروژه‌های ریلی ایران از جمله مواردی نظیر برقی‌کردن محور تبریز ـ آذر‌شهر اشاره کرد و گفت: تفاهمات ریلی ایران و روسیه به لحاظ اهمیت این کشور در سطح کشورهای بلوک شرقی و اتحادیه جماهیر شوروی سابق در این مقطع زمانی، همکاری راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود چراکه در حال حاضر بیش از 85‌ درصد جابه‌جایی‌ها در این کشور از طریق خط ‌آهن انجام می‌شود و به نوعی روسیه قطب صنعت ریلی منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح برقی‌کردن محور تبریز - آذر‌شهر با طول 46 کیلومتر به عنوان نخستین پروژه مشترک همکاری بین راه‌آهن دو کشور ایران و روسیه از پیشرفت 100 درصدی برخوردار است که به زودی با حضور مقامات ارشد اجرایی کشور و رئیس راه‌آهن روسیه به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

نظری با اشاره به اینکه برای انجام این پروژه افزون بر 8 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، افزود: این پروژه در سال 87 کلید خورد و در مدت چهار سال نیز به سرانجام رسید.

وی در تصریح یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید در نشست‌های دو‌جانبه پیش‌رو، به مشارکت روسیه در تکمیل محور ریلی گرمسار ـ گرگان اشاره کرد و گفت: برقی‌کردن این محور از جمله پروژه‌های پیشنهادی به کشور روسیه خواهد بود تا با فراهم شدن زمینه‌های افزایش سرعت سیر در مسیر ترانزیتی گرگان - اینچه‌برون ظرفیت جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی در این مسیر به 20‌ میلیون تن افزایش یابد.

مدیر‌کل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن در تشریح اهمیت کریدور مذکور با اشاره به امضای موافقتنامه احداث کریدور ریلی شرق دریای خزر در قالب ساخت راه‌آهن گرگان، اینچه‌برون، اترک، برکت، اوزن به طول حدود 928 کیلومتر در سال 86 بین رؤسای جمهور سه کشور ایران – ترکمنستان – قزاقستان، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از خط ترانزیتی مذکور این امکان فراهم می‌شود تا کشورهای قزاقستان و ترکمنستان با اتصال به اینچه‌برون در مرز ایران فصل جدیدی را برای نخستین بار در انجام حمل و نقل کالا توسط خطوط راه‌آهن کشورمان به منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع پروژه مذکور حدود 142کیلومتر آن در کشور قزاقستان قرار دارد که در پایان سال گذشته میلادی به بهره‌برداری رسید، افزود: حدود 92 کیلومتر پروژه مذکور نیز که در خاک ایران قرار دارد که در قالب خط ‌آهن گرگان - اینچه‌برون در دست ساخت است و با آغاز عملیات ریل‌گذاری پروژه مذکور انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری تکمیل شود.

نظری خاطرنشان کرد: 700 کیلومتر از خط ریلی مذکور در کشور ترکمنستان قرار دارد اما تاکنون احداث 450 کیلومتر از آن انجام شده که بر اساس تعهدات داده شده قاعدتاً تا پایان سال‌جاری میلادی باید پروژه به اتمام می‌رسید ولی احتمالاً در سال 2013 میلادی شاهد بهره‌برداری از پروژه مذکور خواهیم بود.

مدیر‌کل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن در ادامه تسریع در روند ساخت محور ریلی قزوین- رشت – آستارا را از جمله دیگر محورهای مورد گفت‌وگوی مقامات راه‌آهن‌های ایران و روسیه اعلام کرد و با اشاره به برخی مسائل در خصوص ایجاد روند فعالیت کنسرسیوم مشترک ساخت محور مذکور گفت: با توجه به اهمیت محور مذکور در حوزه بین‌الملل که مورد تاکید همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است ساماندهی مسائل موجود در این حوزه نیز از جمله محورهای مورد گفت‌وگو در نشست دو جانبه ایران و روسیه خواهد بود. 

انتهای پیام/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول