اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار لاریجانی با دانشجویان چه گذشت؟

لاریجانی: نباید فضای کشور را با درشت‌گویی آغشته کرد/ حجم بالای نقدینگی در سال‌های اخیر سبب تورم است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دیدار با دانشجویان به سئوالات آنها پاسخ گفت.

لاریجانی: نباید فضای کشور را با درشت‌گویی آغشته کرد/ حجم بالای نقدینگی در سال‌های اخیر سبب تورم است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی که عصر امروز برای شرکت در دو برنامه از جمله دیدار با دانشجویان دانشگاه قم به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه به قم سفر کرده بود، در مواجهه با دانشجویان به سئوالات و دیدگاه‌های آنها پاسخ گفت.

در ابتدای جلسه، رئیس مجلس شورای اسلامی به طور خلاصه بر ضرورت وجود عالمان فرهیخته در حوزه‌های مختلف برای رشد و توسعه کشور تاکید کرد و گفت: کسانی می‌توانند در زمینه‌های علمی رشد کنند که ذهن پراکنده نداشته باشند و بر روی علوم تمرکز کنند.

در ادامه دانشجویان به نوبت به ارائه نظرات و سخنان خود پرداختند این در حالی بود که فضای سالن مملو از جمعیت بود و عده‌ای پشت درب سالن اجتماع کرده بودند.

مجری برنامه ابتدا شروع به خواندن سئوالات مکتوب کرد و در یکی از این سئوالات از علی لاریجانی درباره حضور کمرنگ خود در جمع دانشجویان آن را به دلیل کثرت و حجم کارها دانست.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که چرا رئیس مجلس هیچ‌گاه در مورد موضوعات فرهنگی، سینما و حجاب موضع خاصی ندارد ابراز کرد: «مملکت بیش از اینکه نیاز به اظهارنظر داشته باشد، نیازمند کار اساسی است» که این سخن با کف و سوت دانشجویان مواجه شد.

وی افزود: در شرایط امروز ایران سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و مباحث مربوط به سینما و قانون، کاملا مشخص شده است اما مسئله اصلی اجرای صحیح قوانین موجود در این زمینه است.

لاریجانی در پاسخ به دانشجوی دیگری با این عنوان «علاقه قوه قضائیه به رئیس مجلس به چه دلیل اینگونه زیاد است و اگر به شما توهین شود با حساسیت زیادی دنبال می‌کند اما در مورد اشخاص دیگر این چنین نیست»، پاسخ داد: شما در این خصوص غلو می‌کنید، انتقاد در هر مورد صحیح و پذیرفتنی است اما تخریب و اهانت اشتباه است اگر شما تابع رهبری هستید، ایشان بر همدلی و احترام به قوا تاکید کردند و بنابراین نباید به رؤسای قوای سه‌گانه توهین کرد.

وی که گویا داغ دلش تازه شده بود به حوادث اخیر در سخنرانی رئیس مجلس در یکی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این جلسه و هنگام سخنرانی دانشجویی بلند شد و با سر دادن شعار مرگ بر منافق من را منافق خطاب کرد، آیا این توهین و افترا نیست و نباید پیگیری شود هر چند من از اول انقلاب تاکنون زیاد فحش خورده‌ام و اعتقاد و بنایی هم به شکایت ندارم و من شکایت نکرده‌ام مگر اینکه قوه قضاییه از جانب مدعی‌العموم پیگیر این مسئله شده باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه قوه مستقلی است، گفت: نباید فضای کشور را با درشت‌گویی آغشته کرد، چرا که در شرایط فعلی کشور نیازمند آینده‌نگری و استفاده از نخبگان است.

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری که گفته بود «طبق قانون اساسی مجلس وظیفه تقنین و نظارت بر سایر قوا را دارد اما تنها بر عملکرد دولت نظارت دارد و مثلا تخلفات شهرداری تهران را پیگیری نمی‌کند»، گفت: مجلس دارای دو کمیسیون قضایی و اصل نود در مورد تخلفات قوای دیگر است.

لاریجانی ادامه داد: مجلس در تلاش است تا بسترهای تولید را در کشور فراهم کرده و جوانان بعد از فارغ‌التحصیلی مشکل شغل نداشته باشند اما در مجموع مجلس باید از ابزارهای نظارتی استفاده کند ولی گاهی نیز لازم است که به جای مچ‌گیری، مشکلی از مشکلات کشور را حل کند.

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری در مورد اینکه کی گرانی‌ها تمام می‌شود گفت: گرانی‌ها ارتباطی به مجلس ندارد که من پاسخگو باشم اما دلیل آن حجم بالای نقدینگی در کشور است؛ این حجم نقدینگی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده هر چند در زمان اصلاحات هم این نقدینگی را داشتیم اما در سال‌های اخیر زیاد شده است.

وی تنها راه کاهش تورم را چرخش نقدینگی در تولید دانست و افزود: کارهای تولیدی و بها دادن به تولید سبب به چرخه افتادن نقدینگی شده و تورم کاهش می‌یابد.

رئیس مجلس در مورد استیضاح وزیر ورزش که یکی از دانشجویان از باب جعلی بودن امضاها مطرح کرده بود گفت: با رایزنی‌هایی که نمایندگان انجام دادند دیدند در شرایط کنونی کشور، اقتصاد بر دیگر مسائل رجحان دارد و لذا با پس گرفتن امضاها، استیضاح منتفی شد ضمن آنکه این اولین جلسه استیضاح وزیر در مجلس نهم بود.

وی در ادامه جلسه در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که پرسید چرا تجمع دانشجویان در مقابل مجلس در خصوص وقف دانشگاه آزاد را یک تجمع دانشجویی بی‌منطق اعلام کردید، پاسخ داد: در این تجمع تعدادی از بسیجی‌ها اعتراض داشتند و اعتراضشان منطقی بود و عده‌ای نیز غیربسیجی حضور داشتند که با شعار مجلس فرمایشی، مجلس ضدانقلاب و مجلس کیف انگلیسی به مجلس شورای اسلامی توهین کردند.

لاریجانی با بیان اینکه اگر نهادی اشتباه کرد، آیا به نظر شما باید تحقیرش کرد؟ ادامه داد: در طول تاریخ ایران، مجلس هر گاه اعتبار لازم را نداشته، مشکلی برای کشور به وجود آمده است.

وی ادامه داد: مجلس پناهگاه ملت است و نباید تخریبش کرد و بنابراین زمانی که عده‌ای به مجلس عنوان کیف انگلیسی داده بودند بر خود وظیفه دیدم که قاطعانه به آنها پاسخ دهم.

در سئوالات شفاهی دانشجویی که ادعا می‌کرد محافظان رئیس مجلس در سخنرانی قبلی وی را از مجلس رانده بودند، پشت تریبون رفت که لاریجانی حمله محافظان به وی را به شدت رد کرده و آن را دروغ خواند و تنها به این نکته اکتفا کرد که در آن جلسه عده‌ای از خود افراد تجمع‌کننده این آقا را به دلیل بر هم زدن جو جلسه به بیرون هدایت کردند.

یکی دیگر از دانشجویان که ابتدا با به کار بردن الفاظی چون رئیس مجلس باکلاس، با منطق و... به نقل از رضا حسینی پشت تریبون رفته بود، نوک پیکان حملات خود را متوجه لاریجانی کرده و از او پرسید چطور شما سایتی را تنها به این دلیل که برادران لاریجانی را سه تفنگدار خوانده تعطیل می‌کنید اما خود از احمدی‌نژاد به عنوان رابین‌هود نام می‌برید که وی پاسخ داد: من به شخص خاصی لقب رابین‌هود نداده‌ام، بلکه سوال خبرنگار فارس این بود که مشکل اقتصادی را چطور می‌توان حل کرد و من در پاسخ به آن خبرنگار گفتم که مشکلات اقتصاد کشور را به روش رابین‌هودی نمی‌توان حل کرد بلکه باید با ریشه‌یابی این مشکلات در این زمینه کاری اساسی انجام شود.

که این سخنان مورد تشویق دانشجویان قرار گرفت.

دانشجوی دیگری در مورد تشابه سخنان لاریجانی با وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تحریم‌ها سئوال کرد که وی گفت: دشمن قصد بزرگنمایی تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور را دارد و کسی که می‌گوید تحریم را نمی‌توان حل کرد، موافق و هم‌نوا با خانم کلینتون صحبت کرده است و من معتقدم که مشکلات ناشی از تحریم‌ها را با تولید در کشور می‌توان حل کرد.

یکی دیگر از دانشجویان از رئیس مجلس شورای اسلامی درباره کاهش بودجه فرهنگی سوال کرد که لاریجانی نیز در پاسخ به این سوال گفت: دولت نه تنها بودجه بخش فرهنگی بلکه بودجه دیگر بخش‌ها را نیز کم کرده است و البته چاره‌ای نداشته است اما قبول دارم که در بخش فرهنگی و دینی نباید تا این اندازه بودجه کم شود، چرا که هر چه زمینه‌های فرهنگی عمیق‌تر شود کشور از پایداری بیشتری برخوردار است.

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری در مورد سفر رئیس مجلس به مصر و دیدار با حسنی مبارک در زمان انقلاب مصر گفت: من معمولا برای سفرهای خارج از کشور با رهبر انقلاب مشورت کرده و اذن می‌گیرم من پیش از سفر که به دلیل اصرار برخی افراد از لحاظ امنیتی انجام شد به آقای حجازی گفتم که از رهبر اذن گرفته و به من اطلاع دهند و اگر اطلاع به من داده نشد به معنای اذن رهبری است که متاسفانه ایشان تماس نگرفت و بعدها خود آقای حجازی اعلام کرد که فراموش کرده بود این مسئله را به اطلاع رهبری برساند اما در مجموع من عادت دارم برای کارهای این چنینی از رهبری اذن می‌گیرم.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول