اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی استان زنجان:

90 درصد عرصه‌های ملی زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بیش از 90 درصد عرصه‌های ملی استان زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد.

90 درصد عرصه‌های ملی زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد

خلیل آقاجانلو در حاشیه نمایشگاه دولت مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در دو بخش جنگل و مرتع فعالیت کرده و با انجام مطالعات جامع در حوزه‌های آبخیزداری به تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری، مدیریت منابع طبیعی، جنگل‌کاری و زراعت چوب اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد عرصه‌های ملی استان زنجان را مراتع تشکیل می‌دهد، افزود: این مراتع در سه گروه مراتع خوب، متوسط و فقیر طبقه‌بندی می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان حفظ خاک، کنترل روان‌آب‌ها و تغذیه دام را از مهم‌ترین نقش مراتع عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری بیش از ظرفیت و تبدیل آن‌ها به اراضی دیم برای کشت گندم از مهم‌ترین مشکلات مراتع استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراتع دارای بهره‌برداران عرفی است، افزود: اداره کل منابع طبیعی با شناسایی و تعیین ظرفیت مراتع نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند.

آقاجانلو با بیان اینکه مطالعه و تهیه طرح‌های مرتع‌داری برای جلوگیری از تخریب مراتع ضروری است، افزود: با اجرای پروژه‌هایی همچون بذرکاری، کودپاشی و قرق زمینه برای افزایش تولید مراتع فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای 97 هزار هکتار جنگل طبیعی است که همه این جنگل‌ها حفاظتی است، ادامه داد: متاسفانه بخشی از این جنگل‌ها در اثر بهره‌برداری نادرست کاهش یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ارس، بنه، بلوط را از گونه‌های مهم و با ارزش استان زنجان برشمرد و افزود: برای احیای جنگل‌های استان اداره جنگل‌کاری با مشارکت جنگل‌کاران اقدام به کشت گونه‌های بومی در عرصه‌های جنگلی می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید انبوه گونه‌های جنگلی به ویژه گونه با ارزش و بسیار مقاوم ارس در استان زنجان امکان‌پذیر شده است، افزود: استان زنجان به عنوان دومین استان تولیدکننده تولید نهال ارس در کشور محسوب می‌شود.

آقاجانلو جنگل‌کاری در عرصه‌های ملی را از طرح‌های جنگل‌کاری استان زنجان دانست و افزود: دستاورد این طرح افزایش سرانه سبز استان و ایجاد پارک‌های جنگلی است.

وی پارک ملت، ارم، گلستان، سلمانلو، ائل‌داغی در شهر زنجان و پارک جنگلی در شهر ماهنشان را از جنگل‌کاری‌های استان زنجان عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود سرانه فضای سبز استان امید است با حمایت مسئولان عالی استان زمینه برای افزایش جنگل‌کاری در استان فراهم شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه زراعت چوب یا صنوبرکاری از طرح‌های مهم جنگل‌کاری استان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تامین نهال مناسب و ارائه راهنمایی‌های فنی و تسهیلات بانکی برای گسترش کشت صنوبر گام بر می‌دارد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول