اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرونده سیل با رضایت سیل‌زدگان بسته می‌شود

سیل‌زدگان مازندران به شدت به بودجه‌های معیشتی نیاز دارند

خبرگزاری فارس: فرماندار بهشهر تاکید کرد: به شدت به کمک کشور به‌ ویژه برای تسریع در ارسال بودجه‌های معیشتی سیل‌زدگان نیاز داریم.

سیل‌زدگان مازندران به شدت به بودجه‌های معیشتی نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، محمدرضا البرزی شامگاه  پنج شنبه در جمع اصحاب رسانه با تشریح حادثه سیل ویرانگر بهشهر از نخستین ساعات بامداد 22 مهر ماه تا وضعیت فعلی از رسانه‌ها خواست تا با انعکاس صحیح اخبار، دولت را در حل مشکلات مردم سیل‌زده یاری کنند.

وی با قدردانی از همه ارگان‌ها، نهادها، ادارات و سازمان‌هایی که سهمی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بهشهری داشتند، گفت: حجم خسارت‌های این حادثه به حدی بود که بسیاری از مسئولان و رسانه‌ها تا قبل از دیدن مناطق سیل زده باور نمی‌کردند، چنین چیزی اتفاق افتاده باشد.

* زخمی شدن یک نفر هم سنگین است

البرزی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها آمار تلفات را غیرواقعی می‌دانستند و هنوز هم به‌دنبال سایر کشته‌ها و مفقودان می‌گردند. نمی‌دانم گیرِ کار از کجاست اما خودم احساسم این بود که دوستان وقتی حجم خسارات را می‌دیدند آن را نسبت به آمار تلفات، غیر قابل باور می‌دانستند و فکر می‌کردند تعداد تلفات کم اعلام شد.

وی افزود: برای ما زخمی شدن حتی یک نفر سنگین است چه برسد به اینکه شش نفر از چهار خانواده غرق شوند و خانواده‌هایی را عزادار و داغدار کنند.

نماینده دولت در بهشهر با اشاره به حادثه بامداد 22 مهر و جاری شدن سیلاب سهمگین در مناطق شهری و برخی از روستاهای بخش مرکزی گفت: بارانی به حجم 132 میلیمتر بارید که اگر میانگین بارش روزانه در مازندران را دو میلیمتر در نظر بگیریم چیزی که بارید معادل بارندگی 65 روز بود که در مدت یک و نیم تا دو ساعت اتفاق افتاد.

* سیلاب فراتر از حد انتظار بود

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر با بیان اینکه سیلاب فراتر از حد انتظار بود، اظهار داشت: در لحظات اولیه وقوع سیل، بلافاصله با استاندار مازندران، مدیرکل مدیریت بحران و معاون عمرانی استاندار تماس گرفتیم و آنها را نسبت به حادثه حساس کردیم. کمتر از یک ساعت تمام اعضای ستاد مدیریت بحران خود را به سختی و از میان سیلاب به فرمانداری رساندند و نیروهای تحت امر آنها به سرعت وارد عمل شدند. از طرفی در استانداری مازندران هم ستاد مدیریت بحران تشکیل شد. 

وی افزود: در آن دقایق جز نجات جان همشهریان و مسافرانی که گرفتار سیلاب شده بودند به چیز دیگری فکر نمی‌کردیم و سیلاب با آن حجم بسیار بالا به خوبی و با کمترین تلفات جانی مدیریت شد.

البرزی در ادامه گفت: با بضاعت کمی که داشتیم شمال تا جنوب و ورودی و خروجی شهر را کنترل می‌کردیم. در شمال با خسارت‌های سنگینی مواجه شده بودیم. در جنوب و در کمربندی و راه آهن آب‌گرفتگی را داشتیم. جاده‌های منتهی به شهر را بستیم تا خودروهای جدید وارد شهر نشوند. آن تعدادی که وارد شهر شده و گرفتار سیلاب شده بودند با همکاری نیروهای امدادی کنترل و به محل امن هدایت شدند.

* خسارت‌های سیل آنطور که باید منعکس نشد

وی بیان کرد: صد درصد شهر بهشهر درگیر گل و لای و لجن و هشت مرکز جمعیتی دچار تخریب انبوه و گسترده شد. هیچکس باور نمی‌کرد تلفات سیلِ به این حجم و اندازه، فقط شش نفر باشد.

فرماندار بهشهر از رسانه‌ ملی انتقاد کرد و گفت: آنطور که باید خسارت‌های سیل بهشهر منعکس نشد.

البرزی با اشاره به مدیریت خوب دستگاه‌های خدمات‌رسان استانی و شهرستانی اظهار داشت: هیچگونه قطعی شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات نداشتیم.

وی تصریح کرد: در منازلی که علمک گاز، کنتور برق یا لوله‌های آب با شکستگی مواجه بودند بلافاصله به صورت نقطه‌ای و هدفمند انشعابات قطع می‌شد. در برخی نقاط، فشار آب به کندی صورت می‌گرفت آن هم به ‌دلیل خسارت به چهار چاه آب شرب و از مدار خارج شدن یکی از چاه‌های آب بود اما هیچ قطعی آب نداشتیم.

فرماندار بهشهر مدیریت سیل بهشهر را یک کار بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد: در این کار بزرگ همه استان شریک هستند و از مردمی که با وجود از دست دادن عزیزان و از دست رفتن مالشان صبوری کردند و با متانت و نجابت خود مسئولان را شرمنده ساختند، قدردانی می‌کنیم.

* اختصاص 20 میلیارد ریال صرفاً برای اجرای طرح‌های آبخیزداری بهشهر

رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران بهشهر در ادامه این نشست خبری گریزی هم به کارنامه بازدید هیئت دولت از مناطق سیل‌زده زد و گفت: مبلغ 20 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در اختیار اداره کل منابع طبیعی قرار می‌گیرد که با توجه به درخواست امام جمعه و نماینده بهشهر، این مبلغ صرفاً برای ایمن‌سازی مسیرهای طرح آبخیزداری است.

وی افزود: یک میلیارد تومان از این مبلغ تامین شد. همچنین 5 میلیارد ریال به ‌منظور ایمن‌سازی و دیواره‌سازی دو دره خطرناک به نام‌های «بُرزو» و «بُز پل» تخصیص یافت.

البرزی در ادامه گفت: در حوزه مسکن برای احداث واحدهای جدید شهری مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات با سود پنج درصد و 15 ساله به همراه 2 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود و در مناطق روستایی برای احداث واحدهای جدید مبلغ 12 میلیون تومان با سود چهار درصد و 15 ساله و یک میلیون تومان بلاعوض داده می‌شود.

فرماندار بهشهر با بیان اینکه این اعتبارات صرفاً برای خانواده‌هایی است که در سیل خانه‌هایشان دچار تخریب یا آسیب‌دیدگی شد، اظهار داشت: برای تعمیرات واحدهای مسکونی شهری، 5 میلیون و برای تعمیر واحدهای روستایی 4 میلیون تومان تسهیلات با سود کم بهره پرداخت می‌شود.

وی افزود: به آنهایی که لوازم خانگی خود را در سیل از دست دادند یک میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود.

البرزی با تقدیر از شرکت بیمه ایران و ادامه همکاری آن با ستاد مدیریت بحران گفت: این شرکت در دو روز اول 250 میلیون تومان به صورت نقدی به خسارت دیدگان پرداخت کرد.

* مردم برای ساخت خانه‌هایی ایمن با مسئولان همکاری کنند

نماینده دولت در بهشهر با بیان اینکه، سیل بهشهر تجربه بزرگی است و نگاه وسیع‌تری باید به وضعیت مدیریت شهری و ساخت و سازها داشته باشیم، اظهار داشت: در حاشیه رودخانه‌هایی که از محدوده شهری می‌گذرند از سال‌ها پیش منازلی ساخته شده که از امنیت برخوردار نیستند.

البرزی تصریح کرد: برخی از این منازل، چسبیده به رودخانه بوده و برخی دیگر فاصله کمی ازآن دارند. به دنبال این هستیم که واحدهای در معرض تهدید و خسارت‌دیده در حاشیه رودخانه‌ها را با مکانیزم مسکن مهر ساماندهی کنیم.

فرماندار بهشهر با بیان اینکه منازل چهار نفر از جان باختگان در حاشیه رودخانه بود، از مردم درخواست کرد تا در ساخت منازلی باکیفیت و ایمن، با مسئولان همراهی کنند.

وی افزود: علاوه بر این امور زیربنایی را با جدیت دنبال می‌کنیم. در ارتباط با رودخانه‌ها، منابع طبیعی و امور آب شهرستان و ایمن‌سازی و تسهیل در انتقال درست آب از سرشاخه‌ها تا دریا برنامه داریم و از دستگاه‌های مرتبط از سطح وزارتخانه تا شهرستان می‌خواهیم برای جلوگیری از حوادث مشابه تمام همت خود را به کار بگیرند.

فرماندار بهشهر همچنین از شهرداری خواست تا مجوز ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌هایی که  از شهر عبور می‌کنند را صادر نکند.

* به شدت به کمک کشور نیاز داریم

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر در ادامه نشست با اصحاب رسانه گفت: از مسئولان تقاضا داریم که سیل بهشهر را با نگاه ملی ببینند. حجم خسارت‌های وارده در حوزه ابنیه و تاسیسات زیربنایی و منازل و مغازه‌ها و خودروها بسیار زیاد است.

وی افزود: این حجم سنگین خسارت اقتضا می‌کند تا مسئولان، سیل بهشهر را در سطوح ملی ببینند و به مردم بهشهر در سطوح ملی کمک کنند.

البرزی با بیان اینکه مجموع خسارت‌های اولیه سیل بهشهر را 607 میلیارد ریال اعلام کردیم، خاطرنشان کرد: هنوز بعضی از خسارت‌ها اعلام نشده است. برخی از مالکان منازل و اراضی کشاورزی خارج از شهرستان هستند.

فرماندار بهشهر با قدردانی از ابتکار معاون سیاسی استاندار مازندران که سه روز آخر هفته را به کمک‌رسانی به مردم سیل زده این شهرستان اختصاص دادند، اظهار داشت: باید از فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان به‌ خاطر تشکیل ستاد کمک به آسیب‌دیدگان سیل بهشهر همچنین از آنان و شهرداران تابعه که نیروی انسانی و دستگاه‌های امدادی را به سمت بهشهر گسیل داشتند، سپاسگزاری شود.

وی در ادامه گفت: به شدت به کمک کشور بویژه برای تسریع در ارسال بودجه‌های معیشتی سیل‌زدگان نیاز داریم.

* مدیریت مطلوب سیل بهشهر دشمنان را ناکام گذاشت

البرزی با اشاره به تلاش گروهک منافقین برای متشنج کردن اوضاع مدیریتی در زلزله آذربایجان و سیل بهشهر تصریح کرد: آنها سعی داشتند مردم را در برابر مسئولان قرار دهند و خدمات دولت را بی‌رنگ کنند بنابراین پس از ناکامی در حادثه زلزله آذربایجان، به امید نتیجه گرفتن در سیل بهشهر بودند اما باز هم به اهداف شوم خود نرسیدند.

وی افزود: مدیران شهرستانی با ورود به موقع و هماهنگی با مسئولان استانی، دشمن را در تحقق اهداف مایوس کردند.

* پرونده سیل بهشهر با گرفتن رضایت همه سیل‌زدگان بسته می‌شود

فرماندار بهشهر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا می‌توانید پایان عملیات پاکسازی شهر را اعلام کنید و اگر در این مدت سیل دیگری به راه بیافتد آیا آمادگی مقابله با آن را دارید، اظهار داشت: پایان عملیات را اعلام نمی‌کنیم تا اینکه همه افراد سیل‌زده از دولت راضی باشند.  

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان، نظیر این سیل 100 سال پیش بود و تا 100 سال دیگر هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد و اگر هم بیافتد بیش از گذشته آمادگی مقابله با چنین شرایطی را داریم.

البرزی با اشاره به درنظر گرفتن ستاد اسکان در سوله اداره تعاون روستایی بهشهر گفت: خانواده‌های سیل‌زده به‌خاطر حجب و متانتی که داشتند از بودن در چادرها امتناع کردند با این حال افرادی در چادر استقرار یافتند اما هم‌اکنون همه سیل‌زده‌ها ساماندهی شدند و کسی در چادرها نیست.

فرماندار بهشهر تصریح کرد: با نظر ستاد هماهنگی مدیریت بحران، برای خانواده‌هایی که منازلشان نیاز به تعمیر دارد به مدت سه ماه و برای کسانی که خانه‌هایشان تخریب شد به مدت شش ماه، منزل استیجاری در نظر گرفتیم و اگر پس از این مدت موفق به پایان کار تعمیر و ساخت نشدند تصمیم دیگری می‌گیریم.

البرزی در ادامه گفت: ساماندهی سیل‌زدگان به این معنا نیست که ما مشکلی نداریم بلکه از مسئولان کشوری می‌خواهیم تا تدابیری اتخاذ کنند که در اسرع وقت بودجه و اعتبارات به استان و شهرستان ابلاغ شود تا مردمی که خانه و اموال خود را در سیل از دست دادند به امنیت خاطر برسند.

وی افزود: در واقع ما خودمان را به زحمت انداختیم، خانه‌ای برای آنها اجاره کردیم تا اندکی از مشکلاتشان را التیام ببخشیم حتی هفت واحد از خانه‌های سازمانی را در اختیار خانواده‌های سیل زده قرار دادیم.

به گزارش فارس، سیل بهشهر علاوه بر خسارت به تاسیسات زیربنایی و کشاورزی، خسارت‌های فراوانی را به یک‌هزار و 800 واحد مسکونی و 361 واحد تجاری زد که از این تعداد، بیش از 200 منزل کاملاً تخریب شد همچنین تا امروز گزارش خسارت 140 دستگاه خودروی سواری سبک و سنگین اعلام شد که بیش از 10 دستگاه کاملاً تخریب شدند.

-------------------------

گزارش از آزاده بابانژاد

-------------------------

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول