اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی:

63 درصد از مراتع خراسان‌رضوی در منطقه بیابانی واقع شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی گفت: 63 درصد از مراتع استان در منطقه بیابانی که دارای پوشش بسیار ضعیفی هستند، قرار دارند.

63 درصد از مراتع خراسان‌رضوی در منطقه بیابانی واقع شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن تقوایی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی برگزار شد، اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده و نقشه پوشش گیاهی استان کل سطح مراتع استان 6 میلیون و 500 هزار هکتار است که از این میزان بیش از 4 میلیون هکتار آن یعنی 63 درصد جزو مراتع ضعیف و در منطقه بیابانی استان واقع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان‌رضوی بیان داشت: دام مازاد بر ظرفیت سبب فشار مضاعف بر مراتع مناطق بیابانی شده و این اقدام نیز عامل کاهش پوشش گیاهی است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر حرکت دام در مراتع بیابانی سبب از بین رفتن ساختمان خاک بر اثر فشار چرای دام می‌شود، افزود: فرسایش بادی در مراتع به همین دلیل اتفاق می‌افتد و مهار بیابان‌زایی را با مشکل مواجه می‌کند.

تقوایی با اشاره به راهکارها و پیشنهادات در ارتباط با بیابان‌زایی در استان ادامه داد: ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی کنترل پدیده بیابان‌زایی با مشارکت جوامع روستایی و عشایری در دستور کار قرار دارد.

وی بیان داشت: هم‌چنین بهینه‌سازی مصرف انرژی و ظرفیت‌سازی استفاده از انرژی‌های نو مانند خورشید، باد و بیوگاز برای کاهش تخریب در عرصه‌های بیابانی و منابع طبیعی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که این اداره‌کل در نظر دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح آمایش تصریح کرد: ساماندهی برداشت و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و روش‌های برداشت و انتقال آب و سیستم‌های آبیاری یکی دیگر از راهکارها برای مقابله با بیابان‌زایی در استان خراسان‌رضوی است.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول