اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال جاری محقق می‌شود؛

تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از نصب کنتور هوشمند در تمام چاه‌های کشاورزی این استان تا پایان سال جاری خبر داد.

تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا غلامرضایی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه شورای موقت سیاست‌گذاری آب خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای مصرف بهینه آب کشاورزی تمام چاه‌های کشاورزی استان به سیستم نصب کنتور هوشمند مجهز می‌شوند که این امر به صورت کنترل شده بوده و مانع از اضافه برداشت آب از منابع زیرزمینی استان می‌شود.
وی برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب استان، حفاظت کیفی و کمی منابع آب استان، بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی، اجرای عملیات مربوط به طرح‌های توسعه منابع و اجرای وظایفی که طبق قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی از طریق وزارت نیرو به این شرکت ابلاغ می‌شود را از خط مشی‌ کیفیت شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود سه هزار و یک حلقه چاه آب در خراسان جنوبی تصریح کرد: این میزان حلقه چاه آب در چهار بخش کشاورزی، شرب، صنعت و سایر مصارف است که میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی در این چاه‌ها 834 میلیون متر مکعب است.
غلامرضایی تعداد قنوات استان را شش هزار و شش واحد رشته قنات برشمرد و ادامه داد: در این بخش میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی 243 میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه در سطح استان نزدیک به دو هزار و 52 دهنه چشمه وجود دارد، اظهار داشت: میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی در این بخش 51 میلیون متر مکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به میزان کسری مخزن در استان گفت: حدود 151 میلیون متر مکعب کسری مخزن در خراسان جنوبی وجود دارد.
غلامرضایی طبیعت خشک خراسان جنوبی، اضافه برداشت چاه‌ها، توسعه شهری و صنعتی و حفر چاه‌های غیر مجاز را از عوامل بروز بحران آب زیر زمینی در خراسان جنوبی عنوان کرد.
وی همچنین کاهش آبدهی چشمه‌ها و قنوات، کاهش کیفیت منابع آب و نفوذ زبانه آب شور، نشست زمین  و تبعات آن، نیاز به کف‌شکنی و تغییر محل چاه‌ها و هزینه‌های آن و ایجاد محدودیت در مصارف شرب و صنعت را از عوارض افت سطح آب زیرزمینی در خراسان جنوبی دانست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی شناسایی و انسداد چاه‌های غیر مجاز، کنترل بهره‌برداری از چاه‌ها، نظارت بر عملکرد شرکت‌های حفار، تعدیل دبی چاه‌ها بر اساس تبصره سه ماده 11 قانون آئین‌نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب، اجرای آئین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی و اجرای طرح تعادل بخشی آب زیر زمینی و تغذیه مصنوعی را از اقدامات عملی انجام شده در مقابله با بحران آب در استان بر شمرد.
انتهای پیام/و۲۰          
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول