اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌شمالی:

300 هزار هکتار از سطح مراتع خراسان‌شمالی رقومی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: در سال جاری 315 هزار هکتار از سطح مراتع در قالب 150 سامان از مراتع ممیزی شده استان رقومی شد.

300 هزار هکتار از سطح مراتع خراسان‌شمالی رقومی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، موسی صابری اظهار کرد: تاکنون 533 سامان در سطحی حدود یک میلیون و 250 هزار هکتار از مراتع استان از محل طرح ملی مدیریت پایدار مراتع کشور رقومی شده است.

وی افزود: رقومی‌سازی یا Digitalization به معنای آماده‌سازی تمامی داده‌های مورد نظر در حوزه‌های علوم زمین برای تهیه، ذخیره، پردازش و انتقال از طریق سیستم‌های کامپیوتری است.

صابری تصریح کرد: پروژه رقومی‌سازی سامان‌های عرفی مراتع، استفاده از توانایی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت منابع طبیعی از اصول و اهداف اصلی مدیریت جامع و اثربخش عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: رقومی‌سازی سامان‌های عرفی مراتع با هدف ورود اطلاعات در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی صورت می‌گیرد و هدف آن یکپارچه‌سازی، موزاییک و رفع تداخل‌های مرزی سامان‌های عرفی و اجرای دقیق عملیات اصلاح، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی یادآور شد: با اجرای این طرح تمامی نقشه‌های منابع طبیعی از حالت دستی به صورت کامپیوتری درآمده و دارای مختصات جهانی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه تمامی نقشه‌های منابع طبیعی خراسان‌شمالی دارای کد است، گفت: نقشه‌های موجود در این اداره کل در اجرای قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تهیه شده که هم اکنون مورد استناد قرار می‌گیرد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

انتهای پیام/و30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول