اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

افزایش کیفیت محصولات از مزایای تعیین ظرفیت مرتع است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: افزایش تولیدات مرتع، تولیدات دامی و کیفیت محصولات از مزایای تعیین ظرفیت مرتع و تعیین زمان و مدت مناسب بهره‌برداری است.

افزایش کیفیت محصولات از مزایای تعیین ظرفیت مرتع است

بهمن اسکندری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: برای حفظ پوشش گیاهی و ارتقای کمی و کیفی آن رعایت معیارها و ضوابط بهره‌برداری اصولی از مراتع ضروری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت مرتع در اثر بهره‌برداری و نوسان‌های اقلیمی دست خوش تغییر می‌شود، افزود: در اثر بهره‌برداری بی‌رویه و بیش از اندازه و همچنین در خشکسالی‌ها از ظرفیت تولید علوفه و مرتع کاسته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه در تعیین ظرفیت مرتع عوامل مختلفی دخالت دارد، افزود: وضعیت و گرایش مرتع، خصوصیات و پایداری خاک از عوامل موثر در تعیین ظرفیت مرتع محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شیب زمین، آب و هوا، اقلیم، پوشش تاجی و تولید علوفه از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین ظرفیت مرتع است، خاطرنشان کرد: میزان برداشت مجاز گونه‌ها و هضم‌پذیری و خوش‌خوراکی گونه‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه است.

اسکندری بر ضرورت مشورت با کارشناسان در خصوص تعداد دام متناسب با ظرفیت و زمان چرا تاکید کرد و افزود: باید بر اساس این اصول، دام وارد مرتع شود.

وی گیاهان تشکیل‌دهنده مرتع، زمان رویش گیاهان، مدت زمان لازم برای اندازه‌گیری ظرفیت چرا را برخی از عوامل موثر در انتخاب روش تعیین ظرفیت مرتع عنوان کرد و افزود: می‌توان با به کاربردن یکی از روش‌های علمی و عملی مقدار علوفه تولید شده در مراتع را اندازه‌گیری کرده و ظرفیت آن را محاسبه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه وجود مرتع به افزایش پایداری خاک کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: وجود مرتع موجب افزایش تولید و ذخیره آب در خاک می‌شود.

وی افزایش تولیدات مرتع، افزایش تولیدات دامی و افزایش کیفیت محصولات را از مزایای تعیین ظرفیت مرتع، تعیین زمان و مدت مناسب بهره‌برداری عنوان کرد و افزود: کمک به افزایش اقتصاد و درآمد بهره‌برداران از دیگر مزیت‌های این روش است.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول