اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 167

صادقی: ذات تئاتر چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب است

خبرگزاری فارس: پیشکسوت تئاتر بر اهمیت مخاطب‌شناسی در تئاتر تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین اصول در کارگردانی تشخیص مخاطب است زیرا مخاطب‌شناسی در برقراری ارتباط در نمایش و زندگی روزمره مؤثر است.

صادقی: ذات تئاتر چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و  نوجوان، قطب‌الدین صادقی با بیان اینکه با هر مخاطبی نباید به یک شکل ارتباط برقرار کرد، یادآور شد: با توجه به اینکه در هر نمایشی مخاطبان ویژه‌ای حضور دارند، امکان ندارد که بتوان با همه مخاطبان به یک شکل ارتباط داشت.

وی با اشاره به اینکه معانی و مفاهیمی که در تئاتر موجود است باید موشکافی شود، خاطرنشان کرد: در بهره‌گیری از کلمات و نوع بیان مفاهیم باید از خلاقیت ویژه‌ای بهره گرفته شود تا بتوان با عمق وجود نکات را به مخاطبان یادآوری کرد.

این پیشکسوت عرصه تئاتر یادآور شد: در تئاتر کودکان باید مسائلی مطرح شود که بچه‌ها بتوانند با روحیه مناسبی وارد جامعه شوند زیرا بازتاب نمایش در چگونگی برداشت از کلمات نهفته است.

وی اذعان کرد: تئاتر ادبیات نیست بلکه تئاتر باید برگرفته از اعماق وجود باشد به طوری که بازیگر باید آگاهانه و با تکنیک خاصی نقش‌آفرینی کند و از خودش دور شود.

صادقی بروز احساسات و هیجانات را برای بچه‌ها از اهمیت بالایی عنوان کرد و گفت: منشأ بازی تئاتر در کلام نیست بلکه حس و حرکت است که این مسئله را می‌توان از علاقه کودکان و نوجوانان به تام و جری برداشت کرد.

وی در ادامه سخنان خود کار جمعی را در هنر تئاتر مؤثر دانست و گفت: کار جمعی روشی مدرن و ارگانیک است و این روش در دنیا دنبال می‌شود.

این فعال عرصه تئاتر با اشاره به اینکه درام هرگز نباید خطی باشد، افزود: نمایش، مخاطبان را دچار تحول تدریجی می‌کند و در این راستا اگر درام اتفاق نیفتاده باشد، نمایش معنی ندارد زیرا صحنه‌ها یکی پس از دیگری چیده نشده است.

وی ضرورت تئاتر و بازیگری را روان بیان کردن یک اصل دانست و گفت: بازیگر نباید احساسات خود را سرکوب کند و همواره باید صداقت و شفافیت در بیانش موج بزند.

صادقی تأکید کرد: باید با حس واقعی زندگی کرد که این مصداق آزادی بیان است و بازیگر باید یاد بگیرد که صادقانه احساسات خود را بیان کند.

در این کارگاه دو گروه نوجوان و بزرگسال نمایش‌هایی را اجرا کردند و سپس صادقی به تحلیل اجرای این دو گروه پرداخت.

وی با اشاره به اجرای این دو گروه اذعان کرد: بازیگران هر دو نمایش احساسات خود را از عمق وجود بیان نمی‌کردند در حالی که بیان افکار باید از درون بازیگر بیرون بیاید تا مخاطب بتواند درک درستی از نمایش داشته باشد.

این مدرس تئاتر اضافه کرد: بازیگران باید انرژی خود را در نمایش‌ها بروز دهند که این امر باید در نمایش تولیدی برای کودکان و نوجوانان نمود بیشتری پیدا کند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 16 تا 22 مهر ماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول