اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

90 درصد بارندگی‌ها در خراسان جنوبی تبخیر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان تنها 10 درصد بارندگی‌ها جذب منابع زیرزمینی شده و 90 درصد آن تبخیر می‌شود.

90 درصد بارندگی‌ها در خراسان جنوبی تبخیر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا غلامرضایی ظهر امروز در برنامه اختتامیه طرح ملی دانش‌‌‌آموزی نجات آب "داناب" خراسان جنوبی اظهار کرد: بحث آب در جامعه یکی از مباحث با اهمیتی است که باید بیشتر از گذشته نسبت به تهیه و چگونگی مصرف آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: هیچ موجود زنده‌ای رشد و حیات ندارد و هیچ چرخه صنعتی بدون آب نمی‌تواند تداوم پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: تاریخ این چنین حکایت می‌کند که تمامی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در کنار رودخانه‌ها و آب‌ها تشکیل شده است؛ از این رو در می‌یابیم که اساس و نقطه اتکای تمامی امور بر مبنای آب است و در مصرف آن باید صرفه‌جویی کنیم.

*سهم خراسان جنوبی از میانگین بارندگی کشور یک‌دوم است

غلامرضایی با اشاره به وضعیت اقلیمی خراسان جنوبی، متوسط بارندگی در این استان را عدد 30 عنوان کرد و افزود: این عدد سال به سال در حال پایین آمدن است لذا در راستای حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی موجود در استان باید مدیریت مصرف را انجام دهیم.

وی‌ متوسط بارندگی در این استان طی سال‌های 81 و 82 را 147 میلی‌متر دانست و گفت: خشکسالی‌های چند ساله سبب شد تا میزان بارندگی در این استان طی سال گذشته به 130 میلی‌متر برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: متوسط بارندگی سالانه در کشور 250 میلی‌متر و این مهم در دنیا سالانه 750 تا 800 میلی‌متر است که سهم خراسان جنوبی از میانگین دنیا یک‌ششم و از میانگین کشوری نیز یک‌دوم است.

*تنها 10 درصد بارندگی‌های خراسان جنوبی جذب منابع زیرزمینی می‌شود

غلامرضایی اظهار کرد: خشکسالی‌ها و محدودیت‌ها در منابع آبی خراسان جنوبی لزوم توجه بیشتر افراد بر استفاده بهینه از نعمت آب و صرفه‌جویی آن را 100 چندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ شرایط اقلیمی این استان، تنها 10 درصد بارندگی‌ها جذب منابع زیرزمینی و آب‌های سطحی می‌شوند، تصریح کرد: اگر 130 میلی‌متر بارندگی در سال را در مساحت خراسان‌ جنوبی ضرب کنیم حجم بارندگی حدود 12 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب می‌شود که از این میزان یک‌دهم یعنی یک ‌میلیارد و 200 مترمکعب به آب‌های زیرزمینی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: با توجه به اهمیت نعمت آب و نحوه درست استفاده از آن، طرح ملی دانش‌‌‌آموزی نجات آب "داناب" در سطح کلان کشور مطرح شد تا از این طریق فرهنگ صرفه‌جویی در بستری چون مدارس به خوبی مورد اشاعه و تبیین قرار گیرد.

*بیش از 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است

غلامرضایی ادامه داد: این طرح از سال 90 به عنوان طرحی ملی مصوب و برای آن ردیف اعتباری خاصی هر چند محدود در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته این طرح در استان ما اگر چه در مدت زمان کمی اجرایی شده اما نتایج مطلوبی در فرهنگ‌سازی مصرف آب داشته است، گفت: طی سال آینده تحصیلی درصدد هستیم تا این طرح ملی را به نحو بهتر و گسترده‌تری در سطح مدارس استان اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: باید تلاشی فراگیر در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی صورت گیرد زیرا بیش از 90 درصد مصرف آب در این بخش است و باید شیوه‌های آبیاری و کشاورزی نوین جایگزین شیوه‌های سنتی شود.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول