اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آبان‌ماه امسال

سد فرخی قاینات به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر پروژه سد فرخی قاینات گفت: سد فرخی این شهرستان در آبان‌ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

سد فرخی قاینات به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، محسن عباسی با بیان اینکه پروژه سد فرخی قاینات یکی از پروژه‌های مهر ماندگار است، اظهار کرد: این سد و شبکه آبیاری و زهکشی آن در آبان‌ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی نوع این سد را خاکی با هسته رسی دانست و تصریح کرد: ارتفاع آن از پی 25 متر و از بستر رودخانه 19 متر، طول تاج 927 متر، عرض تاج هشت متر و حجم مخزن 9 میلیون متر مکعب بوده و حجم آب قابل تنظیم 8 میلیون متر مکعب است.

مدیر پروژه سد فرخی قاینات ادامه داد: این سد مساحتی حدود 710 هکتار از اراضی کشاورزی را زیر‌پوشش شبکه آبیاری قرار می‌دهد.

عباسی با تاکید بر اینکه اعتبار پیش‌بینی شده در سال جاری برای این سد یک‌میلیارد و 850 میلیون تومان است، افزود: برای اتمام این پروژه  نیز یک‌میلیارد و 140 میلیون تومان دیگر مورد نیاز است.

وی گفت: شبکه آبیاری و زهکشی سد فرخی 710 هکتار وسعت دارد که در آن اقداماتی نظیر 190 هکتار اراضی بهبود و 520 هکتار اراضی توسعه، احداث خط لوله به طول 12 هزار و 700 متر از جنس فایبرگلاس، خطوط لوله در مجموع به طول 8 هزار و 900 متر از جنس پلی‌اتیلن، 60 باب ابنیه فنی، 21 کیلومتر جاده دسترسی در کنار خط اصلی و خطوط فرعی، 5 کیلومتر کانال زهکشی و دایک محافظ انجام شده است.

مدیر پروژه سد سیاهو سربیشه در بازدید از این سد اظهار کرد: سد مخزنی سیاهو با هسته ‌رسی در 67 کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان در منطقه نازدشت، بر روی رودخانه سیاهو قرار دارد و عملیات اجرایی آن از خرداد‌ماه 85 آغاز شده است.

جواد حافظی‌نسب هدف از اجرای این طرح را ذخیره‌سازی آب مازاد به ویژه جریان‌های سیلابی برای تامین آب کشاورزان و کنترل و تنظیم سیلاب رودخانه مرزی سیاهو، استفاده بهینه از روان آب‌های منطقه، تامین آب کشاورزی و دامپروری اراضی دشت درح، توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

وی تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی این سد هم‌اکنون حدود 65 درصد است که در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات وابسته آن تا خرداد‌ماه سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر پروژه سد سیاهو سربیشه ادامه داد: عمده عملیات اجرایی انجام شده در این طرح شامل عملیات بتن‌ریزی، سرریز و عملیات خاکریزی هسته رسی و پوسته است.

حافظی‌نسب افزود: میزان اعتبار جذب شده برای این طرح طی ماه گذشته 404 میلیارد ریال بوده و اعتبار لازم برای تکمیل آن نیز حدود 216 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول