اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگان ایران:

تلاطم ارزی به نفع صادرات نیست/رشد نقدینگی عامل اصلی افزایش تورم

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کمبود منابع ارزی نداریم، گفت: تلاطم ارزی به نفع صادرات کشور نخواهد بود و باید اعتماد و آرامش به بازار برگردد.

تلاطم ارزی به نفع صادرات نیست/رشد نقدینگی عامل اصلی افزایش تورم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد نهاوندیان ظهر امروز در هجدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با بیان اینکه باید دستاوردهای همایش‌های قبلی را پشتوانه تصمیم‌های اقتصادی کشور قرار دهیم، گفت: در 18 سال گذشته با برگزاری این همایش‌ها فرهنگ صادرات در کشور نهادینه شده و در این راستا همت مدیران باعث رشد صادرات غیرنفتی شده است.

وی افزود: کشور می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های فکری اندیشمندان حوزه اقتصاد به تراز تجاری متعادل بدون نفت دست یابد اما در این حال باید برای ترسیم مسیر آینده نقاط ضعف را هم شناخته و در پی درمان آن برآمد.

*زیربنای کالاهای صادراتی غیرنفتی، نفتی است

نهاوندیان افزود: اگرچه صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزشی و حجمی رشد یافته ولی در بحث تحقق صادرات غیرنفتی مشکل وجود دارد چراکه از 10 کالای صادراتی غیرنفتی زیربنای هفت کالای صادراتی نفت است.

رئیس اتاق بزرگانی ایران در ادامه به مسئله تورم اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تورم کشور معادل تورم جهانی نشده شاهد نوسانات تورم و نرخ ارز در کشور خواهیم بود.

نهاوندیان با بیان اینکه از مشکلات به وجود آمده ارز می‌شود برای صادرات غیرنفتی فرصت ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: درآمد سرشار نفت باعث شده دولتمردان به فکر تعدیل نرخ ارز نباشند و در این راستا تلاطم ارزی به نفع صادرات کشور نخواهد بود.

*در منابع ارزی کمبود نداریم

وی ادامه داد: خوشبختانه در منابع ارزی کمبود نداشتیم چراکه به گفته بانک مرکزی در شش ماهه اول سال‌جاری 27 میلیارد دلار ارز فروخته است و اگر این مسئله درست مدیریت می‌شد برای واردات کالا کفایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل تورم در کشور رشد نقدینگی است، گفت: وقتی نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه به این صورت شد که پول در اختیار مردم گذاشته شود، این مسئله پیش‌بینی شد که در آینده گرفتار توفان تورم خواهیم شد.

نهاوندیان با اعلام اینکه نرخ ارز از مباحث کلان اقتصاد است و تلاطم در این بازار نمی‌تواند کار صرّافان باشد، گفت: اگر به زودی اقدام جدی و فوری در این راستا صورت گیرد در سیاست‌های کلان اقتصادی ثبات ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت: همچنان که در زمان جنگ حضور مردم باعث پیروزی جنگ تحمیلی شد، در نبرد اقتصادی نیز باید مردم را به صحنه آورد اما نه با ارعاب و تهدید.

*اعتماد و آرامش به بازار بازگردد

نهاوندیان ادامه داد: مسئله اصلی در اقتصاد ما بازگرداندن اعتماد و آرامش به بازار است و اگر فعالان اقتصادی احساس نگرانی کنند اقدام به تصمیمات لحظه‌ای می‌کنند و نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.

وی همچنین با بیان اینکه شرایط ویژه مدیریت ویژه می‌خواهد، گفت: برای فائق آمدن بر چالش‌ها باید در رفع و دفع تحریم‌ها تلاش کنیم و اگر چنین شد در سطح سیاست‌گذاری‌های بین سه قوا و بخش خصوصی توازن برقرار می‌شود و این امر شکوفایی اقتصاد را در پی دارد.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول