اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ153

شفیعی: خلأ تولید تئاتر خیابانی در حوزه کودک و نوجوان ترمیم می‌شود

خبرگزاری فارس: کارگردان تئاتر خیابانی معتقد است با حضور نمایش‌های خیابانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک بخش مستقل، خلاء تولید تئاتر خیابانی برای کودکان و نوجوانان ترمیم می‌شود.

شفیعی: خلأ تولید تئاتر خیابانی در حوزه کودک و نوجوان ترمیم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، امیرحسین شفیعی اظهار داشت: بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال می‌تواند بخش تأثیرگذار و اساسی جشنواره باشد و می‌تواند در اولین دوره به عنوان یکی از بخش‌های اصلی تلقی شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود سالن‌های تئاتر همدان که معمولاً در دوره‌‌های پیشین تماشاگرانی در پشت درهای بسته سرگردان بودند؛ بخش خیابانی بستری را فراهم می‌کند تا مخاطبان کودک و نوجوان بیشتری از ظرفیت‌های تئاتر استفاده کنند.

کارگردان نمایش خیابانی «هیس» تصریح کرد: برای اینکه نظر مخاطبان کودک و نوجوان را بتوانیم جلب کنیم، احتیاج به ابزارهای تازه‌ای در تئاتر خیابانی داریم. رنگ، موسیقی، لباس مناسب، حرکات و جنس‌ بازی متناسب با مخاطب جزو ابزارهایی است که می‌تواند به کمک کارگردان اثر بیاید اما چالشی که همه کارگردان‌های تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر خیابانی با آن مواجه خواهند شد، استفاده از تماشاگران کودک و نوجوان در جریان نمایش است.

وی بیان داشت: در تجربه‌های پیشین تئاتر خیابانی درگیر کردن مخاطب با اثر با استفاده از شیوه‌های متفاوت، مرسوم و رایج بوده و در واقع همدان یک آزمون بزرگ برای کارگردان‌های تئاتر خیابانی است که چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و از حضور آنها استفاده دراماتیک کنند. در حقیقت جشنواره کودک و نوجوان بستر مناسبی را فراهم کرده تا خلأ تولید تئاتر خیابانی برای کودکان و نوجوانان ترمیم شود.

شفیعی درباره نمایش خیابانی «یک دنیای کودکانه» که قرار است در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا کند، بیان داشت: در شیوه اجرایی «یک دنیای کودکانه» سعی شده هم مخاطب کودک و نوجوان هم بزرگسال در نظر گرفته شود. برای ایجاد این موقعیت قصه‌های نوستالوژیک که برای مخاطب بزرگسال یک خاطره و برای کودکان امروز کماکان یک قصه تازه است، در نظر گرفته شده است. این اثر با تمامی آثار گذشته‌ام متفاوت است و جزء معدود دفعاتی است که از دیالوگ برای اجرای اثر استفاده کردم.

وی ادامه داد: در آخرین ورک‌شاپی که تحت نظر قطب‌الدین صادقی گذراندم، سئوال بزرگی برای من ایجاد شد که چگونه می‌توانم فضای غیردراماتیک خیابان، پارک و یا محل اجرای نمایش خیابانی را به یک فضای دراماتیک برای اجرا تبدیل کرد و به همین دلیل اجرای این نمایش را به شیوه playback و موسیقیایی انتخاب کردم.

عوامل نمایش عبارتند از بازیگران: امیر موسوی، روح‌الله سنایی، امیرحسین شفیعی، بهنام شرفی، علیرضا کاظم‌زاده، حامد عرب، ساخت عروسک: زهرا یعقوبی، طراح لباس: آرزو رستمی، دستیار کارگردان: نگار جنیدی.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول