اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد

اجرای آبیاری تحت فشار در 960 هکتار از اراضی خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای طرح آبیاری تحت فشار در 960 هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

اجرای آبیاری تحت فشار در 960 هکتار از اراضی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره روابط‌ عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، غلامرضا هادربادی در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: خشکسالی در استان سبب کاهش کیفیت و شوری آب‌های زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: در بحث چاه‌های کشاورزی، آب چاه ممکن است از لحاظ کمی تغییر پیدا نکند ولی کیفیت آن تغییر کرده و در این راستا یکی از راهکارهای مهم عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که می‌تواند کمک شایانی به تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در راستای کاهش اثرات خشکسالی تصریح کرد: اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، طرح ورمی کمپوست، محلول پاشی، هرس، تغذیه باغات، اصلاح و احیاء باغات، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و استفاده از کودهای بیولوژیک از جمله راهکارهای و اقدامات انجام شده در راستای کاهش خشکسالی به حساب می‌آید.

هادربادی افزود: کاهش مصرف کودهای شیمیایی، احداث استخرهای دو منظوره، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، کنترل بیولوژیکی آفات، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جایگزینی کودهای بیولوژیک، ارتباط متقابل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات خشکسالی محسوب می‌‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگ‌ترین تزریق کننده آب است، ادامه داد: سال گذشته 2 هزار و 450 هکتار از اراضی سطح استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده‌اند و هم‌اکنون نیز در سطح 960 هکتار از زمین‌های استان این طرح در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: تعداد 7 هزار و 500 هکتار پرونده از متقاضیان به منظور اجرای طرح آبیاری تحت فشار تشکیل شده است این یعنی سه برابر آنچه کار شده است و همچنین طی سال گذشته مبلغ 7 میلیارد تومان در بحث انتقال آب با لوله هزینه شد.

هادربادی با اشاره به اینکه تعیین الگوی کشت در استان نیاز به بازنگری دارد، تصریح کرد: اجرای طرح آبخوان بیرجند به دلیل تزریق آب و کنترل فرسایش بادی یک رگ حیاتی برای این شهرستان به شمار می‌رود.

وی خواستار تامین اعتبار برای مطالعات طرح تعیین الگوی کشت و اختصاص اعتبار برای آبخوان شهرستان بیرجند شد.

انتهای پیام/آ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول