به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان احداث راه آهن گرگان ـ اینچهبرون از پروژههای مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوریترین اقدامات عمرانی استان محسوب میشود.
ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا با توجه به وجود میلیونها تن غلات مازاد در کشور قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.
در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامهای به مراحل اجرایی رسید.
این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامهای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.
طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچهبرون حدود 80 کیلومتر است.
در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بینالمللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچهبرون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیشبینی شده است.
در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.
مدت زمان برآورد اجرایی اولیه 164 روز پیشبینی شد، ولی به دلیل مشکلات خاص و با پیگیریهای مقامات عالی وزارتخانه و راه آهن تا پایان سال جاری در نظر گرفته شد.
حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچهبرون است.
کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید میکند که از این مقدار فقط 6 میلیون تن برای مصرف داخلی است و باقی قابلیت صادرات دارد.
از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند، راه آهن شمال به صرفهترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب میآید و با اتصال خط راه آهن گرگان به اینچهبرون، ترانزیت این محصول استراتژیک در اختیار راه آهن شمال خواهد افتاد.
ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی راه آهن شمال سالانه تا 3 میلیون تن است اما در حال حاضر فقط یک میلیون تن بار از این خط ترانزیت میشود.
ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای مهم ایجاد خط گرگان تا اینچه برون است، راه آهن شمال حمل 2 میلیون تن غلات قزاقستان از ایستگاه اینچهبرون را به داخل ایران و سپس به کشورهای خلیج فارس برنامهریزی کرده است.
در حال حاضر راه آهن شمال از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوههای البرز وارد مازندران میشود و با گذر از مناطق زیبای جنگلی، شهرهای متعدد و مناطق جلگهای در ایستگاه گرگان پایان مییابد و تا یک سال آینده این خط به اینچهبرون مرز ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.
انتهای پیام/خ20/د1000