اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آب منطقه‎ای استان زنجان خبر داد

وجود 7 دشت در استان زنجان

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‎ای استان زنجان گفت: هفت دشت در استان زنجان وجود دارد.

وجود 7 دشت در استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، منصور گرانمایه ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره ملی دانای آب در استان زنجان اظهار داشت: دانش‎آموزان قطب اصلی جشنواره ملی دانای آب به شمار می‎روند.

وی با اشاره به اینکه حدود سه درصد از آب‎های جهان شیرین است، خاطر نشان کرد: 97 درصد از آب‎ها شور و یا بی‌کیفیت است.

معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‎ای استان زنجان با بیان اینکه 67.8 درصد از آب‎های شیرین در قطب‎ها و به شکل یخچال‎ قرار دارد، اضافه کرد: سه درصد از آب‎ها به صورت سطحی و 30.1 درصد از آنها نیز به صورت زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه 87 درصد از مجموع آب‏های سطحی در دریاچه‎ها و 11 درصد نیز در باتلاق‎ها قرار دارد، تصریح کرد: فقط دو درصد از آب‎های سطحی از طریق رودخانه‎ها در دسترس قرار می‎گیرند.

گرانمایه با بیان اینکه 23 درصد از مصرف آب در بخش صنعتی و هفت درصد نیز در بخش خانگی است، ادامه داد: در مجموع 70 درصد از آب‎ها در بخش کشاورزی استفاده می‎شود.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی محدود است و هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد، تاکید کرد: اگر این گونه پیش رود در سال 2050 جهان با بحران جدی کمبود آب مواجه می‎شود.

معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‎ای استان زنجان با بیان اینکه در سطح کشور حدود 600 دشت وجود دارد که 401 دشت به عنوان دشت آزاد محسوب می‎شود، اضافه کرد: 156 دشت ممنوعه و 52 دشت نیز آزاد و ممنوعه به شمار می‎رود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان نیز هفت دشت وجود دارد که دو مورد از آن آزاد است، تصریح کرد: در مجموع پنج دشت در استان ممنوعه شناخته شده است.

گرانمایه با تاکید بر اینکه سرانه آب تجدید شونده به ازای هر نفر در استان زنجان یک هزار و 985 متر مکعب اعلام شده است، ادامه داد: در این زمینه استان زنجان در رتبه پانزدهم کشوری قرار دارد.

وی یادآور شد: در مجموع 9 سفره آب زیرزمینی در استان زنجان وجود دارد که تخلیه آنها بیش از تغذیه صورت می‎گیرد و برداشت آب زیاد است.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول