طالب زارع امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارس در بوشهر اظهار داشت: در بودجه امسال حدود 12 میلیارد تومان برای پروژه راهآهن بوشهر پیشبینی شده که اعتبار کمی بوده و پاسخگو نیست.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی اجرای این پروژه تامین منابع اعتباری است و همین امر موجب شده که تاکنون حدود 50 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شود و این پروژه در کلان فقط هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
زارع ادامه داد: اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی یکی از اهداف راه آهن جمهوری اسلامی است و بوشهر نیز به عنوان یکی از این مراکز در دستور کار است و پروژه راه آهن برای آن تعریف شده است.
وی بیان کرد: این پروژه از شیراز تا بوشهر است که در مجموع با 640 کیلومتر، یک انشعاب آن نیز به عسلویه میرسد و برآورد سرمایهگذاری برای بهرهبرداری از آن 700 میلیارد تومان بوده است.
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه بخش عمدهای از ناوگان ریلی به صورت ارزی تامین میشود پیشبینی شده تا زمان بهرهبرداری یکهزار و 400 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شود.
زارع خاطر نشان کرد: پروژه راه آهن بوشهر در چهار فاز تعریف شده که دو فاز آن در استان بوشهر و دو فاز دیگر در استان فارس اجرا میشود و پیشبینی شده در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا سال 94 به بهرهبرداری برسد.
وی اظهار داشت: با این میزان اعتبار و از محل اعتبارات عمومی پروژه راه آهن بوشهر خاتمه نمییابد مگر از طریق فروش اوراق مشارکت و فاینانس که قانونگذار امسال این مجوز را داده است و اگر با استقبال مردم مواجه شود رقم خوبی در اختیار راه آهن قرار میگیرد.
زارع اضافه کرد: از فروش اوراق مشارکت حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای پروژههای وزارت راه و شهرسازی پیشبینی شده که از این میزان هزار میلیارد تومان در اختیار راه آهن قرار میگیرد.
انتها پیام/ل20/د1000