اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی زنجان خبر داد

وجود بیش از یک میلیون هکتار مرتع در استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: استان زنجان با داشتن یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری در کشور است.

وجود بیش از یک میلیون هکتار مرتع در استان زنجان

بهمن اسکندری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دولت مهر اظهار کرد: استان زنجان به دلیل شرایط جغرافیایی و تنوع آب و هوایی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامداری کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به راه‌های ارتباطی منطقه، موقعیت خاص زمین‌شناسی و ژئومورفولوژیکی استان زنجان جایگاه ممتازی در زمینه صنایع و معادن دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: وظیفه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح و اصولی از مراتع و جنگل‌ها و سایر منابع حوضه‌های آبخیز استان است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع حفاظت، طرح ملی مدیریت پایدار، ترویج فرهنگ منابع طبیعی از برنامه‌های این اداره کل است، افزود: اجرای طرح تکمیل ممیزی اراضی، طرح بهبود اصلاح مراتع و حفظ آب و خاک، کنترل سیلاب و رسوب و فرسایش خاک از دیگر طرح‌های این اداره کل محسوب می‌شود.

اسکندری با اشاره به اینکه با توجه به نیاز روز افزون بازار به ویژه صنایع مبلمان‌سازی، کبریت‌سازی، درب و پنجره و کاغذسازی تولید چوب روشی مناسب است، افزود: تولید چوب سالانه 15 متر مکعب در هکتار در صنوبر کاری‌های استان زنجان موجب شده تا استان زنجان از استان‌های پیشرو در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه استان زنجان با داشتن یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از این مراتع 240 هزار هکتار مراتع خوب، 425 هزار هکتار مراتع متوسط و 471 هزار هکتار مرتع با پوشش فقیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تعداد دام موجود در مراتع استان زنجان را در یک دوره چرای هفت ماهه بر اساس نیاز غذائی دام در حدود یک میلیون و 280 هزار واحد دامی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که ظرفیت مراتع استان با توجه به نیاز غذائی 640 هزار واحد دامی در هفت ماه است.

وی با بیان اینکه 640 هزار واحد دامی مازاد در استان زنجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

اسکندری یادآور شد: با توجه به سطح مراتع متوسط و فقیر استان، لزوم اصلاح و احیای این گونه مراتع به شدت احساس می‌شود.

وی عملیات اصلاح و احیای مراتع را ضروری دانست و گفت: برای اجرای این عملیات باید از پروژه‌های تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، کودپاشی چمنزارها، کپه‌کاری و بذرکاری با ذخیره نزولات آسمانی، احداث آبشخورهای بهداشتی و تهیه طرح‌های مرتع‌داری استفاده کرد.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول