اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جنگل‌ها و مراتع چرام بدون همیاری مردم زنده نمی‌مانند

خبرگزاری فارس: شهر چرام با مساحت 130 هزار هکتاری 88 درصد آن را منابع طبیعی و جنگل تشکیل داده که سودجویان هر لحظه در پی تخریب آن هستند و اکنون بدون همیاری مردم نباید انتظاری برای زنده ماندن آن در آینده داشت.

جنگل‌ها و مراتع چرام بدون همیاری مردم زنده نمی‌مانند

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، نقش و اهمیت منابع طبیعی در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست و نقش طبیعت و منابع طبیعی در حیات اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها و اهمیت ویژه آن در رابطه با کشاورزی و محیط زیست امری غیر قابل انکار است.

منابع طبیعی تجدید شونده نقش مهم و حیاتی در زندگی موجودات زنده جانوری و انسان دارا بوده و بی‌تردید بدون وجود این نعمات خدادادی انسان نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که برخوردهای غیراصولی و بی‌توجهی‌های اعمال شده در زمینه جنگل، مرتع، حفاظت خاک و آبخیزها در گذشته که ریشه در سالیان دراز دارد امروزه آنچنان وضعیتی را به وجود آورده که کم‌ترین تعلل در آن جایز نبوده و ادامه روند تخریب این منابع حیاتی و خدادادی با در نظر گرفتن رشد جمعیت و نیاز روزافزون به تولیدات کشاورزی و دامی فاجعه‌ای در پی دارد که کم‌ترین آثار آن، بروز گرسنگی در حال و عدم استقلال کشور در آینده می‌تواند باشد.

و اما چرا کوشش‌ها آن طور که سزاوار بود به بار ننشسته است. چرا هنوز مشخص نیست که جایگاه منابع طبیعی به طور عام و جنگل‌ها و مراتع به طور خاص در الگوی توسعه کشور کجاست و از چه منظری و با چه انتظاری به این منابع نگریسته می‌شود.

 

این‌ها سؤالاتی است که همواره به ذهن بسیاری از افراد علاقمند به منابع طبیعی می‌رسد، افرادی که هنوز امیدواری را برای نجات منابع طبیعی از این وضعیت از دست نداده‌اند.

این نگرانی روز به روز به مردم شهرستان چرام تحمیل می‌شود که منابع طبیعی شهرستان رو به زوال است و همواره شاهد آتش‌سوزی و قطع درختان در مناطق مختلف این شهرستان هستند.

شهرستان چرام به مساحت 130 هزار هکتار است که بالغ بر 111 هزار هکتار آن جنگل و مرتع بوده و بیش از 88 درصد خاک این شهرستان را مراتع تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین شاخصه منابع طبیعی چرام را وجود دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری تشکیل می‌دهد و همچنین جاذبه‌های طبیعی در کنار چشمه‌سارها و مناطق گردشگری از زمره ویژگی‌ها و شاخص‌های منابع طبیعی شهرستان چرام است.

در خصوص از بین رفتن منابع طبیعی شهرستان چرام، کشاورز یکی از شهروندان این شهرستان ابراز می‌کند: وجود تنوع گونه‌ای گیاهان مرتعی که بعضی از آنها دارویی بوده در مناطق چرام می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کند اما با وجود مشکلاتی از قبیل چرای بی‌رویه دام، توسعه اراضی زراعی و باغی و بوته‌کنی گیاهان مرتعی در این شهرستان این امر امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

رضایی شهروند دیگر چرامی با بیان اینکه فعالیت‌های توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی مهم‌ترین معضل است، گفت: آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌ها از مهم‌ترین چالش‌هایی است که منابع ملی و جنگل و مراتع را تهدید می‌کند که همه ما باید بدانیم منابع طبیعی و اجزای آن تنها متعلق به ما نیست بلکه امانتی است که ما با استفاده درست و اصولی باید آن را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم.

پیرامون این معضل رئیس منابع طبیعی شهرستان چرام با اشاره به جدیدالتاسیس بودن شهرستان چرام اظهار کرد: بیش از 86 درصد عرصه شهرستان چرام وضعیت توپوگرافی و کوهستانی دارد که در این شهرستان بیش از 88 هکتار جنگل دست کاشت وجود دارد و این روند در سال جاری افزایش چشمگیری خواهد داشت.

محمدعلی پورمند با بیان اینکه تدابیری برای حفظ این منابع طبیعی اندیشیده شده، عنوان داشت: همکاری و مشارکت سازمان‌های غیر دولتی و همچنین رسانه‌های گروهی در راستای آموزش و ترویج جوامع محلی، مشارکت‌های مردمی، همیاران افتخاری طبیعت و تعامل با شوراها و دهیاران از جمله راهکارهای انجام شده به منظور حفظ و صیانت از جنگل‌ها و مراتع است.

وی با بیان اینکه نیروهای حفاظتی این اداره به تنهایی قادر به حفظ و حراست از این مواهب و نعمت‌های الهی نیستند، متذکر شد: با توجه به روند تخریب از طرف افراد سودجو و فرصت‌طلب، برای حفظ و نگهداری از این عرصه نیاز به همکاری و کمک سایر دستگاه‌ها و مشارکت‌های مردمی هستیم.

این مسئول با بیان اینکه باید در کنار بهره‌برداری اصولی و صحیح در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی بکوشیم، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است و نباید با تخریب آن شرایط تجدید حیات را از بین برده و باعث ناپایداری عرصه‌های زیست ‌محیطی شویم.

---------------------------------

گزارش از نسرین هاشمی

---------------------------------

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول