اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی:

ظرفیت تولید علوفه مراتع به 76 هزار تن افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: با اجرای طرح‌های مرتع‌داری تاکنون ظرفیت تولید علوفه مراتع استان به 76 هزار تن در سال افزایش یافته است.

ظرفیت تولید علوفه مراتع به 76 هزار تن افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، موسی صابری اظهار کرد: عملیات علوفه‌کاری که در دیم‌زارهای کم‌بازده و پرشیب با مشارکت بهره‌برداران اجرا می‌شود نقش بسزایی در تأمین علوفه مورد نیاز استان و حفاظت خاک و آب داشته و میزان تولید علوفه را به میزان سه هزار و 885 تن در سال افزایش داده است.

وی افزود: تاکنون این اداره کل اقدام به 574 هزار هکتار اصلاح و احیای مراتع با عملیات کپه‌کاری، بذر‌کاری، بذر‌پاشی، جمع‌آوری ذخیره نزولات، بهسازی چشمه، احداث آبشخور و آب انبار، حفر چاه، حفاظت و قرق کرده است.

صابری به برنامه‌های این اداره کل تا افق سال 1404 اشاره کرد و گفت: تمامی مراتع متوسط و فقیر استان با اجرای طرح‌های احیا، اصلاح و توسعه مراتع در سطحی معادل یک میلیون و 555 هزار هکتار در صورت تأمین اعتبار به مراتع خوب ارتقا می‌یابند و پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید علوفه مراتع استان نیز در افق مذکور به میزان 77 هزار و 760 تن در سال افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی تصریح کرد: اجرای طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی در شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم نیز تاکنون باعث افزایش تولید علوفه در مناطق بیابانی به میزان 11 هزار تن در سال شده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود پوشش گیاهی مطلوب در مراتع می‌تواند بهترین سد و به عبارتی سپر اکولوژیکی در برابر پدیده‌های طبیعی همچون سیل، طوفان، فرسایش خاک خشکی و خشکسالی به حساب آید‌.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول