امیر مشهدیعباس در حاشیه نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان، در زمینه نویسندگی کار کودک با بیان اینکه در این حیطه چند مسئله مهم وجود دارد، اظهار کرد: نویسنده متخصص کار کودک نداریم.
وی گفت: به دلیل اینکه مبحث نویسندگی دارای عدد و رقم خاصی در بحث هزینه است که انگیزه ایجاد میکند، نویسنده انتظار دارد کاری را که در زمینه نویسندگی به پایان میرساند حداقل به چاپ برسد چون این انگیزههایی است که به نویسنده کمک میکند برای تئاتر کودک و نوجوان قلم بزند اما در تئاتر کودک و نوجوان این را نداریم.
نویسنده تئاتر« اخمالوخان» با بیان اینکه بیش از 10 عنوان کتاب به چاپ رساندهام، عنوان کرد: نمایشنامههایی دارم که از من گرفتند برای چاپ و جوایز آنها را نیز دریافت کردهام اما تاکنون به چاپ نرسیدهاند.
وی با بیان اینکه برای نویسندگی کار کودک دستمزدها خیلی پایین است، گفت: به همین دلیل انگیزهای ایجاد نمیشود که نویسندگان خوب کشور وارد عرصه نویسندگی در این زمینه شوند.
مشهدیعباس با تأکید بر اینکه در حال حاضر در زمینه کودکان نویسنده تخصصی نداریم، ابراز کرد: کار کودک یک تخصص و کار نوجوان یک تخصص دیگر است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نویسندگان متنی را مینویسند که از هفت تا 70 سالهها را جذب کند، گفت: کارها شبیه جنگ است و مخاطب سنی مشخصی ندارد؛ همه میرقصند و دست میزنند که این به معنی کار کودکانه نیست!
نویسنده تئاتر «اخمالوخان» با بیان اینکه نمیگویم نویسنده خوب در کشور نداریم اما خیلی کم داریم، تصریح کرد: یکی از بهترین نویسندههای این عرصه شهرام کرمی است.
وی با تأکید بر اینکه مبحث نویسندگی مستقیماً به حمایت مربوط میشود، افزود: اگر کاری که نوشته میشود به موقع دستمزد آن پرداخت شود و به مرحله تولید برسد نویسنده میتواند کار بعدیاش را شروع کند.
مشهدیعباس خاطرنشان داد: در سال گذشته به آقای شاهآبادی پیشنهاد دادم که مسابقه نمایشنامهنویسی برای کودکان و نوجوانان در جشنواره برگزار شود که دبیر جشنواره نیز موافقت کردند متون ایرانی اما اجرایی نشد.
وی با بیان اینکه استفاده از متون اقتباسی نیز دارای شرایط است، گفت: وقتی فرهنگ غنی در ایران داریم باید حداقل ما به ازای خارجی را برای این نمایشنامههای اقتباسی ارائه کنیم.
نویسنده تئاتر «اخمالوخان» با بیان اینکه اگر نمیتوانیم یک نمایشنامه خوب بنویسیم باید نمایشنامههای خوب گذشته را بازسازی و بروز کنیم، تصریح کرد: نمایشنامههای غنی خلق شدهای داریم که میتوانیم از ظرفیت آنها بهره بگیرم اما هیچگاه این مهم انجام نشده است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امسال قرار بود 50 نمایشنامه خوب تئاتر کودک و نوجوان به صورت تخصصی برای خردسال کودک و نوجوان داشته باشیم تا در اختیار کارگردانان قرار بگیرد و آن کارگردانها آن نمایشهای ایرانی را کار کنند، گفت: این بحث نیز موفق نشد.
انتهای پیام/غ10/چ3000