اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال آتی

ظرفیت سد پیشین به 250 متر مکعب افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان‌‌وبلوچستان گفت: تا پایان سال آینده، ظرفیت سد پیشین در منطقه سرباز به 250 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

ظرفیت سد پیشین به 250 متر مکعب افزایش می‌یابد

حمید قزوینی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با توجه به بروز خشکسالی و عدم بارندگی دو ساله در سطح منطقه که منجر به کاهش چشمگیر حجم آب پشت سد پیشین شده است این شرکت در نظر دارد با افزایش طول تاج این سد، ظرفیت آبگیری را از 175 میلیون متر مکعب به 250 میلیون متر مکعب ارتقاء دهد.

وی افزود: با اصلاح افزایش ارتفاع در سد پیشین ضمن اینکه ذخیره آب آن افزایش چشمگیری خواهد یافت، باعث می‌شود تا از نظر صرفه اقتصادی هم توجیه‌پذیری بیشتری داشته باشد و کشاورزان و باغداران منطقه هم با آسودگی خاطر بیشتری روی حجم آب ذخیره این سد حساب کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: بروز خشکسالی‌های پی در پی و همچنین عدم بارندگی، ظرفیت آب ذخیره پشت این سد را به 8 میلیون متر مکعب کاهش داده است تا جایی که دیگر امکان تخلیه این مقدار آب از طریق دریچه‌های سد غیرممکن است.

قزوینی بیان کرد: حجم آب موجود کنونی در پشت سد پیشین تنها تکافوی نیاز تمساح‌های پوزه کوتاهی است که در آنجا زیست می‌کنند و باید امیدوار بود که طی ماه‌های آینده بارندگی صورت پذیرد تا حیات دوباره به منطقه باز گردد.

وی خاطرنشان کرد: با مدیریتی که در زمینه منابع آب این سد طی دو سالی که بارندگی انجام نشد، منجر به زراعت و آبیاری بخش وسیعی از اراضی دشت باهوکلات از ذخیره 130 میلیون متر مکعبی آب این سد شد لذا این امر جای تقدیر دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: در زمان پر آبی و هنگام بهره‌برداری آب این سد برای مصارف شرب روستاهای همجوار و کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در حال حاضر به دلیل نبود بارندگی و آب ذخیره در پشت سد، آبی برای رهاکردن وجود ندارد.

قزوینی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، کشاورزی هم باید متناسب با شرایط آب و هوایی آن تنظیم شود، گفت: اصلاح الگوی کشت مناسب در سطح اراضی منطقه و افزایش سطح ارتفاع طول تاج سد پیشین، دو راهکار اساسی برای برون رفت از مشکل به وجود آمده در منطقه است.

وی افزود: باید از قطره قطره آب حیات بخش این سد در زمان خشکسالی برنامه داشته باشیم تا در شرایط جوی خاص دچار خسارت و مشکل نشویم و این امر لزوم مکانیزه‌کردن شیوه‌های آبیاری در سطح اراضی منطقه را دو چندان می‌کند.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول