اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه:

70 درصد سطح کرمانشاه پوشش جنگلی و مرتع است

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: 70درصد سطح استان پوشش جنگلی و مرتع است‌.

70 درصد سطح کرمانشاه پوشش جنگلی و مرتع است

مراد شیخ‌ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه در زاگرس میانی واقع شده است و حدود 70 درصد سطح استان پوشش جنگلی و مرتع است که حدود هزار و 200 هزار هکتار مراتع و 527 هزار هکتار جنگل است.

شیخ‌ویسی، نیمی از مراتع استان را در اثر تغییرات اقلیمی و بارش‌های نامناسب و تراکم دام جزو مراتع کم تراکم یا فقیر دانست و بقیه مراتع را جزو مراتع متوسط خوب اعلام کرد.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بلوط‌، بنه، کیکم، زالزالک، آلبالوی وحشی، تنگرس، گلابی وحشی و ارژن، گونه غالب بلوط ایرانی است.

*93 درصد از جنگل‌های زاگرس شاخه‌زاد هستند

وی ادامه داد: در اثر تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از گذشته تا به حال حدود 93 درصد از جنگل‌های زاگرس شاخه‌زاد هستند و زاد‌آوری در عرصه‌های جنگلی به‌ندرت صورت می‌گیرد ولی در مناطق قرق شده تاج پوشش در حال افزایش و بستر آن آماده استقرار بذور جنگلی و تجدید حیات است.

* رویش 140 گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی

شیخ‌ویسی با اشاره به 140 گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی که در رویشگاه‌های طبیعی استان کرمانشاه می‌روید گفت: اغلب این گیاهان جزو گونه‌های با ارزش دارویی‌، صنعتی هستند که پس از برداشت به داخل و خرج کشور صادر می‌شود.

وی برای ترویج کشت و توسعه دارویی‌، صنعتی و اهلی کردن آنها تصریح کرد: از چند سال قبل، به مشارکت بهره‌برداران بومی برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی در دستور کار اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفته است.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال‌جاری چند گونه بومی همانند موسیر، آویشن، آنغوزه، سماق و بابونه با مشارکت مردم بومی در سطح حدود 20 هکتار کاشته شده است که از استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده و قرار است طی یک برنامه چند ساله در سطح وسیع این کار ادامه یابد.

* برداشت سالانه حدود 200 تن سقز و کتیرا به ارزش 8 میلیارد تومان 

وی ادامه داد: سالانه حدود 200 تن سقز و کتیرا به ارزش 8 میلیارد تومان که از رویشگاه‌های طبیعی استان برداشت می شود و به خارج از کشور صادر می‌شود.

شیخ‌ویسی از عوامل تخریب و ناپایداری جنگل‌ها و مراتع دخالت‌های نادرست بشر در این عرصه دانست و گفت: با بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی موجودی این منابع خدادادی به خطر افتاده است و این در حالی است که تغییرات اقلیمی مثل دما، خشکسالی مکرر، بروز پدیده ریزگردها و...مزید بر علت شده است و خشکیدگی یا مرگ بلوط در اثر همین عوامل است.

*ضعف بیولوژیکی حاکم بر پوشش جنگلی و مرتعی در رویشگاه‌های زاگرس

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به باور دانشمندان و محققان افزود: دانشمندان و محققین بر این باورند که در اثر عوامل ناپایداری حاکم بر پوشش جنگلی و مرتعی در رویشگاه‌های زاگرس ضعف بیولوژیکی بر این گونه‌های گیاهی مستولی شده است و بعضی از این گونه‌ها در معرض انقراض قرار دارند. 

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول