اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر حزب موتلفه اسلامی شیراز:

مدیریت ناکارآمد داخلی در تورم تاثیر‌گذار است

خبرگزاری فارس: دبیر حزب موتلفه اسلامی شیراز گفت: در مسئله تورم، مدیریت ناکارآمد داخلی تاثیر‌گذار است.

مدیریت ناکارآمد داخلی در تورم تاثیر‌گذار است

جعفر طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: باید پذیرفت که در مسئله تورم، نقش مدیریت اقتصادی داخلی بی‌تأثیر نیست.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای تحقق تولید ملی، مدیریت و کنترل دقیق بر واردات است و باید آن دسته از کالاهایی که توان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد و جزو نیازهای ضرروی کشور است اجازه ورود پیدا کند نه اینکه درها باز باشد و برای ورود هرگونه کالایی مشکلی وجود نداشته باشد.

این فعال سیاسی در ادامه به تحلیل علت نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: اگر چه نامگذاری هر سال مختص سال مشخصی است اما به عنوان مثال اگر گفته می‌شود سال جهاد اقتصادی به این معنا نیست که فقط در آن سال باید جهاد اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و یا زمانی نام سال "اصلاح الگوی مصرف" است، مردم و مسئولان نباید تنها در همان سال صرفه‌جویی پیشه کنند بلکه صرفه‌جویی علاوه بر اینکه از آموزه‌های اعتقادی ما است باید در تمام امور مدنظر قرار گیرد و در سال‌های آینده نیز مورد تأکید باشد.

وی افزود: نامگذاری سال‌های اخیر، زنجیروار به یکدیگر مرتبط بوده و در واقع در ادامه هم انتخاب شده است. اصلاح الگوی مصرف (سال 88)، همت مضاعف و کار مضاعف (سال 89)، جهاد اقتصادی (سال 90) و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (سال 91) به صورت زنجیروار یک هدف را دنبال می‌کنند که هر یک از آنها بر مبنای سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و رفتارهای اجتماعی مردم تأثیر فراوانی داشته است.

به اعتقاد طاهری، مخاطب شعار "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" کل نظام، قوای سه‌گانه، مردم، مسئولان و تمام فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند و همگی باید به دنبال تحقق آن باشند.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های نامگذاری امسال، جلوگیری از برنامه‌ها و کارهایی است که باعث افزایش مصرف می‌شود به این معنا هنگامی می‌توان به صورت جدی تولید را افزایش داد که از دامن زدن به سیاست‌های افزایش مصرف جلوگیری کرد و تنها فکر تولید کافی نیست بلکه باید مصرف نیز به همان اندازه جدی گرفته شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: مهم‌ترین شاخص مرتبط با جهاد اقتصادی، تولید ملی است و می‌توان گفت که مهم‌ترین دلیل نامگذاری هوشمندانه امسال تحریم‌هایی است که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نا‌حق بر مردم تحمیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: جهاد اقتصادی یک کلیت است که توجه ویژه به تولید ملی، صرفه‌جویی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید، بخشی از آن محسوب می‌شود و از سوی دیگر جهاد اقتصادی و تولید ملی دو روی یک سکه هستند و لازمه تحقق جهاد اقتصادی، افزایش ظرفیت تولید در کشور و بالا بردن توانایی استقامت و پایداری در برابر سیاست‌های تمامیت‌خواهانه دشمنان است.

دبیر حزب موتلفه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به طور طبیعی، کشوری که وابستگی به غیر خود داشته باشد توانایی مقابله با فشارها و تحریم‌ها، به ویژه تحریم‌های اقتصادی را ندارد، از این رو، تولید ملی اثرگذارترین سیاست برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و توطئه‌های بیگانگان است.

طاهری خاطرنشان کرد: مقام عظمای ولایت در آغاز سال 91 در حرم رضوی فرمودند، «این تفاخر غلطی است که ما مارک‌های خارجی را در پوشاکمان، در وسایل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان و در خوراکی‌هامان ترجیح بدهیم به مارک‌های داخلی، در حالی که تولید داخلی در بسیاری از موارد بسیار بهتر است.»

بنابر همین مقدمات طاهری تصریح کرد: تولید ملی این است که آن دسته از محصولات خارجی که تولیدکنندگان ایرانی توان تولید آن را دارند، به آنها اجازه واردات داده نشود و باید موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بسیار قوی برای واردات این دسته کالاهای خارجی وضع شود چرا که واردات غیر‌منطقی و بی‌حساب و کتاب برای تولید ملی و تولید داخلی، سم مهلکی است و باعث می‌شود محصولات داخلی نه تنها مورد حمایت قرار نگیرند بلکه رو به تعطیلی و یا رکود کشانده شوند.

وی ادامه داد: چنانچه عمده محصولات مورد نیاز مردم از طریق واردات تأمین شود، چرخه تولید داخلی متوقف می‌شود و فرآیند تولید در عمل‌ در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد و در داخل به جای مولد بودن، مردم به سمت مصرف‌گرا بودن می‌روند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی شیراز راه برون‌رفت از این وضعیت را اتکا به تولید ملی دانست و تاکید کرد: تنها در این صورت سطح تولید ارتقا می‌یابد و کیفی‌سازی کالاها محقق می‌شود.

طاهری تصریح کرد: تولید ملی در امر صنعت، معدن و کشاورزی، اصلی بسیار مهم برای کشور به حساب می‌آید به طور نمونه اگر در تولید گندم مرغوب از نظر کمی به خودکفایی برسیم، غیر از این که می‌توان رضایت مشتریان را بیشتر کرد قیمت گندم نیز واقعی‌تر می‌شود و به صورت قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی گفت: برای فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی و تبدیل به عادت شدن باید بسترها و زمینه‌های فرهنگی آن فراهم شود و نیز تمام ابزارهای تبلیغاتی مانند رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در حمایت از این مسئله مهم اهتمام ورزند و از طرفی دیگر باید کیفیت محصولات داخلی به حدی بالا برود که اشتیاق به خرید کالاهای داخلی افزایش یابد.

موانع تولید ملی در کلام این فعال سیاسی چنین تشریح شد که یکی از مهم‌ترین موانع اصلی پیش روی تولید ملی، مسئله فساد اقتصادی است، مسئله‌ای که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و فرمان هشت ماده‌ای برای مقابله با آن را، در سال 1380 صادر فرمودند.

به گفته وی، اهمیت مبارزه با فساد اقتصادی در تولید ملی بسیار مشهود است چرا که این مسئله نقطه مقابل تولید ملی بوده و بزرگ‌ترین مانع آن است.

طاهری اضافه کرد: موانع اداری شدید و گیرودارهای غیرضروری آن نیز از موانع تولید ملی محسوب می‌شوند چرا که مشکلات زیادی را از آغاز راه تا پایان کار بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌دهند و در نتیجه باید عوارض و مشکلات موانع اداری کاهش یابد تا انگیزه تولیدکنندگان در این زمینه کاهش پیدا نکند.

وی افزود: همچنین کالاها با برند داخلی به صورت مطلوب فراگیر نشده و اقدام مناسب برای حمایت از برندهای داخلی صورت نگرفته است.

افزایش تولید به گفته دبیر حزب موتلفه شیراز، دستاوردهای فراوانی را برای کشور به همراه دارد که یکی افزایش تولید است که منجر به ایجاد اشتغال می‌شود و در سطح بالاتر اقتصاد مملکت را از وابستگی بسیار به درآمدهای نفتی ایمن کرده و کشور را از خطر تک‌محصولی بودن که سم مهلک اقتصاد است، نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: باید این موضوع روانی برتری کیفیت کالاهای خارجی بر کیفیت داخلی از ذهن مردم پاک شود چرا که مادامی که مردم کالاهای ایرانی را خریداری نکنند تولید ملی جان نمی‌گیرد و اگر مردم به سمت استفاده از محصولات داخلی پیش بروند، کیفیت این محصولات رو به بهبود می‌رود و در نتیجه، واردات به مواد خام و قطعاتی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد منحصر شده و تولید ملی ارتقا شایانی می‌یابد.

این فعال سیاسی راهکارهای اساسی در حمایت از تولید ملی را رقابتی شدن تولید، افزایش کیفیت محصولات داخلی و اصلاح قیمت‌ها و توجه ویژه‌ به سیاست‌های کلی اصل 44 دانست و گفت: این مسئله کمک بسزایی به تحقق تولید ملی و حمایت از آن می‌کند.

وی تصریح کرد: از راهکارهای حمایتی دیگر، می‌توان به تخصیص یارانه به بخش‌های تولیدی اشاره کرد که این خود می‌تواند انگیزه تولیدکننده را بالاتر ببرد.

طاهری ادامه داد: دولت باید توجه ویژه‌ای به افزایش بهره‌وری نیز داشته باشد که از طرفی افزایش بهره‌وری، در بنگاه‌های خصوصی بیشتر از بنگاه‌های دولتی است و دولت در پرداختن به پیاده‌سازی اصل 44 باید سرعت عمل بیشتری نشان دهد چرا که بهره‌وری بالا آن‌ هم در بخش خصوصی، بازدهی را بیشتر می‌کند.

به گفته وی، عمده بار تولید و خلاقیت همواره بر دوش جوانان بوده و در واقع تولید و خلاقیت همراه همیشگی نسل جوان است چنانکه پیروزی در جنگ تحمیلی ماحصل پویایی جوانان این مرز و بوم بود.

طاهری تصریح کرد: تولید و کار دو مقوله‌ای هستند که با جوانان امکان تحقق پیدا می‌کند و شعار امسال سه بخش دارد که بخش اول و دوم یعنی تولید ملی و حمایت از کار، وظایف را تعیین کرده و بخش سوم یعنی سرمایه ایرانی، مخاطب اصلی که همان جوانان هستند را مشخص می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه جوانان همواره به دنبال تحول و نو‌آفرینی هستند و اهتمام جدی‌تری برای کار دارند، مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این سرمایه ملی داشته باشند و بسترسازی برای تولید فکری و فعالیت روزافزون آنان را فراهم کنند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول