اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اراک خبر داد

خروج 4 هزار رأس دام غیرمجاز از عرصه‌های مراتع اراک

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اراک از خروج بیش از 4 هزار و 400 رأس دام غیرمجاز از عرصه‌های مراتع شهرستان خبر داد.

خروج 4 هزار رأس دام غیرمجاز از عرصه‌های مراتع اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک روح‌الله افسری صبح امروز در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: با توجه به اثرات مخرب و سوء چرای بیش از حد دام در عرصه‌های طبیعی طی سه ماهه نخست امسال بیش از 4 هزار و 400 دام غیر مجاز از مراتع طبیعی اراک خارج شده‌اند.

وی مساحت مراتع شهرستان را 200 هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: تعداد دام مجازی که می‌توانند سالانه در فصل چرا تردد داشته باشند، 48 هزار واحد دامی است و از آنجا که چرای بیش از حد دام موجب تخریب اراضی می‌شود، می‌طلبد دامداران از ورود به عرصه‌هایی که چرای دام در آنجا ممنوع است، نهایت همکاری را با ماموران حفاظت از عرصه‌های طبیعی داشته باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اراک با بیان اینکه مراتع روستاهای خیرآباد، داوودآباد، ایبک‌آباد و ده‌نمک جزو مراتع خوب ییلاقی استان به شمار می‌روند خاطر نشان ساخت: به دلیل مطلوب بودن مراتع این روستاها دام‌های غیرمجاز به این مراتع وارد می‌شوند که خوشبختانه پس از اطلاع‌رسانی اهالی روستا و با همکاری دادگستری و فرماندهی پاسگاه انتظامی و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی، دام غیرمجاز از این مراتع اخراج شدند.

افسری تاکید کرد: چرای مفرط دام در مراتع از جمله فعالیت‌هایی است که باعث کاهش تولید گیاهی و تخریب و بیابانی شدن خاک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با افزایش شدت چرا از کربن، نیتروژن و ماده آلی خاک کاسته می‌شود ادامه داد: چرای بیش از حد با ایجاد تغییرات منفی در عناصر غذایی خاک، پایداری اکوسیستم مرتعی را به خطر می‌اندازد و زمانی که پوشش گیاهی یک ناحیه در اثر چرای تعداد زیاد دام از بین می‌رود ذرات خاک به آسانی به وسیله باد و آب پراکنده می‌شوند و خاک کافی و مناسب برای رشد گیاهان مختلف وجود نخواهد داشت که این مسئله خود موجب بیابان‌زایی و تبدیل عرصه‌های طبیعی به بیابان می‌شود.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول