به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عبدالعلی صاحب محمدی ظهر امروز در آیین بهرهبرداری از پروژه برقی کردن راهآهن تبریز ـ آذرشهر که نخستین پروژه مشترک همکاری ایران و روسیه در حمل و نقل ریلی است، افزود: افتتاح این پروژه حرکتی نمادین و سرآغازی بزرگ برای برقی کردن راهآهن کشور است.
وی افزود: پروژه برقی کردن مسیر خط راهآهن تهران - مشهد به طول 2 هزار کیلومتر نیز در دست اجراست.
مدیر عامل راهآهن همچنین برقی شدن مسیرهای گرگان - گرمسار و صوفیان - رازی را از دیگر برنامههای اجرایی راهآهن کشور عنوان کرد.
صاحبمحمدی تصریح کرد: همکاری راهآهن ایران به کشور روسیه در حال گسترش بوده و نمود عینی این همکاریها را امروز با بهرهبرداری از پروژه برقی کردن راهآهن تبریز – آذرشهر شاهد هستیم.
پروژه برقی کردن راهآهن تبریز - آذرشهر، ظهر امروز در آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس راهآهن روسیه به بهرهبرداری رسید.
برای اجرای این پروژه که نخستین همکاری مشترک ایران با روسیه در صنعت حمل و نقل ریلی محسوب میشود، 10میلیون یورو هزینه شده است.
محور تبریز - آذرشهر به طول 46 کیلومتر به عنوان نخستین پروژه مشترک همکاری بین راهآهن دو کشور ایران و روسیه با اختصاص اعتباری بالغ بر 8 میلیون یورو و با پیشرفت 100 درصدی، امروز با حضور نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانشرقی، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، استاندار آذربایجانشرقی و تنی چند از مسئولان کشوری و لشگری به همراه هیاتی بلندپایه از کشور روسیه به سرپرستی ولادیمیر یاکونین، رئیس راهآهن روسیه افتتاح شد.
پروژه برقیکردن محور تبریز - آذرشهر در سال 87 کلید خورد و در مدت 4 سال نیز به سرانجام رسید.
بر اساس این گزارش برخی از مشخصات بهرهبرداری این خط میتوان به سرعت بیشینه طراحی شبکه بالاسری 140 کیلومتر بر ساعت با پیشبینی 4 رام قطار باری با ظرفیت 1000 تن (همزمان یک قطار باری) و 6 رام مسافری با ظرفیت 300 تن (همزمان 2 قطار مسافری) اشاره کرد.
ارتقای ایمنی خط راهآهن و مسافران، افزایش ظرفیت مسیر و سرعت جابهجایی، کاهش آلایندگی محیط زیست و مصرف سوخت از جمله اهداف اجرایی این پروژه به شمار میرود.
انتهای پیام/خ10/ف4004