اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ 158

فقیهی: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به بودجه‌های بیشتری دارد

خبرگزاری فارس: کارگردان نمایش «دزده و مرغ فلفلی» خواستار اختصاص بودجه‌های بیشتر برای تئاتر کودک و نوجوان شد.

فقیهی: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به بودجه‌های بیشتری دارد

رضا فقیهی در حاشیه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ملایر اظهار داشت: تئاتر کودک و نوجوان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است اما با برگزاری جشنواره‌های مختلف طی سال‌های اخیر توانسته است در بین مردم بهتر شناخته شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه تئاتر از حالت سطحی‌نگری به پیشرفت بیشتر برسد و مشکلات سر راه آن رفع شود، افزود: موقعیت تئاتر در تهران بهتر از شهرستان‌ها است و می‌توان گفت در شهرستان‌ها چراغ تئاتر را خود هنرمندان روشن نگه داشته‌اند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: باید حمایت‌های مسئولان فرهنگی کشور از تئاتر کودک و نوجوان بیشتر شده و به هنرمندان بودجه‌های مخصوصی داده شود.

وی با بیان پیشرفت‌های روز دنیا گفت: کودکان و نوجوانان امروز در منزل و مدرسه امکانات خوبی از قبیل کامپیوتر و بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار دارند اما با این وجود باید با هنر نیز آشنایی پیدا کرده و بتوانند با مضامین هنر در قالب فیلم‌های کودک و تئاتر و... آشنا شوند.

فقیهی ابراز داشت: باید تئاتری برای کودکان و نوجوانان ساخته شود که کودکان را باور داشته باشد و کودکان آن را بپسندند که این امر کار کارگردانان را در این راستا سخت‌تر می‌کند.

وی به تفکیک تئاتر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و عنوان داشت: این کار اقدامی ارزشمند در راستای توجه به این دو گروه سنی است چرا که ساخت تئاتر برای کودکان باید با توجه به سن و درک و فهم آنها باشد و شاید برخی موارد ساختن تئاترهایی برای سنین نوجوانان برای کودکان قابل درک نبوده و یا ساخت تئاتر کودکان نیز برای نوجوانان سطحی و کودکانه باشد که در این راستا تفکیک این دو با استقبال خوبی مواجه شده است.

این کارگردان عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: تفکیک تئاتر خردسال نیز از سال آینده اقدام خوبی است چرا که خردسالان نیز باید با توجه به شرایط سن خود نمایش‌های تئاتر را تماشا کرده و بتوانند با مضامین و محتوای نمایش‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی به آسیب‌های تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و اظهار داشت: ما در ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌نویسی در کشور ضعیف هستیم در این راستا باید با استفاده از تجارب نویسندگان بزرگ و همکاری بیشتر نشریات با نویسندگان، کارگاه‌های آموزشی و مهارتی و استفاده از اساتید خبره در تولید آثار نمایشی و نمایشنامه‌نویسی گام‌های بهتری برداشته شود.

فقیهی در ادامه میزبانی همدان در جشنواره تئاتر را حرکتی بزرگ برای آینده بهتر تئاتر کودک و نوجوان در استان دانست و افزود: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین باید از این جایگاهی که دارد بالاتر برود و امکانات بیشتری برای برگزاری جشنواره‌ها در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: شاید بتوان گفت در بسیاری از شاخص‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی هنوز استان همدان نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

این کارگردان تئاتر به کمبود امکانات بازیگران و گروه‌های تئاتر در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: برخی موارد حتی هزینه‌های ابتدایی نیز وجود ندارد و بازیگران از هزینه‌های ضروری زندگی خود امکانات تئاتر را تأمین می‌کنند اما عشق و علاقه به کودکان و اجرای نمایش برای این قشر باعث شده که کارگردانان و بازیگران تئاتر کودک و نوجوان از بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله مشکلات مالی چشم‌پوشی کنند.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول